Jag har fått för mig att man inte får använda gummikabel till fast installation. Stämmer det och i så fall varför? Jag såg en hiss som var ansluten med en mjuk gummiliknande kabel. H07RN-F 5G16 stod det på den. Är det ok?
 
Som anslutningsledning används den normalt sett.
T.e.x. från en säkerhetsbrytare till en maskin.

Fast förläggning från en central, efter kabelstege och till hissen känns väl kanske inte riktigt rätt :p
 
Vilken typ av hiss?
 
Dagens regler medger användning av "flexibla kablar" vid fast förläggning. En flexibel kabel kan vara en anslutningskabel, men kan alltså även också vara en gruppledning. En anslutningskabel behöver inte vara flexibel...

Tillverkarens anvisningar gäller för hur en viss typ av kabel får användas. Det finns gummikabel som är avsedd för fast installation, jag har noterat t.ex H05Sx (Silikon), H05G (Etenvinylacetatgummi), H05Z (LSZH-gummi).

I äldre föreskrifter fanns dessutom regeln: anslutningskabel får ej användas som ersättning för fast förlagd ledning vilket troligen syftade på att förhindra osunda mängder skarvsladdställ.

Sunt förnuft får styra här, att företrädesvis använda flexibla kablar som anslutningskablar där så behövs. Det finns ju bättre kabeltyper än H07RN-F att spika upp på väggen.
 
http://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/navigateproduct_53722158/20019098.html
Nexans skrev:
Den är avsedd för tillfälliga installationer inomhus och utomhus. Kabeln kan även förläggas i mark med skydd (rör). Lämplig för anslutning av maskiner och annan materiel som kräver flexibel kabel.
Udda, men inte direkt otillåtet då? Eller faller det på "tillfälliga installationer"? El_richard, det var en linhiss för personbefordran. Kabeln gick både från säkerhetsbrytare till apparatskåp och från apparatskåp till frekvensomriktare.
 
Det är förhoppningsvis udda, och kanske även olämpligt. Med moderna gummityper är det säkert inga problem, förr var det åldringsbeständigheten som satte begränsningar som delvis kan ligga bakom rådande praxis. I hissfallet är det lättare att säga ok för den användningen tack vare att det inte är en elinstallation i vanlig bemärkelse och därför inte lyder under de regler vi brukar diskutera här.

Det finns dock lämpligare flexibla kablar som passar för såna fall, tex de typer som används i maskininstallationer både fast och rörligt oberoende om det är 1x1 eller 100x100 m anläggning. En typ som faller in numera även i installationsbranschen är Aceflex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.