Är det någon som skall bygga ett bra hus?

Har själv byggt ett, och har mycket dåliga erfarenheter.
Bra hus tycks använda sig av oseriösa säljare och entreprenörer.
Mitt hus tycks aldrig bli klart, får bara löften men inte mycket händer.
Dessutom fuskar entreprenören.
Har kontaktat bra hus ledningen , men dom tycks inte vilja hjälpa till.
Så en varning till Ni som tänker bygga nytt är befogad.
 
Det vore bra om du kunde ge lite mer detaljer om vad som går fel, hur stora är förseningarna osv.

Vad har du för typ av avtal, totalentreprenad, delad osv?
 
Hej hempularen, Jag har totalentreprenad, dvs, Jag pratar bara med säljaren som skulle ordna allt.???
Tyvärr så råkade jag ut för en säljare som inte var "rumsren".
Vad som gick fel? tror det är bättre att fråga vad som inte gick fel.
I stort sett allt gick fel, massa löften som inte infriades.
Men har fått veta i efterhand att entreprenören, förmodligen var på obestånd redan från början.
Men jag fick inte välja för säljaren.
Har påpekat detta för bra hus ledningen, men ingen vill hjälpa till.
Fick fel dörr, skulle vara en branddörr, har tagit två månader nu och är fortfarande inte klart.
Huset skulle vara klart för inflyttning i April, men var klart i juli, men fortfarande återstår en del att göra.
Dessutom fick jag tomtmarken förstörd.
Så skall du bygga gör det inte med bra hus hjälp.
 
Själv ska vi bygga med Bra Hus och vi är hittills mycket nöjda, det är försenad leverans mot vad som va förväntat, men det har vi fått veta i god tid så det är mer tråkigt än vad det är beklagligt. Vill ju börja på vårt hus så snart som möjligt :))

Det låter mer som att det är säljare, men allra helst entreprenörerna som misskött sig? Bra Hus som husleverantör ska ju inte behöva få sitt namn nedsmutsat för att entreprenörerna förstört din tomt - tex.


Sen är det givetvis beklagligt att du inte har fått någon respons när du talat med ledningen, ett bra bemötande mot kund vinner du på som säljare! Negativ kritik sprids som en löpeld.


Jag förstår dock, jag skulle va skogstokig om jag köpt helentreprenad och detta skulle hänt mig.
Vi kommer bygga vårt hus själva så vi slipper den huvudvärken, men dras med andra saker istället.


Hoppas det löser sig för dig och att du är nöjd med huset i sig. Vad blev det för hus om man får fråga?

Mvh Sanna
 
S
Stigerik varför skapar du en tråd med så snålt med information, sen frågar en moderator om mer info och det enda du lyckas klämma fram är att du fått fel dörr och att dom "förstört" tomten, hoppas att du kommer med lite vettigare grejer annars tycker jag inte att den här tråden ska få vara kvar, det kan omöjligt vara OK att smutskasta brahus pga. en fellevererad dörr.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Har nu äntligen fått ledningen för bra hus att reagera.
Nej det är egentligen inte bra hus som är boven, men anlitar men en representant som missköter sig så bör ledningen
reagera och hjälpa till att lösa det hela.
Väntar spänt på vad som kommer att hända.
Jodå det finns betydligt mer än en dörr som är problemet , men vill börja lite försiktigt.
Köpte ju ett nyckelfärdigt hus som det heter.????
Men beställde inte att tomtmarken skulle förstöras.
 
Hej,

Skönt att höra!

Lite taskigt kan jag tycka att du skrivit på flera ställen att man ska passa sig för Bra Hus, men nu skriver du själv att de inte är de som är boven. Det är lätt att göra saker i ren frustration, bättre att ta ett djupt andetag & tänka igenom vad man vill få fram och vad/vilka det drabbar innan man yttrar sig.

Man ska vara försiktig med vad man skriver om det inte är befogat, det kan göra stor skada!

Lycka till.
 
Ja visst skall man vara försiktig, men samtidigt vill man tala om hur det verkligen ligger till.
Och är det så dom skadar mig så är det ju rimligt att dom förstår att det även kan skada dom.
Nu har jag så pass mycket information att det förmodligen kommer att bli svårt att sälja några mer hus
med den representant som dom har. även entreprenören som byggde huset har inte varit seriös.
Allt tyder på att dom tillsammans medvetet farit med osanning och lurat mig.
 
P
Har lite svårt att förstå invändningarna från Oaks och SueCia. Stigerik har köpt en totalentreprenad från BraHus. I sådant fall bär BraHus hela ansvaret.Att skylla på entreprenörer, underleverantörer eller säljare/agent håller inte. Stå på dig larserik
 
Vi har samma erfarenheter som ni. Byggde förra året och det låter jättebra till en början men ganska snabbt blev det problem då deras säljare gick i konkurs o Brahus hade helt plötsligt inget ansvar. Efter det katastrofal kommunikation o service. Så fort de fått pengarna så upphör deras behov av att ha en nöjd kund. Jag skulle kunna lista 2 a4 med fel o brister. Det finns säkert många bra husleverantörer men gud vad vi ångrar att vi inte valde någon annan. Hoppas verkligen att andra som läser detta funderar igenom innan man väljer leverantör.
 
N nisse31 skrev:
Hoppas verkligen att andra som läser detta funderar igenom innan man väljer leverantör.
Här hjälper det ju inte att "fundera igenom" om man inte får några fakta att bita i!

N nisse31 skrev:
Så fort de fått pengarna så upphör deras behov av att ha en nöjd kund.
Betalade ni innan leverans? Inget som ni höll inne till det var besiktigat och klart?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Här hjälper det ju inte att "fundera igenom" om man inte får några fakta att bita i!


