Hej!

Efter att ha levt med att uttag/strömställare suttit fast halvbra (på sin höjd) under en tid, upptäckte jag idag att hela ramen nu hänger löst i kablarna:

WP_20140930_004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20140930_005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20140930_006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är ju relativt obra, så jag antar att det enda raka är att byta hela dosan som sitter i väggen. Vad kallas en sådan, på fackspråk?

Jag har inte för avsikt att göra bytet själv, men det vore bra att veta vad jag ska be elektrikern ta med sig :)
 
Tror det kallas för en dubbeldosa. Men jag tror att det fungerar lika bra med två ihopsatta enkeldosor i det fallet.

Det kan troligen vara lite pilligt att få bort dosan ur väggen utan att skada kaklet. Det går ofta att fästa apparaterna med skruv i väggen så att de inte måste sitta fast i själva dosan. Om det går här så är det en mycket enklare lösning.
 
S
Jag är elektriker och jag hade i första hand försökt göra allt jag kan för att inte behöva byta dosan över huvud taget. Det är ett förbannat pilligt jobb som kommer ta sin lilla tid. Som föregående skrev så brukar det gå bra att dra fast en skruv i väggen istället. Det ser elektrikern när han kommer dit.
 
S
Måste säga att kaklarn har gjort en förjävla dåligt jobb med den där dosan också :) Men eljoramen verkar ju täcka så det duger ju.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Ja, kaklet lämnar en del att önska, men det täcks som sagt ganska bra av ramen.

Var menar ni att man skulle skruva fast det hela? I väggen, genom den befintliga dosan? Det är betongvägg bakom, så en sådan lösning blir ju rätt pillig också.
 
Nä det finns skruvhål i hörnen på apparaterna (brytaren och uttaget). De syns om man demonterar ramen.

De hålen brukar kunna användas om inte dosan fungerar att fästa apparaten i. Då får man borra hål i kaklet.

I det här fallet är jag inte säker på att det fungerar, eftersom man använt en dubbeldosa istället för två enkeldosor. Risk att hålen hamnar i dosan mitt på. Men elektrikern kan troligen hitta en lösning.

Att operera ut den dosan utan att skada kakel, eller trådar är inte trivialt. Trådarna är iofs lätta att dra om.
 
Det kan även fungera att montera hederliga ''klor'' på strömbrytaren och vägguttaget. Tillsammans med kvarvarande fästpunkter kan det fungera utmärkt.
 
S
Jag tycker det ser ut som att själva "kanalen" där skruvarna ska gå ner i är kvar, men skruvhålen är borta? Kanske går att limma fast pluggar i varje kanal för att fästa i.

Om du absolut vill byta dosa kan du nog få räkna med ganska stor arbetskostnad, byta aparatdosor är inget man gör ofta som elektriker, jag har själv aldrig gjort det under mina 7 år, och byta i en betongvägg känns nästan omöjligt, framförallt när det gäller dubbeldosa.
 
Det spelar egentligen ingen roll hur det sker, bara jag har en fungerande lösning i slutändan. Ett byte av hela dosan är inget självändamål för mig. Att hålla nere timmarna som elektrikern debiterar mig är däremot ett ;)

Jag hade också en tanke på att man kanske kunde använda någon slags massa som går att skruva i (typ husfix) och sedan använda självborrande skuv istället för maskinskruv. Precis som ni säger så är det bara fästena för skruvarna som lossat från dosan.

Klor skulle kanske funka... Samtidigt som jag får detta lagat så kommer vi byta hela ramen med strömbrytare och eluttag, och Eljo Trend kommer väl med klor som standard?

Slutliga lösningen får naturligtvis diskuteras med personen som jag anlitar för det här jobbet, men det är bra att ha lite halvkoll själv på tänkbara lösningar. Tack för all input så här långt!
 
S
Eljo trend har klor som standard yes!
 
SueCia skrev:
Måste säga att kaklarn har gjort en förjävla dåligt jobb med den där dosan också :) Men eljoramen verkar ju täcka så det duger ju.
Såhär ser det ut när en lekman gör det :D
Visa bilaga 117323
 
Har sett långt mycket värre klåpning av kakel. När knappt ens Eljo Renova tapetskydd täcker runt. Då börjar man undra..

Tycker nog att man ska köra på klor om det går. annars försöka få dit en låg 2fack förhöjningsram och försöka fästa den så gott det går. Lättare att fästa brytare och uttaget i förhöjningsramen istället. Kanske ser lite mupp ut. Men det hade jag testat med iaf.
 
Det borde inte vara några större problem att borra och skruva fast apparaterna i väggen. Ser ut som tegel, inte betong... :)

//Patrik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.