Vi har tvättat (=skrubbat med vatten och skurborste) rent alla våra altaner nu i sommar. För att behålla ett visst skydd har vi fått rådet att såpa in trallen efter tvätt.
Är detta bra? Fördelar? nackdelar?
 
Det tråkiga svaret är att söka.
Det finns mycket skrivet om detta.
 
Jag har också varit inne på det och har i två års tid rengjort med såpa och behandlat med linoljesåpa för jag ville ha en miljövänlig behandling. Resultatet blev en härligt silvergrå trätrall; men galet mycket stickor som följd efter bara några veckor. Såpan lakas ur snabbt om det regnar och du måste påföra såpa många gånger om året för att behandlingen ska behålla sin effekt. I år köpte jag istället en linolja och oljade trallen. Den mörknade, men blev len som sammet och det räcker med en behandling per år.

Min erfarenhet är alltså; rengör med såpa, men behandla med olja av bra kvalitet.
 
Man får alltså välja mellan stickor eller mörk altan.

Finns det olja som inte gör brädorna mörka?
 
  • Gilla
Andreasa2
  • Laddar…
Eller så behandlar man inte alls... Min är grå och torrsprucken men sticks inte....
 
Henri skrev:
Man får alltså välja mellan stickor eller mörk altan.

Finns det olja som inte gör brädorna mörka?
Det finns nåt som heter Sioo Wood Protection. Dyrt som satan, men det ska tydligen bli en fin ljus yta. Jag har inte provat den, men det kanske jag gör när jag byter trall om några år.
 
Tveksamt att det blir stickor till följd av såpandet, snarare från hur man rengjort (t.ex om man kör högtryck). Vi skrubbar vår altan vår och höst med rotborste och såpbehandlar endast dessa gånger. Torrsprucken men inga stickor öht...
 
gadu^ skrev:
Tveksamt att det blir stickor till följd av såpandet, snarare från hur man rengjort (t.ex om man kör högtryck). Vi skrubbar vår altan vår och höst med rotborste och såpbehandlar endast dessa gånger. Torrsprucken men inga stickor öht...
Har aldrig använt högtryck på trallen, bara rotborste eller piasavakvast. Om det blir stickor eller inte kan nog bero på många olika saker, men inte på grund av att man använder såpa. Om man inte behandlar trallen med en mer varaktig behandling får man torrsprickor och förr eller senare leder torrsprickor till stickor.
 
gadu^
Jag behandlar vår altan på samma sätt och visst ser den torr ut. Skulle kanske sticka mellan med Sioo Wood Protection eller liknande olja, även om den är dyr.
 
Gött att ni inte kör med högtryck! Hör tyvärr alltför ofta "ööh, är inte det bra typ?"
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.