Ska börja med att renovera ett badrum i källaren på ca 12kvm. Jag har en tanke om att tätskikta och kakla endast två väggar i vinkel med varann, där badkar och dusch hamnar. Resterande väggar grovputsas och målas med silikatfärg. Jag tror att det kan bli en riktig schysst kontrast. Frågan är bara om det funkar. Risken för vattenbegjutning på de putsade väggarna är minimal. Eventuellt stänk kan förekomma, men iom att jag målar med silikat färg är det nog ingen fara. Hur är det med ångtätskiktet? Är det jätte stor risk att ej ha det i de övriga två väggarna? Konstruktionen är gjutna och lättbetong väggar med puts.
 
Ska du tätskikta inne eller uteväggar?
Uteväggar hade jag inte gjort, bättre att det andas.
 
Stod i valet och kvalet om detta, pratade med tätskiktstillverkaren. Så länge man har dränerat och har typ isodränskivor så tyckte denne att man tätskiktar även ytterväggen. Golvet däremot kör jag bara runt golvbrunnarna. Var ett speciellt till golvet som andades. Men frågan är om mina väggar utan tätskikt tar skada av den fuktiga luft som blir när man användar badrummet. Kan väl inte vara någon fara? Man har ju inte tätskikt i tak. Kommer dessutom koppla in en ordentlig kanalfläkt på frånluften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.