Hej.

Jag ska byta från min nuvarande ADSL leverantör till Telia och under bytet så kommer det bli ett glapp där jag blir utan ADSL, i det glappet så kommer jag få en USB sticka från Telia med mobilt bredband.

Eftersom jag kör Ubuntu (12.04 64bit) så vill jag höra med er hur era erfarenheter av Telias sticka på Ubuntu är, funkar det direkt? Kräver det en viss mån av kommandon i terminalen? Eller är jag helt körd?

MVH Mossfeldt
 
Borde inte vara något problem. Har kört 3G med USB-sticka på äldre versioner av Ubuntu utan större problem. Men vad som anses enkelt varierar :)

Men ett tips om du vill göra det enkelt. Kolla på Dovados routrar för bredband via 3G/4G. De är busenkla att sätta upp och då kan du använda det på flera datorer. De har även modeller där du sedan kan använda mobilt bredband som backuplösning.
 
Tack för svar Pingvinpalatset, då borde det fungera även för mig :)

Eftersom det enbart är en tillfällig lösning för mig så blir det inget inköp av en router, backupen får fortsätta ske via telefonen men det kanske kan vara till hjälp för någon annan.
 
Även TP-link har 3G routrar. Billiga och funkar kanon.
 
Mossfeldt skrev:
Eftersom jag kör Ubuntu (12.04 64bit) så vill jag höra med er hur era erfarenheter av Telias sticka på Ubuntu är, funkar det direkt?
Sent svar men ändå. För det mesta så använder tillverkare idag "Ethernet over USB"-standarden för mobil-"modem", och då är det inga problem. Dessa drivrutiner är enkla och har fungerat länge (jag kör själv Ubuntu 12.04 64-bit).
 
Förr i tiden fick man installera "modeswitch" paketet för att få stickan att ändra läge från USB minne till 3g modem.
Detta var i 10.04 så det kan ha hänt grejjer sedans dess...
 
USB-modeswitch problemet är borta sedan en tid.
Huaweis modem fungerar nästan alltid.
 
Denna tråd dök upp i kanten liknande trådar, så jag bumpar den.
Hur har det så här 5 år senare, vad används idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.