Hej GordonE.
Du verkar också haft otur.
Det är klart buggar kvar att fixa i Indego men när man passerar gräsmattor med andra fabrikat så är det inte sällan man ser klippare stå stilla på samma punkt tills de blir hämtade.

Det är flera här som har bra erfarenhet av den nyare programvaran.

En sak som du bör veta om du har 1000 m2 är att klipparen vill kunna köra hela mattan innan klockan blir 24.00
Antingen får du starta tidigt på dagen eller ställa om klockan så att klipparen tror att det är tidigt på morgonen när den startar. Jag hade schema så att min klippare inte blev klar på samma dygn och det blev bara sämre med klippningen för varje gång. Den började alltid längst bort och kom aldrig till att klippa nära laddaren. Räkan med allt från 16 timmar och ner mot 8 beroende på hur din matta ser ut. Klipparen behöver nog två klippningar för att få det riktigt snyggt utan ränder.

Fukt verkar också vara ett problem som kan orsaka massor av konstiga problem med snurrande maskiner och svårt att finna tråden.

Hjulen bör kollas spännas rätt så regelbundet.

Bosch som är en stor tysk organisation verkar lida av samma som alla liknande när det gäller rutiner för att fixa saker. Vi har tur att vår support kämpar och är trevliga. Jag gissar att de får mycket skit och har svårt att få respons uppåt på erfarenheter de får in.
 
Skönt med en Gardena R160 som bara tuffar på och tuffar på....;)
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Så har även jag hamnat i klubben för tappade framhjul.
Har även haft ökande problem med att den klagar på att den hamnat utanför begränsningstråden.
Det behövs varierande grader av reset för att återställa. Ibland räcker det att lyfta in den på gräsmattan igen. Ibland har det behövts reset av både klippare och laddstation.
Jag hade liknande problem under våren när det var kalla nätter. Men under sommaren har den fungerat bättre. Någonting verkar vara temperaturberoende.
Jag har mailat supporten. Får se vad de rekommenderar för åtgärd.
 
  • Gilla
mortimer och 1 till
  • Laddar…
Min tredje Indego med tillverkningsdatum i Juni har gått som en klocka med ett undantag. Den försover sig ganska ofta. Om man är hemma när så sker och trycker på någon knapp så vaknar den till och inser att den redan borde ha gått ut och börjar därefter klippa, men nu är jag såklart nyfiken om fler har samma problem? Vill minnas att det hände någon enstaka gång på min första klippare, men nu är det nästan mer regel än undantag...
 
Procentaren skrev:
Så har även jag hamnat i klubben för tappade framhjul.
Har även haft ökande problem med att den klagar på att den hamnat utanför begränsningstråden.
Det behövs varierande grader av reset för att återställa. Ibland räcker det att lyfta in den på gräsmattan igen. Ibland har det behövts reset av både klippare och laddstation.
Jag hade liknande problem under våren när det var kalla nätter. Men under sommaren har den fungerat bättre. Någonting verkar vara temperaturberoende.
Jag har mailat supporten. Får se vad de rekommenderar för åtgärd.
Jag tappade också mitt framhjul, en massa gräs hade kilat fast sig om axeln och tvingade stjärnbrickan att rymma, jag körde in och förklarade situationen för min Bauhaus handlare som gick fram till deras utställningsrobot och skruvade av ett framhjul som han gav mig mot att jag kom in med det söndriga dagen därpå, jättebra service Bauhaus Malmö!!
 
  • Gilla
Waxinator och 1 till
  • Laddar…
Procentaren skrev:
Så har även jag hamnat i klubben för tappade framhjul.
Har även haft ökande problem med att den klagar på att den hamnat utanför begränsningstråden.
Det behövs varierande grader av reset för att återställa. Ibland räcker det att lyfta in den på gräsmattan igen. Ibland har det behövts reset av både klippare och laddstation.
Jag hade liknande problem under våren när det var kalla nätter. Men under sommaren har den fungerat bättre. Någonting verkar vara temperaturberoende.
Nu har jag fått svar från Oskar på supporten.
Det låter ju lovande att man har kommit med en uppdatering som skall hjälpa mot problemen med kantråden.
Min Shrödinger klarar sig faktiskt hyfsat med bara ett framhjul. Men det är vissa ställen med ojämn mark som den inte klarar.

Vi kan skicka framhjul inom garantin. Tyvärr har dessa för tillfället ett "tekniskt fel" i våra system, och det kan ta åtskilliga veckor innan ersättningshjulet kommer fram. Vänligen bekräfta om du vill att jag trots allt lägger en beställning.

I möjligaste mån råder vi dig att klippa under de varmaste timmarna på dygnet. Lämna gärna in klipparen (tillsammans med laddstation och strömkabel) på service via din återförsäljare efter klippsäsongen, där klipparen kan uppdateras och även göras mer tålig mot fukt.
 
Procentaren skrev:
Nu har jag fått svar från Oskar på supporten.
Det låter ju lovande att man har kommit med en uppdatering som skall hjälpa mot problemen med kantråden.
Intressant 1. Vet du mer, ny mjukvara eller någon annat?

