AnneFi
Vid rivning av kök insåg vi att nuvarande dragning av imkanal inte har varit optimal.
rör genom en gammal ventil som hade lossnat och snarare sprutade all luft tillbaka in.
Inte konstigt jag varit missnöjd med "suget"

Är det svårt att dra ny imkanal själv?
Tänkte oss rakt upp genom kattvind och tak.
Finns det färdiga lösningar för genomföringar? Antar att det är viktigt att det blir tätt både utifrån och inifrån.
 
Imkanaler brukar idag byggas av spirorör, som takgenomföring genom yttertak finns färdiga takhuvar.

Om du är tvungen att ha en böj större än 45° så bör/ska du ha en renslucka vid lämpligt ställe, samma sak gäller om du har låglutande/horisontellt rör.

Så fort imkanalen går genom vägg/tak ut från köket så ska kanalen brandskyddsisoleras med minst EI15 (eller om det är EI30), sök på imkanal och som jag gjort så får du mycket läsbara länkar.
 
Redigerat:
AnneFi
Drar vi rakt upp behövs ingen böj.
Tänkte det fanns helt färdiga paket från början till Slut.
Hur gör man vid genomföring genom plast och isolering på vinden för att det ska förbli tätt?

Vi har utifrån tegelpannor takpapp råspont luftspalt masonit isolering plast gips
 
AnneFi
Kanske är ett mycket mindre projekt att dra ut det genom en ny korrekt kanal i yttervägg som är i tegel med putsfasad?

Vad hade ni gjort?
 
AnneFi
Ingen?
 
AnneFi
hejsan!

Jag vill inte vara otacksam men dina länkar hjälper inte mig ett dugg.
boverkets länkar fungerar inte och alla de andra länkarna handlar om brandklassning.

Jag skulle vlija ha svar på två frågor just nu

1. Varför är imkanal genom tak ett bättre alternativ än genom yttervägg?
vad hade ni valt för alternativ och varför?

jag hittar bilder och beskrivningar på genomföring genom yttervägg och vilken huv som ska sättas på utsidan genomföring genom vägg är inga prob då vi har tegelväggar.

2. Var hittar jag beskrivning på genomföring genom tak?
vår vind är nyrenoverad och jag är inte så intresserad att fördärva allt jobb vi har gjort genom att få det otätt från yttertak och in eller från insidan och ut med tanke på att man kommer behöva göra hål i plasten.
 
AnneFi skrev:
1. Varför är imkanal genom tak ett bättre alternativ än genom yttervägg?
vad hade ni valt för alternativ och varför?

jag hittar bilder och beskrivningar på genomföring genom yttervägg och vilken huv som ska sättas på utsidan genomföring genom vägg är inga prob då vi har tegelväggar.

2. Var hittar jag beskrivning på genomföring genom tak?
vår vind är nyrenoverad och jag är inte så intresserad att fördärva allt jobb vi har gjort genom att få det otätt från yttertak och in eller från insidan och ut med tanke på att man kommer behöva göra hål i plasten.
1) Även att man har fettfilter i själva fläktkåpan så följer en del fett med ut och fettet kan lätt hamna på väggen.
Ytterliggare en fördel med takgenomföring är att man kan ha delat montage så att man minimerar fläktljudet (från motorn) i köket genom att montera själva fläktmotorn uppe på taket.
Fläkt-/ventilationshuv/fläktmotor syns oftast mindre när det är monterat på taket än på väggen.
När vi renoverar köket så kommer vi till 99% köra med delat montage, fläktmotorn uppe på taket som styrs via reglage på fläktkåpan över spisen/hällen.

Om man har självdragsventillation så fungerar självdraget mycket bättre om kanalen går upp genom taket.

2) Sök på nätet efter tex "montageanvisning ventillationshuv"
http://www.plannja.se/globalassets/...shuv/se-plannjastw-montanv8-venthuv-1-kan.pdf
http://benders.se/globalassets/c4-assets/document/ventilationhuv_2014_lu.pdf
http://www.takhuv.se/montering-takhuv-vhs

Det går att montera huvar/takfläktar i befintligt tak utan att fördärva tätskiktet (pappen under pannorna), vi monterade huven efter att vi hade lagt pannorna när vi bytte taket häromåret, vi flyttade takhuven en liten bit då gamla genomföringen inte passade dom nya pannorna (gamla och nya pannorna hade olika mått).

Ångspärren mellan inne och vind gör det inget att det inte blir tätt, det är så liten öppning, den är ändå isolerad med stenullsmatta.
 
Redigerat:
AnneFi
fast vi har redan en ny köksfläkt vi ska bara dra om imkanalen.

vi har dock självdrag men vi eldar inte i någon skorsten så den fungerar inte direkt något vidare ändå.
 
AnneFi
kanske ska tillägga att vi har planer på att bygga ut huset och flytta köket igen om några år (5-10år)
Årets renovering är bara en paniklösning


vi har en ventil i köket också, behöver man tilluft i samma rum?
 
Hur nära nuvarande kök kommer eventuella framtida kök?
Det går kanske att använda samma takgenomföringshål i yttertak.

Gällande till-/frånluft så ska man ha tilluft i tex sovrum, vardagsrum, gillestuga, frånluft tar man från kök, toa/badrum, tvättstuga, förråd och andra rum med "dålig luft".
 
AnneFi
Utbyggnad kommer att bli på ytterväggen som köket sitter på nu men imkanalen kommer inte att kunna användas till nästa kök.
 
Går det inte att fixa till den gamla?
 
AnneFi
Vi har ingen. Förra ägaren hade bara tryckt röret i en ventil.
 
AnneFi AnneFi skrev:
hejsan!

Jag vill inte vara otacksam men dina länkar hjälper inte mig ett dugg.
boverkets länkar fungerar inte och alla de andra länkarna handlar om brandklassning.

Jag skulle vlija ha svar på två frågor just nu

1. Varför är imkanal genom tak ett bättre alternativ än genom yttervägg?
vad hade ni valt för alternativ och varför?

jag hittar bilder och beskrivningar på genomföring genom yttervägg och vilken huv som ska sättas på utsidan genomföring genom vägg är inga prob då vi har tegelväggar.

2. Var hittar jag beskrivning på genomföring genom tak?
vår vind är nyrenoverad och jag är inte så intresserad att fördärva allt jobb vi har gjort genom att få det otätt från yttertak och in eller från insidan och ut med tanke på att man kommer behöva göra hål i plasten.
Skal dra imkanalen genom vägg så får du alltid en vågrätt kanal dvs böj som bromsar luftflödet, går röret rakt upp så är det inga hämningar pluss att du får hjälp av självdraget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.