Jag har som flitig läsare av byggahus kommit fram till att jag behöver lite hjälp av er kunniga personer här...
Det kan vara så att denna fråga ska ligga under Juridik, men det är ofta här jag läser kloka inlägg av er forumsmedlemmar.
Jag köpte en Felder FB 510 av Swedendro i början av året till mitt lilla möbelsnickeri.
Det var lite strul i början med snedborrade hål i bordet vilket gjorde att klyvanhållet inte gick att använda, men efter ett tag fick jag ett nytt bord (som jag efter visst tjat fick hjälp av en tekniker med att montera) och allt borde varit frid och fröjd. Men, sågen har en mystisk vibration som inte känns helt bra. Jag har haft en Centauro och en Ejca tidigare och de har inte vibrerat alls jämfört med vad denna vibrerar, Inte heller de sågar jag använt under mina studier på Möbelsnickarskolan eller hos vänner och bekanta (pär h här på forumet tex) vibrerar. Jag har försökt filma vibrationerna (http://ahsnickeri.se/skisser/skaka2.mp4) och påtalat detta för återförsäljaren.

Vad kan man som företag begära av återförsäljaren för en maskin som ändå kostar 25 kkr plus moms?
Jag vet att man inte har lika starkt konsumentskydd som om man vore privatkund men vad gäller?

Jag har bett Swedendro att komma och titta och/eller felsöka sågen, men fått svaret att det blir för dyrt!
Swedendro har efter diverse mejl och telefonkonversationer (Felder har bla ifrågasatt vad jag har för golv osv.) fått svaret av Felder i Österrike att de kan ta tillbaka sågen, och ge mig en ny, men de (Felder) kommer själva att felsöka sågen och om det visar sig att den vibrerar under gränsvärdena så kommer jag att få betala felsökningsavgift samt frakt till och från Österrike (runt 4000 kr plus moms enl Swedendro).
Jag har fått gränsvärdena och på den punkten som jag mätte på får vibrationerna max uppgå till 0,2 mm.

Jag känner mig lite rättslös i frågan då Felder kan säga att det inte vibrerar något hos dem oavsett vad.
Jag har lagt någonstans runt 15-20 timmar på att skriva/ringa/mäta/filma/skruva osv.
Vad ska jag göra/kräva tycker ni?

Tack på förhand // Alex Höglund
 
Hej Alex o välkommen till byggahus!

Jag tror att steg 1 är att dela upp frågorna lite. En fråga är om skicket på bandsågen, en annan är reglerna kring själva köpet.

Angående skicket så pekar ju din film defintivt mot att det är något fel (men med det kan man ju inte tvunget utesluta att felet beror på tex golv. Utan att ha mätt upp någon av mina bandsågar så kan jag inte tänka mig att de vibrerar alls så mycket, det är defintivt inget jag vare sig har märkt eller funderat över.

Angående själva köpet så är första frågan om du har handlat som näringsidkare (utgår jag ifrån) eller konsument. Det avgör om det är köplagen (näringsidkare) eller konsumentköplagen (konsument) som reglerar vad som gäller vid fel i vara. Köplagen som gäller för näringsidkare är dispositiv, vilket betyder att den kan avtalas bort med just de avtalsvillkor som du och säljaren bestämmer sig för. Har du i avtalet gått med på att kostnader för frakt i samband med felsökning etc ska regleras så som du beskriver så är det vad som gäller. Har ni inte avtalat bort regleringar om fel i vara från köplagen så är det köplagen som gäller i den frågan. Börja alltså med att konstatera vem du har handlat av (Swedendro eller Felder?) kolla sen hur eventuella avtal ser ut, finns inget så lös i köplagen, den hittar du på nätet (obs ej konsumentköplagen).

En annan synvinkel är det sunda förnuftet. I det prespektivet tycker jag att (baserat på den info vi har fått, dvs endast från en part) att Swedendro verkar helt ute och cyklar. Att de skickar maskiner till Österrike, till ett annat bolag (dvs Felder) för felkoll är helt irrelevant för dig. Du har (som jag förstår det) handlat maskinen av Swedendro och inte av någon annan. Kan de inte själva avgöra om maskinen fungerar korrekt (dvs måste skicka den till Österrike) så är det inte du som ska stå risken för det.
 
  • Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
Hej Daniel_N!
Tack för snabbt svar!
Jag har inte heller upplevt några vibrationer på de sågar jag använt tidigare, här så känns det helt klart, så något fel är det! Jag har samma golv som Pär har i sin verkstad, ett Bergo golv som klarar 400 ton / m2 så det kan man nog räkna bort. Jag har kollat så att sågen står stadigt (jag har den hjulsats som Swedendro säljer till sågen (tror att det är Felders egen)
Vibrationerna kommer även om jag kör utan blad, kanske lite mindre då men det skakar helt klart ändå.

Jag har köpt sågen som näringsidkare. Det står inte mycket på Swedendros sida vad gäller köp http://www.swedendro-tools.se/om-oss/leveransvilkor.

Har suttit och försökt läsa köplagen en stund nu :confused:https://lagen.nu/1990:931 - inte helt lätt att förstå...

Jag håller med om att allt du skriver i sista stycket! Tack för det!!
Det vore kanske en sak om man var ett stort snickeri som omsätter mycket pengar, men som jag har det nu - relativt nystartad, har jag fortfarande inte tagit ut någon lön och då känns ju risken att få betala felsökning och frakt inte så lockande...
 
Otroligt tråkigt att höra när en leverantör inte tar ansvar för vad dom säljer utan massa strul o tjafs.
Jag funderar starkt på att köpa en Hammer planhyvel A3 41D, men det vågar man fan inte göra.

Blir mer lockande att köpa planhyvel från logosol i stället då dom skriver på sin sida.
2 månaders öppet köp – testa maskinen innan du bestämmer dig
LOGOSOL lämnar också två månaders öppet köp på samtliga maskiner. Du kan således prova om maskinen uppfyller dina krav innan du slutgiltigt bestämmer dig. Som kund betalar du endast frakten tillbaka. Förslitningsdetaljer som remmar, svärd och kedjor står du själv för.
 
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
Vår syn på ärendet!
Som Alex nämner har vi varit ute och bytt gjutjärnsbordet och då var vi noga med att kund och vår servicetekniker skulle gå igenom maskinen så att det inte var några problem och inga problem rapporterades vid det tillfället.

Nu är det ju så att både vi och Felder som tillverkare av bandsågen tror att det är fel på denna bandsåg och vill därför ha den tillbaka för kontroll. Kostnaden för att få detta undersökt av en tekniker hos Alex uppskattas till samma som att ta maskinen till fabriken, därav beslutet.

Mvh
SweDendro AB
Dan Karlsson
 
När jag hade ett uppenbart fel på en bandsåg som levererades av SweDendro skickades en ny såg, och sedan hämtades den gamla efter vissa påtryckningar. Den trasiga stod i vägen för mig, och någon mässa gjorde att den inte blev upphämtad så snabbt. Jag hade den nya sågen hos mig inom 10 dagar från det att jag först påpekade att den första sågen var defekt. Det tycker jag var en bra hantering.
 
  • Gilla
teed
  • Laddar…
SweDendro_AB skrev:
Vår syn på ärendet!
Som Alex nämner har vi varit ute och bytt gjutjärnsbordet och då var vi noga med att kund och vår servicetekniker skulle gå igenom maskinen så att det inte var några problem och inga problem rapporterades vid det tillfället.

Nu är det ju så att både vi och Felder som tillverkare av bandsågen tror att det är fel på denna bandsåg och vill därför ha den tillbaka för kontroll. Kostnaden för att få detta undersökt av en tekniker hos Alex uppskattas till samma som att ta maskinen till fabriken, därav beslutet.

Mvh
SweDendro AB
Dan Karlsson
Inlägg från företag ska egentligen mailas till support@byggahus.se, så publicerar någon från forumledningen inlägget efter att ha modererat det. Det här svaret från SweDendro hade vi publicerat utan ändringar och därför får det ligga kvar.

/Moderator
 
SweDendro_AB skrev:
Nu är det ju så att både vi och Felder som tillverkare av bandsågen tror att det är fel på denna bandsåg och vill därför ha den tillbaka för kontroll. Kostnaden för att få detta undersökt av en tekniker hos Alex uppskattas till samma som att ta maskinen till fabriken, därav beslutet.
Vad är det ni vill ha sagt med detta? Att ni står för frakten oavsett om vibrationerna är inom tillverkarens toleranser? Förstår inte riktigt vad ni vill ha sagt som inte redan har sagts? Köparen är ju rädd för att behöva stå för ett otal tusenlappar frakt om tillverkaren tycker att maskinen är OK.
 
