Hej!

Vi håller på att renovera både vardagsrum och kök och har rivit ut befintligt golv. Vi har mao möjlighet att välja vilket golv som helst. Men det är jättesvårt och vi skulle behöva lite hjälp.

Vi har även lagt golvvärme så golvet får inte vara alltför tjockt. Vardagsrum och kök är numera ett stort rum så vi vill ha samma golv överallt. Därför tycker vi inte att klinkers är något bra alternativ. Vårt hus är en gammal skånelänga med bjälkar i taket och på något vis känner jag att vi kanske skulle ha det i åtanke när vi väljer golv. Vad både jag och min man är inne på är i alla fall att det ska vara ett ljust golv. Är det någon som har vitoljad ekparkett? Kan det vara något? Vi kollade på lamellgolv som var vitoljad furu men det såg så gult ut.

Sedan har vi bänkskivan. Köket vi har valt är vita Abstrakt luckor från IKEA. Här bryter vi helt mot Skånelängs looken. Först bestämde vi oss för valnöt i massivt trä, men sedan föreslog någon att vi skulle ha granit för det är mindre underhåll (fast jättemycket dyrare!). Men jag är rädd att det blir lite "sterilt" med vita luckor och granit.

Vad tycker ni?
 
Vad gäller skivorna, granit finns att få i väldigt många färger och "mönster". Behöver inte alls se sterilt ut.

Köper du graniten på rätt ställe och jämför pris mot lite mer "proffsiga" träbänkar än Ikea's så är det inte så himla stor prisskillnad.
 
två tankar ...
* varför inte lägga furuplank och sedan måla dessa vita eller ljusgråa (men vad har ni för färg på takbjälkarna?) Det blir liksom både gammeldags och ändå frächt och stilrent. Och kan kanske passa bra tillköksluckorna. :)
* Om ni har en sådant där låg skånelänga där marken utanför är i nästintill samma höjd som inne och där man kan föreställa sig att det lika gärna kunde varit stampat lergolv (som ju är otroligt vackert) så skulle jag valt klinkers eller möjligen någon slags mörkoljat (dammpartikelbehandlat?) betonggolv. Som ett uttryck för att golvet och marken hör ihop.

PS Att granit skulle vara så otroligt underhållsfritt vet jag inte - ska inte det också oljas och så tror jag att det är känsligt mot vissa saker ... eller var det kalkstenen som var så?? hmm minns inte säkert DS
 
Granit är i princip underhållsfritt. Finns säkert något den inte tål. Däremot så är kalksten, marmor och andra kalkhaltiga stenar känsliga. Kan räcka med kolsyran i läsk för att etsa in mönstret av flaskans botten i skivan. Alla sura ämnen skadar kalksten. Vissa hävdar att granit skall oljas, "min" leverantör säger att man inte skall olja. De har behandlat ytan med ett portäppande medel som inte behöver förnyas.

Sedan är olika granitsorter mer eller mindre poriga. Granit från Sverige och övriga nordiska länder är tydligen bättre som bänkskivor. Hade något med trycket från inlandsisen att göra. En del av de granitsorter som köksleverantörerna säljer duger enligt "min" leverantör bara som inredningssten. Svårt att veta vem som har rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.