O
Trevligt att de ber om ursäkt! I det här fallet så får man nästan godta den ursäkten....
Men sen beror det på hur generösa de är....
Uppskattar att du håller oss uppdaterade....
När det gäller problemet med VA syd så tänk om man kunde kräva ersättning av dessa för alla dessa översvämningar...
Då hade det nog gått fort med å åtgärda problemen....
Jag är lite egoistisk, jag hade bara försökt lösa mitt problem å sen "skita i resten" Men de grannar man uppskattar kan man ju prata om backventil...
Undrar hur bra en backventil fungerar om alla på samma gata skaffar det....
 
Lite off-topic, men i mitt område har man täckt över hälften av brunnarna i gatan. Idén var väl att det är bättre att ha vattnet stående på gatan än i avloppssystemet. Men i detta fallet hade det ingen som helst effekt.

För övrigt blir det besiktning på fredag morgon. Skall bli skönt att det händer något :)
 
Odjuret skrev:
När det gäller problemet med VA syd så tänk om man kunde kräva ersättning av dessa för alla dessa översvämningar...
Det kan man! FB kommer kräva av VASyd och den enskilde fastighetsägaren kan kräva att VASyd ersätter en för självrisken.
 
Besiktning utförd!

Utfallet blev som förväntat, allt trä skall väck från källaren och den skall sedan saneras och desinficeras.

Nu är frågan om jag skall göra det själv eller låta FB ta in en hantverkare.
 
Är väl mest frågan om du vill fixa med ditt hus själv, har tid och lust.
Att riva ut, städa och rengöra är ju inga svåra saker och om du får en hyffsad slant så kan du ju använda den till att i övrigt snygga till din källare.
 
Har du hört talas om Backventilen WaBack? Den har skyddat tusentals källare i årtionden. Ganska smart lösning.

Har en liggandes hemma. Vart aldrig installerad. Kostar ca 13-15 000:- ny.

Lär på www.wapro.se

Kan den vara av intresse?

G Galten skrev:
Som många andra hade jag en massiv översvämning i min källare för lite drygt fyra veckor sen. I mitt område är det gemensamma ledningar, så det var helt enkelt toalettvatten som trängde upp genom brunnarna i källaren. Som högst stod det c:a 50 cm över golvet i hela källaren.

Källaren är inte inredd, men det finns en bastu och uppspikad panel på innerväggarna. Bastun är isolerad och avloppsvatten har sugits in i isoleringen. Det luktar inte hallon om man säger så. Körde med värmefläktar och öppna fönster för att få bort iaf det vatten man kunde se.

Ringde försäkringsbolaget (Folksam) dagen efter översvämningen och upprättade skadeanmälan. Sen hände absolut ingenting. Har ringt 4-5 ggr, skickat ett antal email och undrat. I lördags (alltså nästan fyra veckor efter) kom det en firma och installerade en avfuktare.

Men fortfarande är det ingen som har inspekterat skadorna. Vet inte riktigt vad jag skall göra? Vad hade ni gjort? Jag har deras största villaförsäkring, till vilken nytta kan man undra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.