  • Gilla
pär h och 2 till
  • Laddar…
phl skrev:
Vad är det ni vill ha sagt med detta? Att ni står för frakten oavsett om vibrationerna är inom tillverkarens toleranser? Förstår inte riktigt vad ni vill ha sagt som inte redan har sagts? Köparen är ju rädd för att behöva stå för ett otal tusenlappar frakt om tillverkaren tycker att maskinen är OK.

Håller med dig Phl, jag förstår inte heller Swedendros svar.
 
  • Gilla
Alex Höglund
  • Laddar…
Jag blev idag uppringd av säljchefen för norra Europa och Indien på Felder, han hade läst mitt inlägg ovan och ville lugna mig, jag behöver inte stå för någonting om det är fel på sågen, vilket alla nu är överens om att så är fallet!
Jag ska få en ny såg om en månad ungefär och då tar de med sig den gamla tillbaka!
Även Dan på Swedendro har ringt och bett om ursäkt för att de inte vetat vad som gällt... Vi är också överens!
Så nu verkar allt vara på rätt spår!
Tack för alla svar och ert stöd!!
 
  • Gilla
Lindgrenski och 4 till
  • Laddar…
Byggahus @ it's best!

För övrigt skall vibrationer mätas och gränsvärden anges i m/(s^2), och vid en given frekvens kan man då räkna ut amplituden, förutsatt att vibrationerna är harmoniska, vilket man nog kan förutsätta i det här fallet. Det finns utmärkta telefonappar som använder telefonens accelerometrar, för att snabbt kunna skatta nivån på vibrationerna. De är rätt kul att leka med faktiskt. Man kan beräkna frekvensfördelningen medhjälp av någon typ av fouriertransformation av vibrationsvektorn. Av det kan man dra en massa slutsatser om vad som inte är felet.

Alla verkar ha varit överens om att sågen var defekt.
 
Kundservice är inte lätt. Men vissa företag är kanske bättre på det än andra. Ett felaktigt verktyg, i detta fall gjutning som inte påverkar men dock inte är snyggt (det är på verktygets undersida) löstes såhär i ett liknande fall:

"Our quality control manager reviewed the photos and reassured us the function of the tool is not affected, however the condition is unacceptable, appearance-wise and we do not want the plane remaining in circulation.

We would like to ship a replacement Unfortunately, new stock will not be available until the end of October; until that time your are welcome to use the tool.

Once a replacement is sorted we can arrange a UPS call tag to pick up the defective tool."

Det är inte alla problem som kan lösas så snyggt, men det är skönt när det gör det!
 
  • Gilla
TechMark och 3 till
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Byggahus @ it's best!

För övrigt skall vibrationer mätas och gränsvärden anges i m/(s^2), och vid en given frekvens kan man då räkna ut amplituden, förutsatt att vibrationerna är harmoniska, vilket man nog kan förutsätta i det här fallet. Det finns utmärkta telefonappar som använder telefonens accelerometrar, för att snabbt kunna skatta nivån på vibrationerna. De är rätt kul att leka med faktiskt. Man kan beräkna frekvensfördelningen medhjälp av någon typ av fouriertransformation av vibrationsvektorn. Av det kan man dra en massa slutsatser om vad som inte .
Aha! Lätt som en plätt... :)

Skönt att det löste sig så bra Alex! Fouriertransformationen av vibrationssektorn säger mig att din gamla såg funkar hur bra som helst fortfarande, grymt nöjd!
 
  • Gilla
Alex Höglund
  • Laddar…
.. Och så kan man säkert dra en liten lärdom av hur mycket effekt man kan få av att vara lugn och saklig som Alex i denna tråd. Om han inte kunnat motstå frestelsen att öppet och överdrivet baktala och kasta skit på företaget, så hade det nog inte slutat så här ..
 
  • Gilla
Alex Höglund
  • Laddar…
Mattias känner du till någon specifik app som du vet mäter i m/(s^2).

Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.