HEJ!!!

Undrar när betalade ni kvalitetansvarig?....är det innan huset ska byggas eller efter att huset är färdig?...blev lite osäker för vi har fått fakturan från KA och huset kommer i november....i mina öron låter det konstigt att man ska betala KA innan huset är färdigt eller vad säger ni?.....jag kankse har fel!!  :-/


 
Hej!

Vi betalade halva kostnaden innan KA började sitt jobb och kommer att betala resten i samband med besiktningen.
Lycka till med ert hus!

Jesper
 
Är det något jag lärt mig av att ha med hantverkare att göra så är det att aldrig, aldrig, aldrig betala ngt i förskott!!! Varför ska man betala KA i förskott? hantverkare kan ju åtminstone skylla på att de ska göra inköp till ditt bygge innan de byggt klart och därför vill ha förskottsbetalning (dålig ursäkt men likväl ngt de ofta kör med) men vilka skäl kan en KA ange för förskottsbetalning???
 
Vi får betala för timdebitering efter varje utfört besök.

Vårt problem är snarare att KA känns mer som en motpol och belastning än ett stöd, det finns ingen flexibilitet överhuvudtaget när han läser byggnormerna. Men det hör ju inte hit.
 
Vanligast borde väl vara att man betalar efterhand.
Byggen kan ibland dra ut på tiden, vilket är orimligt att KA skall behöva vänta på betalning för tid som redan lagts ner på huset om man vill tillämpa "jag betalar när det är klart".

Sedan kan man ju avtala om vadsomhelst.
Om den KA som man anser är bäst vill ha förskottsbetalt så kanske det är bättre att acceptera det än att få någon som inte är lika bra.
Jag vet att många KA har fullt upp att göra, så om kunden inte är villig att förskottsbetala så tar de inte uppdraget. Det är nämligen inte alla kunder som vill betala och göra rätt för sig i slutändan.
 
Vi har pratat med KA och han vill bromt ha det betalt nu fast huset inte har kommit, och orsak var för den administrativa arbete han lägger.

Visst kan vi betala det är inga problem....men frågan är vad tar vi för risker när vi betalar han hela summa nu?

 
Varför inte föreslå en betalningsplan som är kopplad till hans prestation, om han har fast pris på jobbet. Då får han ju betalt för det arbete han har lagt ner.

Vid löpande arbeten är á-contofakturering/ delfakturering inget ovanligt, men då får man bara fakturera 90% av sina upparbetade kostnader.
 
Betala när slutbesiktningen är gjord och KA har repporterat in till kommunen att huset är besiktigat och klart enligt den uppgjorda kontrollplanen.
Deralte
 
Det är vettigt att göra ett formellt avtal med KA'n och däri stipuleras betalplan. Visst ska KA ha betalt för besök och nedlagd tid - men jag finner det mycket underligt att en KA vill ha allt betalt innan huset har kommit. Hans uppgift innebär åtminstone två besök på husplatsen. Jag tycker ni ska fråga honom varför han ska ha förskottsbetalning.
 
Grundprincipen bör ju som tidigare sagts alltid vara att betala efter utfört arbete, men vi betalade faktiskt hela summan till våran KA i förskott. Den enda anledningen till att vi gjorde det var att vi promt skulle ha just honom. Han fick fantastiskt fina rekomendationer från våran bankman, som själv hade anlitat honom till sitt eget husbygge.

När vi kontaktade honom framstod han som seriös och kom hem till oss på kvällstid för att vi inte skulle behöva ta ledigt från jobbet i onödan. Vi satt ner över en fika och han förklarade ingående hur byggprocessen fungerade (innan vi hade skrivit något kontrakt med honom). Vi köpte upplägget i vilket ingår att han även fungerar som särskilt sakkunnig avseende markarbeten och geokonstruktioner (det har säkert blivit 6-10 besök på byggplatsen hittills, senast vid stomresningen i fredags när vi stod i regnet och tittade på när snickarna arbetede).

Den bild jag har fått från andra som byggt av hur KA brukar arbeta stämmer väldigt dåligt med hur våran arbetar. De flesta har sagt att KA visade sig aldrig utan satt hemma vid skrivbordet och tog in egenkontrollpapprena (vilket antagligen räcker för att uppfylla lagkraven)

Prismässigt var han var han endast 2000 + MOMS dyrare än den som tillverkaren "rekommenderade" (jag vet att de inte samarbetar officiellt men det faktum att han tillåts skicka med reklam i deras utskick får mig att bli skeptisk).

Ooopps det blev lite långt men jag är än så länge så nöjd att jag var bara tvungen att f berätta. :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
 
HusFru skrev:
Vi har pratat med KA och han vill bromt ha det betalt nu fast huset inte har kommit, och orsak var för den administrativa arbete han lägger.

Visst kan vi betala det är inga problem....men frågan är vad tar vi för risker när vi betalar han hela summa nu?
"Risken" ni tar är att han inte gör sitt jobb men ändå behåller era pengar! Det gjorde vår KA! Nu har vi inget slutbevis på vår om/tillbyggnad! Kommuen tvår sina händer och säger sig inte kunna hjälpa oss! Så återigen betela inte hela summan i förskott - om han inte går med på att debitera i efterskott (vilket jag tycker att man borde kunna kräva) så förhandla då om en betalplan som är prestationsbaserad dvs gör jobb först få betalt för det sedan! På jobbet ska vi snart ha löneförhandling undras om arbetsgivaren kommer att gå med på att jag får HELA nästa års lön utbetald redan i januari...
 
HusFru skrev:
HEJ!!!

Undrar när betalade ni kvalitetansvarig?....är det innan huset ska byggas eller efter att huset är färdig?...blev lite osäker för vi har fått fakturan från KA och huset kommer i november....i mina öron låter det konstigt att man ska betala KA innan huset är färdigt eller vad säger ni?.....jag kankse har fel!! *:-/
Vi betalade vår kvalitetsansvarig löpande under husbygget. Han skickade faktura på arbetade timmar med 30 dagars betalningstid.

(just betalningstid var annars intressant... T.ex. vår husleverantör försökte med 10 dagars betalning...).

/PE123
 
"(just betalningstid var annars intressant... T.ex. vår husleverantör försökte med 10 dagars betalning...)."

Efter att allt var färdigt? Vad är det i så fall som är konstigt med det?

Har aldrig haft att göra med någon privatperson som tyckt det var konstigt att man vill ha betalt inom 10 dagar efter att arbetet är slutfört.

Företag däremot har ofta några led där fakturan ska passera igenom så där är det mer förståeligt att dom behöver 30 dagar på sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.