Vi har ett tegelhus från 50-talet och isoleringen är inte mycket att skryta med. Om man tilläggsisolerar utanpå teglet hamnar fönstren så djupt in och dessutom tror jag det skulle bli fult vid taket så jag funderar på om det går att riva teglet och därigenom tjäna några centimeter? Teglets stora fördel är att det är underhållsfritt, jag avskyr att måla och har därför funderat på en ny underhållsfri fasad, vad finns det för några, vad är deras för- resp. nackdelar och hur är priserna jämfört med trä?
 
Tegel är väl fortfarande den mest underhållsfria fasaden man kan få men det är ju inte gratis.

Innan du börjar riva och tilläggsisolera så tycker jag att du ska räkna noga på om du någonsin kommer att tjäna in pengarna. Att riva all fasad, tilläggsisolera och sedan montera en ny fasad kommer att kosta en rejäl slant så frågan är hur många år kommer det ta innan din värmebesparing har betalat hela renoveringen. Om du väljer träfasad så ska du också komma ihåg att räkna med målarfärg var 10:e år resten av livet.

Vad har huset för uppvärmning? Ett alternativ till att isolera kan ju vara att sätta in bergvärme eller kanske en vattenmantlad kamin. De bör betala sig betydligt snabbare
 
Vattenburet, pelletspanna, vedkamin. Kaminen kan värma allt utom sovrummen och badrummet.
 
En hydrofobering av fasaden gör din nuvarande tegelfasad mer isolerande (torrare fog/tegel leder värme sämre och avdunstning kostar också energi) dessutom blir tegelfasaden hållbarare (frostskador, urkalkning etc.mimineras). Dock mycket viktigt att fasaden är hel och ren när behandling utförs. En korrekt utförd behandling med rätt hydrofoberingsvätska kan nästan åstadkomma underverk. Problemet är att det finns många dåliga våtskor på marknaden och kunskapen om hur applicering skall ske är mkt låg.
 
Åhå, det får kollas upp!
 
Acceptera fasaden som den är och ta värmekostnaden. Se istället över isoleringen i taket vid tillfälle. Om du har väldigt hög värmekostnad så överväg bergvärme. En tegelfasad är vacker och värdefull.
 
Huset är kollat med värmekamera, det läcker nästan ingenting uppåt. Största boven var källarväggarna då vi värmer källaren trots att den väl var tänkt som kallkällare, sedan väggarna på boningsplan.
 
Källarväggarna kan du isolera i samband med en eventuell dränering. Det är ju standard när man dränerar.

Jag skulle gissa att du kan förbättra värmeprestandan genom att markisolera med 10 cm cellplast runt huset om ingen dränering är inplanerad. Då hindrar du värmeläckage uppåt runt huset. Borde göra något iallafall.
 
Ja, de är isolerade under mark i samband med dränering, det är källarmuren ovan mark som läcker värme, och runt källardörren.
 
om du har fasadtegel/fusktegel som sitter på ett trähus så kan du isolera lite extra inifrån. kostar mindre och du behåller fasaden intakt. Om det nu blir så stor besparing vet jag ej ....
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.