KOW:
Jag tolkar dina inlägg i denna och andra trådar som att:
Du är emot den liberala modellen med ekonomiska styrmedel med syfte att ekonomiskt gynna teknik och beteende som vetenskapen bedömer miljövänligt vare sig det gäller att A) låta förorenaren betala genom att skattebelägga exempelvis energi, eller B) när det gäller att subventionera miljöbättre teknik. Du är tydligen också emot den alternativa strategin C) att helt enkelt förbjuda föråldrade tekniska lösningar såsom glödlampan. Frivillighet D) verkar inte heller vara nåt att eftersträva enligt dig: När någon gör en egen insats för något som hen tror kan göra positiv skillnad för en hållbar utveckling så är du ofta, såsom tidigare i denna tråd, snabb att påpeka hur fåfängt/blåögt/bortkastat detta är.

Har du någon annan strategi att föreslå för att vi tillsammans ska kunna lämna efter oss en så trevlig värld som möjligt till våra efterkommande?
 
att förbjuda glödlampan är ren idioti eftersom det är en utmärkt värmekula / värmekälla som ger oss gratis ljus!
 
  • Gilla
BMW fahrer
  • Laddar…
Problemet är ju att det inte är alltid man vill ha ljus och värme samtidigt.
 
Och att man inte skall värma med direktverkande el.
 
pelle242 skrev:
Och att man inte skall värma med direktverkande el.
Den här är ju rolig också. Det är jätteviktigt att vi inte värmer våra hus med el men samtidigt gör vi allt för att folk ska köra elbilar!
 
Varför är det "roligt"?

Det är ju äpplen och päron.

Elbilar är ju för att minska användningen av fossila bränslen, det är el eller olja som gäller ungefär.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Nerre skrev:
Varför är det "roligt"?

Det är ju äpplen och päron.

Elbilar är ju för att minska användningen av fossila bränslen, det är el eller olja som gäller ungefär.
Blir kanske svårt också att driva bilen med en bergvärmepump eller liknande...
 
Det är roligt för att det är ironiskt förstås!
Jag håller inte riktigt med om att det är äpplen och päron. Elen kommer ju alltid någonstans ifrån. Allra helst när miljöpariet lägger ner kärnkraften så att vi måste importera el från kolkraft som vi ska köra våra bilar med. Vad har man då åstadkommit?
 
Nej, det är inte ironiskt. Det handlar om att för bilar finns det inte så många alternativ. Olja (bensin/diesel), naturgas eller el. Fast nu glömde jag etanol kom jag på.

För att värma upp hus finns det många fler alternativ att välja mellan.

Sen kan man ju roa sig med att räkna ut hur många MWh om året som det skulle bli att driva 70% Sveriges bilar på el, jämfört med hur många MWh om året uppvärmning med el kostar.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Incitament för att skaffa solpaneler.
 
Redigerat:
Men grejen är ju att det inte framkommer i debatten att elen kommer nånstans ifrån. Kör man sin bil på el så är man så oerhört miljövänlig medan om man värmer sitt hus med el så är man världens miljöbov. Det är ju fortfarande samma el vi pratar om.
Med det säger jag inte att jag försvarar direktverkande el i dåligt isolerade hus, bara att debatten är lite märklig.
Jag tycker att det är bra att det finns olika tekniska lösningar men jag tycker att alla lagstiftare och andra förståsigpåare ska ge fasen i att bestämma vad som är bäst för mig. Det vill jag ha friheten att räkna ut själv. Med fri forskning och fria marknader kommer nya idéer komma fram och det bästa alternativet kommer tillslut att dominera.
 
  • Gilla
BMW fahrer
  • Laddar…
weyk skrev:
Kör man sin bil på el så är man så oerhört miljövänlig medan om man värmer sitt hus med el så är man världens miljöbov.
Det är miljövänligare att köra en bil på el än på olja.

Det är miljövänligare att värma ett hus med el än med olja. Men det är ännu mer miljövänligt att värma huset med värmepump.
 
Problemet med solceller är att livslängden inte är så lång eftersom det åskar mycket i Sverige och panelerna samt tillhörande elektronik är känsliga för åsknedslag. Man kan nog räkna med runt 15 års livslängd i snitt och det är svårt att hämta in investeringskostnaden.
 
weyk skrev:
Jag tycker att det är bra att det finns olika tekniska lösningar men jag tycker att alla lagstiftare och andra förståsigpåare ska ge fasen i att bestämma vad som är bäst för mig. Det vill jag ha friheten att räkna ut själv. Med fri forskning och fria marknader kommer nya idéer komma fram och det bästa alternativet kommer tillslut att dominera.
Problemet är att om det inte fanns förståsigpåare så skulle alldeles för många köra runt i SUV:ar med V8 tills det såg ut så här:
http://www.scmp.com/news/china-insi...-hit-first-bout-charts-air-pollution-new-year

Samhället behöver lägga sig i och styra men det måste göras bättre.
 
Individer är dåliga på att avgöra hur deras sammanlagda enskilda agerande påverkar.

"Äsch, det kommer inte att synas på gräset att jag tagit en genväg här."

Tre månader senare när 5000 andra tänkt likadant är det en brun lerig stig tvärs över gräsmattan.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.