Hej, inför vinterns sågning tänkte jag hugga lite ädelträ och lägga på lager dels för eget behov och dels till försäljning i min verksamhet.
Så jag undrar vilka dimensionier jag ska såga samt vilka längder som går åt mest
Vill ni ha kantat eller okantat virke? Är det viktigt att det är kvartssågat?
Vilka trädslag tror ni går mest?

Jag har följande träslag på min mark, hade varit bra att ha koll på vilka som ska bli ved och vilka som blir sågad vara inför vintern.

Bok
Avenbok (störst andel avenbok, så hade varit trevligt om det finns avsättning för det)
Ek
Ask
Björk
Asp
Al
Körsbär
Lönn
Någon enstaka grov rönn

Mvh
 
När jag sågar mitt virke. Sågar jag lite ädlare träslag för att ha till finsnickeri, så sågar jag dom oftast någon stans mellan 1,5 till 2,5 tum tjocka lite beroende vad jag skall ha dom till. Då finns nämligen en del att plana av för att få bort eventuell banan skruvar. Sedan lämnar jag oftast varkanten så man kan få ut så breda brädor som möjligt då det oftast bara är en liten del man vill ha till sina möbler.

Alla träslag ovan är la la bra förutom att jag är ganska tveksam själv till asp, då det trådar sig väldigt mycket när man jobbar med det. Men funkar fint att slöjda i.
Ask är nog fint att såga i lite grövre och utan varkant då jag gissar att det är många som vill bygga en hyvelbänk i det.
Al om det är klibbal du har så blir väldigt rött och snyggt om den får ligga till sig i några år, gråalen är mycket ljusare.

Detta är min personliga uppfattning och hur jag själv gör.
 
Varkant ? Vankant = trädets rundning som blir kvar på bräder som sågats ända ut till stammens utsida.
 
  • Gilla
teed
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Varkant ? Vankant = trädets rundning som blir kvar på bräder som sågats ända ut till stammens utsida.
Självklart
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Jag personligen skulle gärna köpa kvartsågad al och lönn.
Okantad och gärna två tum + tjocka samt så breda det går för al
och lönn en tum eller mer.

Längder spelar ingen större roll.
Tror det kan finnas ett intresse för kvartsågat material rent generellt, det är ju svårt att hitta annars tycker jag.
 
Hos mig finns det alvirke som har torkat i flera år.
Okantat men sågat på traditionellt sätt, ca 30 plank 1"-2".
Finns nv om Västerås
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.