För en tomt vid en av de största sjöarna i Sverige så funderar jag på att bygga en brygga.

Det är en sluttande berggrund som den skulle byggas på, så att i vanlig mening påla ner är inget alternativ. Jag hade tänkt mig att bryggan skulle vara ungefär 7-10 meter lång. Djupet är längst ute ungefär 140 cm.

Flytbrygga är förmodligen inget bra alternativ heller, då den måste kunna stå emot vågor väldigt väl (det går ej att se över till andra sidan). Meterhöga vågor och ibland mer därtill förekommer ganska ofta. Det är också så till att det är svårt att komma åt med bil eller kranbil där bryggan ska vara. Samtidigt så då det är en insjö så finns det heller inte tillgång till några större båtar som kan hjälpa till.

Botten är kuperat berg som sluttar. Jag har funderat på en stenkista, nackdelen är att det är svårt att komma dit med den och det går åt en väldig massa sten som måste bäras ut för hand över kuperat halt berg. Samtidigt kan det vara svårt att få den helt stabil på berget då det sluttar. Ett annat alternativ jag funderat på är gabioner (stålburar man fyller med sten), då det åtminstone skulle innebära lite mindre släpande samt förmodligen hålla längre. Har någon erfarenhet att bygga brygga med gabioner? Eller har något annat förslag som kan tänkas vara bättre?
 
Hur länge håller en gabion innan den har rostat sönder? En traditionell stenkista med tryckt virke håller i en halv evighet. Den konstruktionen är väldigt vanlig i skärgården.
 
Om det är berggrund som stenistan ska stå på, så låter det som att det inte kommer få så bra fäste i botten att fastna i.

En modern flytbrygga rätt lätt och enkel för två pers att släpa upp på vinten. Du kan ju tom ha ett enklare wirespel att dra upp den med. Då slipper du dessutom isen vintertid, vilket är mycket svårt att säkra sig från.
Det brukar vara isen som dödar stenkistor och pålade bryggor innan mtrl har taget slut.
Speciellt som i ditt fall med höga vågor, det kommer verkligen att slå hårt åt bryggan vintertid.
 
Är det inte djupare än 1,4m så är det ju ingen större match att sätta form och gjuta plintar heller. Det luriga är att gjuta under vattnet. Normalt gör man det genom att ta in en betongpump som fyller formen nerifrån och upp så att vattnet kan flyta uppepå betongen. Men för mindre gjutningar som enstaka plintar på måttliga djup kan det fungera bra med ett enkelt rör som man ställer ner nästan på botten av plinten och häller ner betongen genom. Givetvis gott om rostfria dubb i berget som håller fast plinten och all armering minst 50mm in.

Ett annat sätt som jag provat med framgång för stadiga bryggor på lutande berg är att hyra in en brunnsborrare som får borra fast foderrör i berget, sådär en halvmeter djupa hål ner i berget räcker bra. Foderrören kapas på lämplig höjd över vattenytan och fylls med betong.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
corre skrev:
Om det är berggrund som stenistan ska stå på, så låter det som att det inte kommer få så bra fäste i botten att fastna i.

En modern flytbrygga rätt lätt och enkel för två pers att släpa upp på vinten. Du kan ju tom ha ett enklare wirespel att dra upp den med. Då slipper du dessutom isen vintertid, vilket är mycket svårt att säkra sig från.
Det brukar vara isen som dödar stenkistor och pålade bryggor innan mtrl har taget slut.
Speciellt som i ditt fall med höga vågor, det kommer verkligen att slå hårt åt bryggan vintertid.
Det är bland annat för isen som jag funderade på en gabion istället. De används ju exempelvis i floder i Ryssland för att förhindra korrosion (se http://link.springer.com/article/10.1007/s10749-009-0072-9/lookinside/000.png ) där det kan komma stora isflak forsandes, så får man bara tag på några av bra kvalitet så förmodar jag att de klarar sig bättre än en stenkista i trä.

Att man blir tvungen att borra i berget kanske man inte kan komma ifrån dock för att hålla fast konstruktionen oaktat vilket alternativ man väljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.