Jag har ett uterum men glastak som behöver lite avfrostningshjälp i hängränna och på takutsticket (aluminium) för att inte bilda stora istappar och massiv is i rännan. Jag behöver sammanlagt 14 meter och funderar på Ebeco Frostvakt 10 eller 25. Någon som har erfarenhet av frostvakt på hängränna/stuprör? Vad ska man tänka på? Tips på lämplig antal watt?
 
En termostat som styr inkopplingen är bra för att hålla nere förbrukningen.
Det är även bra med termostat om du använder en självbegränsad kabel.

Det ska fungera fint med den värmekabel du nämnt.
Tänk även på att stupröret kanske blir nästa "iskälla" om hängrännan blir isfri.

Skydda värmekabeln mot vassa kanter. det finns färdiga fästklammer för värmekabels montering i hängränna.

Jorfelsbrytare!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hela anläggningen är skyddad av jordfelsbrytare så det är under kontroll. Termostaten kostar strax över tusenlappen. Oklar på om jag tjänar in de pengarna inom överskådlig framtid med en självbegränsande kabel?

Jag täcker stupröret också med 14 meter samt dubbelvikning sista halvmetern. Tack för bra tips!
 
Ska jag satsa på Frostvakt 10 eller 25?
 
Kan inte minnas jag någonsin installerat värmekabel för hängrännor med mindre effekt än 15-17W/m

ofta använder jag Raychem GM-2X
den drar 36W/m när den ligger i 0-gradigt vatten
och 18W/m vid 0-grader i luften
Det har aldrig blivit några problem med den effekten, även i större 200mm rännor har det fungerat

Jag skulle ha satsat på Frostvakt 25.
det känns fel att chansa på frostvakt 10 om effekten på denna inte räcker.
 
  • Gilla
Rebeckaf och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.