Hur isolerar man på lämpligt sätt ett timmerhus?? (Behöver inte vara "året-runt-isolerat" då det är frågan om ett sommartorp, men i alla fall så pass att lite värme som man tillför med element och kamin stannar kvar på vintern. För att spara ström och pengar.)
 
Det korta svaret är att man inte isolerar timmerhus.
Det är viktigt att timmerhuset är drevat och tätat så det inte blåser genom/mellan timret. Tjockleken i timret är isolation. Alltså är drevningen (görs med husmossa, inte Gullfiber) viktig samt att man är noga med vindpappen på utsidan och att man får den tät mot fönster och dörrar och andra övergångar.

Det man ska vara noggrann med är att golv och tak är ok. Isoleringen (kutterspån/sågspån) i gamla bjälklag sjunker ihop med åren och blir då kalla då det lätt blir en luftspalt mot golvet. Är då bjälklagen "öppna" utan vindskydd som hindrar inblåsning i bjälklaget från undersidan. Blir det rejält kallt.

Ska det ÄNDÅ användas isolering i ett timmerhus, tänk efter innan du åker till byggmax och köper isolering. I timmerhus är plast ingen bra lösning och kan man inte ha plast, då funkar heller inte moderna fiberlösningar. Man måste gå andra vägar för att vara någorlunda säker på att inte få problem i stommen längre fram. Man kan titta på Linisolering eller andra ecofibermaterial gjorda på papper eller träråvara. De finns som lösull men även som skivor (enklare att hantera).

Förr fanns nått som hette Vital men den fabriken brann visst ned.
Kikade på detta, Isolina. Kanske kan vara något?
http://www.isolina.com/se/isolering-produkter.cfm

Lycka till
Med vänlig hälsning
Hlife
 
Fårullsisolering är också ett alternativ. Se till att köra en diffusionsöppen lösning. T.ex. vindskyddsväv och sedan isolering, förslagsvis cellulosaisolering(tidningspapper), linisolering eller fårullsisolering.

tidningspapper sprutas ju in, medans linisolering och fårull finns på skivor och rullar.
 
Jag ser inga problem med att isolera ett timmerhus så länge det görs på utsidan. Och det går alldeles utmärkt med isolering från byggmax enligt mig :)
 
Gör man isoleringen utifrån så funkar det nog tekniskt med daggpunkt mm men oftast förstör man ju utseendet på gamla hus då. Fönster osv kommer djupare in och takutskjut blir kortare (blir oftast fult som bara den) men smaken är ju olika. En personlig åsikt är att plastmaterial (som behövs till Gullfiber som fuktspärr) i gamla hus är en källa till problem så vill man vara rädd om timmerhuset tänker man kanske lämpligen i lite äldre tankegångar så hänger huset med länge till.
 
  • Gilla
lillaklenby
  • Laddar…
Behövs ingen plast. Man använder en hederlig vindpapp. Ingen fuktspärr vid utvändigt isolering. Men du har en poäng med fönstren, men vill man lägga ner lite extra jobb flyttar men med fönstren ut.
 
Tack för tipsen! Borde kanske förklarat att huset har papp och panel utanpå timret. (Se bild.) En arbetskollega som också har ett timmerhus (året-runt) har det isolerat enligt andra bilden. Skulle det kunna funka tro?

IMG_0237.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggstruktur.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle flyttat pappen utanför isoleringen och sen även en luftspalt före panelen.
 
  • Gilla
lillaklenby och 1 till
  • Laddar…
OK, tack för tipsen.

Hur är det med fuktspärr/plast? Bör man ha det på insidan? Alltså mellan timret och innerväggen (trä eller gips)? Eller kan det vara till nackdel?
 
Vad bör man använda för typ av papp (eller annat material) mellan isoleringen/reglerna och luftspalten?

Behövs 120 mm isolering eller kan det räcka med 70-90? (Torpet är beläget i Västergötland.)
 
Ingen plast i hus som kallställs, den kan få bakvänd effekt. Det finns däremot ngn form av ångbroms för just fritidshus, men det vet jag inte mer om än att jag läste en artikel om någonstans.

Pappen är numera vindduk, finns olika fabrikat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.