Huddinge är ju ett område där jag tror det lönar sig att renovera. Men, självfallet är det viktigaste att man själv trivs och att man har råd.

Ibland är det inte speciellt smart att välja lägsta offerten och pressa alla priser. Kan bli dyrare i slutänden.

En sak man bör ha i åtanke är ju att man kan behöva "rusta" undervåningen för att få samma stil. Fasad målning etc.
 
Jag tror vi skulle ha råd, men frågan är som sagt om vi tycker det är prisvärt?
Vi måste också ställa det mot att köpa nytt och flytta. Det är ju inte helt enkelt att köpa nytt heller, plus att det såklart blir en större kostnad eftersom vi då vill ha större.

Samtidigt kan jag känna att det är lite av ett "lyxproblem" Vi har idag ungefär 90 kvm med tre sovrum (Jag, min fru och två barn) Är själv uppvuxen i lägenhet på Södermalm på 60 kvm. och det funkade ju bra.

Ibland kan man dock känna att det är för litet när barnen drar hem polare m.m.
Men som sagt, det kanske är ett lyxproblem och inte värt 2 milj.

Samtidigt är det ju som ni säger, att man oftast kan se det som en investering och har i dom flesta fall tillbaka pengarna vid en eventuell försäljning.
 
Man måste ju själv tycka det är värt då man investerar både tid o pengar. :)
 
Magkänslan säger att det är för mycket pengar.
Å andra sidan brukar samma magkänsla också tycka att V75-raden är helt perfekt :)

Får grubbla vidare, men tack alla för kommentarerna och tipsen. Det hjälper verkligen till i den här djungeln :)
 
Kul att kunna hjälpa till :) Lycka till med era beslut!
 
Får man fråga vad det landar på i pris?


QUOTE=Villan32;2081860]Alla är proffsiga i bemötande, men med lösvirke så bor man omgärdat av tält och ställningar i 4-5 månader och det var inget alternativ. På detta sätt med de andra leverantörerna så är det rivning av bef tak 2 dagar innan taklyft, sen är väggar och tak ditsatt på 12 timmar, och sen är det ca 2 dagar till med det sista. Sen är det montering av vindskivor, och läggning av takpannor som tillkommer plus hela insidan. Men det är i alla fall på plats och vädersäkrat.

Sen så kommer de med badrummet klart i en modul som lyfts på plats i samband med taklyftet, och då är det klart när man kopplat in ström och avlopp och vatten. Det vann de på. Man slipper torktider. Sen ville vi ha vitt kakel och grått klinkers och det är inget avancerat. Toastol och handfat med kommod, spegelskåp och dusch väggar är också med.

Sen får man inreda insidan själv eller med hjälp av byggare, för vi pratar sk kallvind innan man fått isoleringen på plats. Vi bor i Älvsjö i ett egnahemshus så detta blir nog bra när det är klart:)[/QUOTE]
 
Är en utbyggnad av huset i marknivå uteslutet?
 
breideby skrev:
Får man fråga vad det landar på i pris?
Hejsan breideby,

Nu vet jag inte om frågan var ställd till mig, men jag kan svara för min del.
Jag tog in offerter både från firmor som bygger i lösvirke, samt firmor som kommer med färdiga moduler.

För oss landade offerterna mellan 1,8 - 2,1 milj. På det priset får du sedan lägga på för Bygglov, Kontrollansvarig, kostnad för byggkreditiv hos banken, förvärdering och slutvärdering, samt oförutsedda utgifter som ALLTID dyker upp på vägen.
Då skall man veta att vi ville ha hjälp med ALLT, alltså totalentreprenad. När dom var klara ville vi bara kunna möblera.

Vi tyckte att det blev för dyrt, eller rättare sagt inte prisvärt.
 
Enk Projektet skrev:
Är en utbyggnad av huset i marknivå uteslutet?
Det skulle funka, men hela grejen med vår tänkta utbyggnad var att få ett plan till.
Just för att ge barnen ett "eget" plan. Vi upplever att det kan bli lite trångt ibland när barnen har kompisar med sig hem och liksom "tar över" hela huset.

Hade varit jäkligt skönt att ha ett eget plan, både för oss och barnen.
 
Hej!

Jag var lite nyfiken på priset för Villan32, då vi tittar på samma typ av hus i samma område 😊
 
breideby skrev:
Hej!

Jag var lite nyfiken på priset för Villan32, då vi tittar på samma typ av hus i samma område 😊
Aha, testa skicka ett PM.
 
Clabbe_T skrev:
Det skulle funka, men hela grejen med vår tänkta utbyggnad var att få ett plan till.
Just för att ge barnen ett "eget" plan. Vi upplever att det kan bli lite trångt ibland när barnen har kompisar med sig hem och liksom "tar över" hela huset.

Hade varit jäkligt skönt att ha ett eget plan, både för oss och barnen.
Bygg ett separat hus med en gång i mellan då..... ;)
 
Tack! Jag för det. 2 milj låter skitdyrt! För oss i a f 😊
Clabbe_T skrev:
Aha, teskicka ett PM.
 
Enk Projektet skrev:
Bygg ett separat hus med en gång i mellan då..... ;)
:) Synd att man inte har större tomt.
 
Har tidigare själv lusläst alla trådar här på byggahus om taklyft innan vi bestämde oss för att bygga på en våning på vårt 1-planshus. Vi tog in offerter från alla de etablerade taklyftarfirmorna men valde i slutändan att låtar ett företag bygga det i lösvirke. Dels för att vi hade lite speciella krav som taklyftarfirmorna hade lite svårt at lösa samt att vi kan få ett företag som gör allting helt färdigt snarare än att anlita ett taklyftarföretag och ett annat företag för att gör klart invändigt.

Nu har vi påbörjat arbetet och jag har startat en blogg om hur vi tänkte genom beslutsprocessen, upphandlingen osv. Förhoppningsvis är den intressant för andra som funderar på att göra något liknande.

Bloggen finns här: www.blackandzinc.com
 
  • Gilla
t97ada
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.