Hej!

Håller som bäst på att gräva ner plintar till vårat altandäck och har några frågor ang materialval på virket.

Bärlina och stolpar kommer vara tryckt virke, men sen är jag lite villrådig. Vi kommer bygga ett staket med någon typ av liggande panel så bärlina + stolpar kommer ej att synas. Nu är det så att vi vill behandla med järnvitriol och undrar vad man ska använda för virke? Går det att behandla tryckt med järnvitriol? Funderade först på att låta trallen vara i tryckt, men bygga staketet med "vanligt" virke. Tror dock att det ser dumt ut om staketet är anorlunda behandlat än trallen. Vad tror ni? Går det att använda annat virke till trall och staket? Borde inte järnvitriolen skydda även trallen ???

Tacksam för svar och funderingar!
 
Totte_S
Jag tror, har alltså ingen aning ;), att du får ett knepigt resultat med järnvitriol på impregnerat virke. Jag bygger staket i vanligt råplan, stolpar, trall och stomme i tryckt. Sen målar jag rätt över på det som skall målas.
Järnvitriol används ju normal på obehandlat virke, på tryckt blir det väl tårta på tårta och onödigt mycket pengar. Vill ni ha järnvitriolstuket så kör med vanligt virke där de ska vara så, och tryckt på resten.
 
Frågan är bara om det blir snyggt med en tränyans på trallen och en annan på staketet :-/ Får väll bygga allt utom staketet och sedan behandla en planka med vitriol och sätta dom brevid varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.