mycke_nu skrev:
Jag har aldrig märkt att mina vaccinationer gjort nytta. ;)
Vilken tur du har! Själv så ger jag fan i att åka utomlands när jag vet att det finns en risk tex ebola ;)
 
Thomas59
Miljömupparna pratar som vanligt i nattmössan och försöker "rädda världen" med symbolhandlingar. På samma sätt som MP nu ska stänga Svenska kärnkraftverk för att istället importera rysk gas och tysk kolkraft.
 
  • Gilla
Cujo
  • Laddar…
I
Jag har kört på dubbade sedan lagen om vinterdäck kom. I år blir det lite nostalgi då jag köpte året runt däck billigt till en av bilarna, ska bli skoj att prova någon gång det blir slirigt. Men jag är nog ganska säker på att jag väljer bilen med dubb om vi ska köra på allvar när det är vinter, så att säga. Man är väl lite feg.
 
ion skrev:
Jag har kört på dubbade sedan lagen om vinterdäck kom. I år blir det lite nostalgi då jag köpte året runt däck billigt till en av bilarna, ska bli skoj att prova någon gång det blir slirigt. Men jag är nog ganska säker på att jag väljer bilen med dubb om vi ska köra på allvar när det är vinter, så att säga. Man är väl lite feg.
Jag hoppas vi får se inlägg från dig även efter vintern ;)
 
mexitegel skrev:
Visst är det konstigt att en del anpassar hastigheten efter väglaget när det går att anpassa däcken och behålla hastigheten ;)

Kan man inte köra i vinterväglag finns det två val:
1. Stanna hemma
2. Åk kollektivt
Fast det märkligaste tycker jag är att när det gäller just däcken så måste man skaffa sig alla marginaler man kan, men när det gäller andra påverkbara parametrar så tummas det inte på dom.

Tex så måste man ha dubbar......
.......men man måste inte ha fyrhjulsdrift.
.......och man sänker inte hastigheten 15 kmh vilket överlag skulle ha mycket större inverkan på trafiksäkerheten.

Det verkar som att just dubb blivit en helig ko. Konstigt.
 
  • Gilla
jogis och 6 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Tex så måste man ha dubbar......
.......men man måste inte ha fyrhjulsdrift.
Tyst för bövelen, min fru tror att det är lag på Quattro och det är dax att byta ena bilen snart!
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Quattro är trevligt, men det hjälper dig knappast att stanna snabbare.
Snarare så kör du fortare eftersom det greppar så bra när man accelererar...
 
  • Gilla
mycke_nu och 1 till
  • Laddar…
Nu är det ju som bekant inte bara bromssträckan som är av betydelse på vinterväglag ;)
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
vilpi skrev:
Quattro är trevligt, men det hjälper dig knappast att stanna snabbare.
Snarare så kör du fortare eftersom det greppar så bra när man accelererar...
Nej varför skulle man göra det (om man inte är en testosteronstinn 18-åring)?

Här ner i medelhavsvärmen kör vi på samma Nokian Hakkapelitta M&S året runt, odubbat så klart.
Men vi har fyrhjulsdrift, milt klimat, och kör lite och långsamt :)
Varför jäkta?

Och skönt att slippa byta hjul två gånger om året.
Det är ju ryggens fiende nummer ett :thumbdown:
 
vilpi skrev:
Quattro är trevligt, men det hjälper dig knappast att stanna snabbare.
Snarare så kör du fortare eftersom det greppar så bra när man accelererar...
Stanna? Med quattro gasar man sig ifrån alla problem. Jag minns fortfarande min första jättesladd i en quattro som parerades med lite mer gas för att räta upp ekipaget och retursladden som parerades med ytterligare lite gas och ...... osv . Som tur var hann jag få stopp på det innan vägen tog slut. Nu sitter handgreppen lite bättre i ryggslutet så jag slipper sådana äventyr, men ändå..... GASA!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Året runt däck finns inte.
Antingen är gummit mjukt nog om vintern och för mjukt om sommaren, eller så är det hårt nog om sommaren men för hårt om vintern.
 
  • Gilla
Nirre
  • Laddar…
thomasx skrev:
VISA MIG DE RAPPORTERNA!
Partiklar tar också liv såklart, men det var inte dem jag syftade på.
Som Nokian skriver på sin hemsida:
"Risken för vattenplaning är speciellt stor i de vattenfyllda spåren som ofta finns på hårt trafikerade asfaltvägar."

Vad tror ni dubbdäck har för betydning för vägslitaget? Och tror ni alla mötes-/dikesolyckor beror på att folk skriver sms?
 
Undrar som någon skrev hur det blir den dagen man inte får köra med dubbat och gator och korsningar är blankpolerade innan det har hunnit att bli plogat och saltat/sandat, speciellt på kullersten...:rolleyes:
 
Solvskaftet skrev:
Undrar som någon skrev hur det blir den dagen man inte får köra med dubbat...
Kolla med Norge!
Och Tyskland, Schweiz, Österrike...
 
haavard skrev:
Dubbdäck förstör vägarna och tar enligt vissa rapporter flera liv än de räddar.
Som sagt, vilka rapporter är det som säger att dubbdäck tar fler liv än de räddar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.