Procentaren skrev:
I möjligaste mån råder vi dig att klippa under de varmaste timmarna på dygnet. Lämna gärna in klipparen (tillsammans med laddstation och strömkabel) på service via din återförsäljare efter klippsäsongen, där klipparen kan uppdateras och även göras mer tålig mot fukt.
Intressant 2. Vad innebär detta, kan man undra?
 
peternicklas
frav skrev:
Intressant 1. Vet du mer, ny mjukvara eller någon annat?


Intressant 2. Vad innebär detta, kan man undra?
2. Innebär att deras slingsensorer inte håller kvaliteten, släpper in fukt. Landroid hade samma problem. Alla fick skicka in sina klippare för uppdatering på inrådan av Landroid. Varför gör inte Bosch likadant nu när de vet om felet.
 
peternicklas skrev:
2. Innebär att deras slingsensorer inte håller kvaliteten, släpper in fukt. Landroid hade samma problem. Alla fick skicka in sina klippare för uppdatering på inrådan av Landroid. Varför gör inte Bosch likadant nu när de vet om felet.
Okej, då gäller alltså både 1 & 2 problematiken med att klipparen inte håller sig innanför slingan. Kanske det är därför mina klippare inte velat hålla sig innanför slingan, med plötsliga vändningar utanför som blivit värre & värre allt eftersom tiden har gått? Den jag fick i utbyte i förra veckan har hitintills klarat 4st klippningar utan att köra av (även om den nu har samma tillverkningsdatum & mjukvara som de två föregående).
 
peternicklas
frav skrev:
Okej, då gäller alltså både 1 & 2 problematiken med att klipparen inte håller sig innanför slingan. Kanske det är därför mina klippare inte velat hålla sig innanför slingan, med plötsliga vändningar utanför som blivit värre & värre allt eftersom tiden har gått? Den jag fick i utbyte i förra veckan har hitintills klarat 4st klippningar utan att köra av (även om den nu har samma tillverkningsdatum & mjukvara som de två föregående).
På Landroid var det så att slingsensorn kunde hålla olika länge, lite beroende på vilken fuktighet det var när den klippte. Blir överslag i dem och när det händer så blir klipparen minst sagt yr.
 
Då var nog min fundering inte så fel.
Fukt är en svag punkt - och det står i handboken att man inte får använda vatten när man rengör.
Då är det ju ganska lätt att inse att många problem med klipparen beror på fukt.
En fuktsensor som hade kört in med fuktlarm när det börjar regna eller om gräset är blött hade nog rensat bort massor av de problem klipparen verkar ha.
Jag har inte lagt schema på grund av det och kollar väderprognosen innan jag ger kommando för klippning.
MEN - det innebär att man inte kan åka bort några dagar och tro att klipparen ska fungera ........
 
peternicklas
pgerts skrev:
Då var nog min fundering inte så fel.
Fukt är en svag punkt - och det står i handboken att man inte får använda vatten när man rengör.
Då är det ju ganska lätt att inse att många problem med klipparen beror på fukt.
En fuktsensor som hade kört in med fuktlarm när det börjar regna eller om gräset är blött hade nog rensat bort massor av de problem klipparen verkar ha.
Jag har inte lagt schema på grund av det och kollar väderprognosen innan jag ger kommando för klippning.
MEN - det innebär att man inte kan åka bort några dagar och tro att klipparen ska fungera ........
Det får inte vara så. En klippare SKA kunna vara ute i vilket väder som helst. Se till att få nya sensorer som håller tätt så tror jag att problemet är borta. Min Landroid kan vara ut i ösregn utan några som helst problem och så ska det vara. Sedan kanske det inte är bra för gräset men det är en annan sak.
 
Jag brukar köra min "Janoch" på schema ett par timmar under dagtid när jag är på arbetet men ofta har han lämnat lite kvar så jag brukar köra ut honom manuellt en stund för att ta det sista när jag kommer hem från arbetet.
Ibland glömmer jag av honom eller hinner inte trycka hem honom "Till bas" i tid utan han tar sig själv hemåt för att ladda och det är då jag får problem, jag har nämligen inte lyckats lista ut hur man avbryter en pågående manuell klippning när han väl står i laddstationen? Jag har fått vänta tills han laddat klart och kört ut för ny runda och då kunnat trycka "Till bas". Det måste finnas nåt enklare sätt?

En annan sak jag undrat över utan att hitta svar är om han klipper i oändlighet när man kör igång en manuell klippning eller om han slutar efter en hel genomklippning av gräsmattan? Är han såpass smart?
 
Skickar du ut den på manuell klippning så kör den över hela gräsmattan tills den är är klar.

Står den i laddaren kan du väl trycka på den röda Stop knappen för att avbryta?
 
Äppelkaka är gott - tycker uppenbarligen även min Indego.
Jag plockar förstås alla falläpplen innan jag släpper loss klipparen men det kan ju falla något under tiden den klipper.
Äppelmos hela året till morgongröten och diverse kakor blir det.

apple.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här är nog bara en dryg tredjedel eftersom hela kärnhuset var nertuggat - drygt 10 cm i diameter och inte ett larm för lyft hjul eller något annat nu med nya programvaran. Jag är nog rätt imponerad för det är matäpple som inte är över sig mjuka att tugga på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.