Vi tog in offert från MF och de ville ha 114000kr för 6 fönster vridfönster o en helglasad altandörr. Sen fick vi offert av Svea Fönster på 64000kr. Valde sistnämnda och är super nöjda. Bytet var jan 2013. Så det lönar sig att kolla runt.
 
Vi hade MF hemma på besök och offerten landade på 215 tkr för 20 fönster, en fönsterdörr o en ytterdörr, varav ett fönster är runt. Detta var också med deras rabatt som motsvarade resten av arbetskostnaden.

När vi sedan tog offert från Morups landade det på 180 tkr med 2 kompletta ytterdörrar.

Fönstren är i båda fallen träfönster med alubeklädd utsida, 7 vridfönster o resten fasta men med ventil.

Morups erbjöd 36 mån räntefri delbetalning som vi tyckte ger en vettig månadskostnad eftersom vi lägger in en del kontant. 39 kr i aviavgift kan vi leva med.
 
Jag tycker att TS bör ta in minst 3-5 offerter till. Hemmafönster och Morups är iaf halv seriösa för det mesta. Mockfjärds ligger alltid väldigt högt i pris, väldigt högt.
Det bästa är naturligtvis att köpa det fönster man vill ha själv och sedan anlita en byggfirma efter några offerter.


Jag byter 24 enheter varav 10 källarfönster 2 altan dörrar. Trä, alu.
Har tagit flera offerter från både "vi fixar allt" företag lokala aktörer som Xl-bygg, Beijers etc och enbart fönster.

Kommer inte riktigt ihåg vad mockfjärds ville ha men det var runt 250k efter rot. Det känns inte seriöst med sådana priser.

Hemmafönster använder sig av Elit, 160k för samma jobb.

Fönsterexperterna (påstår att det är Elit dom säljer men det är inte sant) 204k gick ner till 181.

Lokal glasfirma Rapps Glas (Ljungsbro, Linköping, kan varmt rekommendera att kontakta dom för alla typer av glas jobb i Östergötland) Outline 122k Elit 146k.

Samtliga har stått för allt.

Ett par exempel på vad det skiljer för samma jobb från olika firmor (hade ett par offerter till).

Vad det gäller rent köp av fönster har det också svängt en del.
Xl- bygg Elit 101k Traryd/sp 96
Beijers Elit 89
K-rauta Outline 78k

Byggfirmor/snickare skiljer det självklart på också.
Har fått lika vansinniga förslag som från Mockfjärds.
En firma ville ha 30k för enbart grovmontering av fönstren, ca 76k för allt.
Sen har det rört sig mellan 40-55k inkl smyg, foder, plåt etc.

Det komiska är (om inte tragiskt) att det blir billigare att köpa fönster själv och anlita en firma som fixar komplett byte än fönster bytar firmorna, FÖRE rot.

I mitt fall nu så valde inte jag den billigaste firman för montaget utan magkänsla och personkemin med snickaren avgjorde.

Det slutade med att jag köper in fönstren själv (Elit) byggfirman demonterar och monterar dom nya fönstren fixar smyg och foder (med montering). Plåtslagaren fixar fönsterblecken.
Dom gamla fönstren vill jag inte ha bortkörda, skänker dom till en kille som vill ha glasen.
Allt som allt landar det efter ROT på 105k.
Då har jag inte gjort mer än att lägga några timmar på att ta in offerter.
 
  • Gilla
Vanbeasten
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.