Tänkte byta toalettstolar och har idag denna anslutning mot golvet/avloppsröret:

2014-10-01 18.44.45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det svarta röret är av plast och har ytterdiameter ca 128 mm och innerdiameter ca 115 mm, så gott jag kan mäta med toalettstolen kvar.

Rören nere i krypgrunden är vanliga oranga 110 mm rör. Allt är från 1982 då huset byggdes.

Stolarna (Ifö Cascade) har ytterdiameter 90 mm på sina utlopp. Tänkte byta till Ifö Sign 6860 med samma rördiameter.

Jag hittar inga manschetter eller nipplar eller annat som verkar passa i den här situationen. Vad ska jag skaffa för prylar egentligen?
 
Är inte den svarta biten av gummi?
 
Det är en "tratt" av svart plast och i den sitter en bred ring av gummi som tätar.

2014-10-01 19.35.01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2014-10-01 19.34.50.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Går den svarta "tratten" direkt ner i 110-röret?
 
Det skulle jag gissa ja. Jag petade undan lite silikon och inbillar mig att det kommer ett grått 110(?)-rör underifrån som slutar jäms med golvet, och att den svarta tratten är nedstucken i detta. Tittar jag på lite bilder från krypgrunden ser jag faktiskt motsvarande grå rör som slutar jäms med blindbottnen och fortsätter i de oranga rören. Undrar om inte det grå röret snarare är 90 mm.

Imgp0872.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kulle
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Du skulle inte fundera på att byta golvet oxå?
Det ser ju ganska ofräscht ut.
 
trekko skrev:
Du skulle inte fundera på att byta golvet oxå?
Det ser ju ganska ofräscht ut.
VA?? :)

Både badrum och toalett ska renoveras men inte just nu. Dock tröttnade jag lite extra på just fåtöljerna och tänkte alltså byta dem nu och givetvis behålla dem vid en renovering.
 
kulle skrev:
Om du har möjlighet så såga upp hålet i golvet litegrann och montera en sån här
[länk]
Det blir väl till att göra så, och då också byta 90-mm röret som går genom golvet. Jag antar att i så fall ska muffen på det nya 110-röret genom golvet avsluta i nivå med golvytan, och att det är enbart klosettanslutningen som sticker upp? (Det spelar kanske mindre roll eftersom det ändå ska renoveras sedan, men jag kan ju lika gärna göra rätt nu om det går.)
 
Så här såg "tratten" ut om någon skulle undra...

2014-10-04 15.44.53.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.