46 476 läst · 424 svar
46k läst
424 svar
Dubbat vs Odubbat 2014
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 248 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 248 inlägg
Miljömupparna pratar som vanligt i nattmössan och försöker "rädda världen" med symbolhandlingar. På samma sätt som MP nu ska stänga Svenska kärnkraftverk för att istället importera rysk gas och tysk kolkraft.
Jag har kört på dubbade sedan lagen om vinterdäck kom. I år blir det lite nostalgi då jag köpte året runt däck billigt till en av bilarna, ska bli skoj att prova någon gång det blir slirigt. Men jag är nog ganska säker på att jag väljer bilen med dubb om vi ska köra på allvar när det är vinter, så att säga. Man är väl lite feg.
Jag hoppas vi får se inlägg från dig även efter vinternion skrev:Jag har kört på dubbade sedan lagen om vinterdäck kom. I år blir det lite nostalgi då jag köpte året runt däck billigt till en av bilarna, ska bli skoj att prova någon gång det blir slirigt. Men jag är nog ganska säker på att jag väljer bilen med dubb om vi ska köra på allvar när det är vinter, så att säga. Man är väl lite feg.
Fast det märkligaste tycker jag är att när det gäller just däcken så måste man skaffa sig alla marginaler man kan, men när det gäller andra påverkbara parametrar så tummas det inte på dom.mexitegel skrev:
Tex så måste man ha dubbar......
.......men man måste inte ha fyrhjulsdrift.
.......och man sänker inte hastigheten 15 kmh vilket överlag skulle ha mycket större inverkan på trafiksäkerheten.
Det verkar som att just dubb blivit en helig ko. Konstigt.
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Nej varför skulle man göra det (om man inte är en testosteronstinn 18-åring)?vilpi skrev:
Här ner i medelhavsvärmen kör vi på samma Nokian Hakkapelitta M&S året runt, odubbat så klart.
Men vi har fyrhjulsdrift, milt klimat, och kör lite och långsamt
Varför jäkta?
Och skönt att slippa byta hjul två gånger om året.
Det är ju ryggens fiende nummer ett
Stanna? Med quattro gasar man sig ifrån alla problem. Jag minns fortfarande min första jättesladd i en quattro som parerades med lite mer gas för att räta upp ekipaget och retursladden som parerades med ytterligare lite gas och ...... osv . Som tur var hann jag få stopp på det innan vägen tog slut. Nu sitter handgreppen lite bättre i ryggslutet så jag slipper sådana äventyr, men ändå..... GASA!vilpi skrev:
Partiklar tar också liv såklart, men det var inte dem jag syftade på.thomasx skrev:
Som Nokian skriver på sin hemsida:
"Risken för vattenplaning är speciellt stor i de vattenfyllda spåren som ofta finns på hårt trafikerade asfaltvägar."
Vad tror ni dubbdäck har för betydning för vägslitaget? Och tror ni alla mötes-/dikesolyckor beror på att folk skriver sms?
Undrar som någon skrev hur det blir den dagen man inte får köra med dubbat och gator och korsningar är blankpolerade innan det har hunnit att bli plogat och saltat/sandat, speciellt på kullersten...
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg