K
Kom i diskussion igår om gifter i nybyggen och funderade på varför man använder OSB eller spånskivor bakom gipset i nya hus. Råspont borde ju vara både snyggare (vissa väggar kan man bara måla) och bättre för innemiljön.

Är det stora risker att de gipsskivor man sätter utanpå spricker för att råsponten kan röra sig?
 
  • Gilla
Sailfish
  • Laddar…
Generellt skulle jag vilja påstå att råsponten blir mycket dyrare och det kräver mer arbete - Det räcker nog för att välja OSB eller K-Plyfa bakom gipsen...

Gips på råspont funkar prima faktiskt, har så i hela mitt hus i vart fall - Men där satt den innan jag rev ned masonite och treetex för att sätta gips och få finare väggar....
 
Redigerat:
Kostnadseffektivt, enklare att smälla osb på väggarna än o trixa med råspontsluckor.
 
Kallebo skrev:
Kom i diskussion igår om gifter i nybyggen och funderade på varför man använder OSB eller spånskivor bakom gipset i nya hus. Råspont borde ju vara både snyggare (vissa väggar kan man bara måla) och bättre för innemiljön.
Du utgår alltså från att OSB och spånskivor är giftiga? Vore det inte bättre att reda ut det först, innnan du börjar leta efter ersättningsmaterial?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Skivmaterial kostar väl ungefär hälften av råspont i materialkostnader och kanske en tredjedel i arbetskostnader, samtidigt som det ger ungefär samma funktion när man sätter det bakom gips.

Råspont med färg funkar såklart som vägg, men råspont har ganska låg virkeskvalitet. Vill man ha en vägg utan kvisthål och skönhetsfel passar slätspont bättre.
 
Som tidigare sagt: Arbetstiden ökar för mycket med råspont, men gör du det själv och inte värderar tidsförbrukningen, sätt råspont!
Det blir oftast enklare jobb med eldosor när man kör råspont.
 
Laserad slätspont, bilden är från mitt badrumstak.

ImageUploadedByByggahus.se1412339735.137059.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Råspont, bild från friggeboden.
ImageUploadedByByggahus.se1412339899.084086.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Tack för bra svar och bilder. Vitlaserad spont är ju väldigt snyggt! Får se vad jag kan få tag på.
 
Slätspont gran hette det på Karl Hedin.

Jag ska bygga 55kmv nytt tak och då blir det slätspont gran. Mycket snyggare än gips och takplattor tycker jag. Nackdelen är högre pris och mera jobb.

Färgen är herrfinalen tak och panelvitt, kulör helvit.
 
Pris slätspont vs råspont?
 
I runda slängar, 60-70kr per kvadratmeter råspont (17x95) och ca 130-150kr för slätspont (15x120).
 
andersmc skrev:
Du utgår alltså från att OSB och spånskivor är giftiga? Vore det inte bättre att reda ut det först, innnan du börjar leta efter ersättningsmaterial?
Varför ta risken?
Skivorna innehåller lim och då ökar möjligheten för emissioner.
Den som vill bygga giftfritt ökar sina chanser om han väljer bort alla risker - några av dem kommer visa sig vara farliga.
 
pelpet skrev:
Färgen är herrfinalen tak och panelvitt, kulör helvit.
Herdins tak och panelvitt, kulör helvit. Jäkla autocorrect. (länk)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.