Betalade ni innan leverans? Inget som ni höll inne till det var besiktigat och klart?
Hej, jag kan definitivt ge lite fakta att bita i: Vi valde Brahus och säljarens egna företag som totalentreprenör. Säljagenten rekommenderade sitt eget företag till oss som totalentreprenör. Detta tyckte vi lät bra då han både var säljare i brahus och byggde vid sidan om. En kombo av de bästa av två världar trodde vi. Dock gick firman i konkurs halvvägs in i bygget. Då vände Brahus oss ryggen. Vi bad om deras hjälp med att ta över totalentreprenaden för vi visste inte hur man gör eller hade tid att sätta in oss i detta. Vi tyckte att felet var delvis deras men svaret från brahus var att "de endast var en husleverantör och hade inget med säljagenten att göra" Men den historien kan göras lång. Rent konkret kan nämnas följande runt själva bygget:

- Huset försenades 1 månad från fabrik.
- Säljaren var agent och inte anställd. Brahus tar inte ansvar för de problem de skapar. Ingen information om att han var agent och inte anställd. Kontoret vi var på var bara ett lånekontor som agenterna får låna så att det ska se ut som att de är anställda på brahus.
- Inget färdigställandeskydd tecknades av brahus trots att det finns med i kontrakt. Det glömdes bort..Det hade vi behövt efter konkursen.
- Ingen kontroll av de underleverantörer man rekommenderar till kunder. Agentens företag var på obestånd sedan 2014.
- Vid konkursen av totalentreprenör (tillika säljare för brahus) hade vi kontakt med Brahus som då blev varse om förseningen. De frågade aldrig oss om hur vi ville göra med kommande leveranser. Leveransbesked fortsatte att gå till konkursbolaget (tillika brahus representant) ytterligare en månad utan att vi visste. Helt plötsligt 2 veckor efter konkurs kommer en lastbil med hela köket. Hade brahus varit lite vakna o kundorienterade så hade man kunnat fråga hur vi vill ha leveranserna. Eller att säljaren hade sagt till någon annan på brahus att "hur gör vi med leveranserna nu när entreprenören/jag gått i konkurs".
- Arkitekt visste inte hur man byggde ryggåstak i vinkel. Som tur är finns byggkunnig i släkten som fick berätta o komma med förslag på tekniska lösningar. Uppenbarligen kan man inte hantera o konstruera specialhus på brahus.
- Ritningar fel. Avlopp ritade för nära väggar. Fick bilas upp efteråt.
- El ritningar var ej projekterade enl svensk standard som brahus uppger. Kanske för att det ska se bättre ut i produktionskostnadskalkylen som de upprättar.
- Arkitekt ritar fel markhöjder på bygglovsansökningar 3 gånger i rad. I vår kommun är handläggningstiderna långa och detta hjälpte inte till..
- De glömde leverera syllisolering inför stomresning, skapade stora problem den dagen.
- Arkitekt ritar in fönster fel i bastun. Han verkar ha tyckt att en takhöjd i bastu skulle vara 3,20m. Taket fick sänkas på plats.
- Brahus följer inte säker vatten med plyfa bakom våtrumsgipset. Vi påtalade detta o brahus försöker sopa det under mattan med att de byggt hus i 50 år med nöjda kunder och det har gått bra. Dock undanhåller man info om att brahus ändrat detta till kommande produktioner i och med att vi påtalat detta. Brahus säger detta till vår KA men ber att inte föra detta vidare till oss. Efter påtryckningar går man dock med på att ändra hos oss också. Tur att man har en byggingenjör i släkten.
- Brahus använder heller inte ångspärr utan tät byggplast i väggarna vilket man inte får göra enl säker vatten. Det ger stora risken för mögel o fuktskador i framtiden.
- Ventilationsritningen felaktig. Rör var ritade att gå igenom takstolar. Ventilationstrumma fick byggas på plats. Extra kostnad o tid för snickaren.
- Enl snickaren svårjobbade ritningar.
- lås/handtag inte med i leverans. Fick bekosta själv 3000kr för detta för att kunna låsa huset med massa verktyg och material.
- Brahus använder sig inte av riktiga 45 graders lister vid sluttande tak. Bara 90 graders. Innebär ökade kostnader för måleri när dessa ska fogas o målas in.
- Vid reklamation av färgsläpp på köksluckor vill brahus inte ta ansvar utan hänvisar till balingslöv istället!
- Svårt att nå ex köksritare när snickaren hade frågor om lösningar/mått. Svårjobbat för snickarna.
- Fel storlek på skjutdörrar levererade. 2 månader att få nya.
- Fasadmätarskåp ej levererat. Efter 2 månaders väntan plockar elektriker ut eget skåp.
- Inga ritningar på centraldamsugaren. Bara medlevererad. Extra kostnad för snickeri.
- Helt plötsligt upptäckte vi att någon hade bytt ut fönstret i badrummet till klarglas. Vi var helt förvirrade, hade vi tomtar i huset? Efter kontakt med brahus så hade de någon uppgift om att det var fel monterat från fabrik så de hade skickat dit nån för att byta. Men det var inte fel, så de fick komma tillbaka och byta igen.
- Torkskåp inte inritat på ritning. Elektriker fick göra extra arbeten med extra uttag.
- Brahus levererade inte innerpanel, fick köpa ut själv. Hade missats.
- Sprutisolering försenad. Ledde till förlängd torktid och inflyttning.
- Takpanna, trevägskorsning ej levererad. Fick vänta 2 månader på leverans.
- ingen Brahus representant med vid slutbesiktning. Tyder på ointresse.
- inga egenkontroller från fabrik. Efter slutbesiktning och påtryckningar levererades dessa. Innebar försenad inflyttning då bygginspektören krävde det. Brahus svarade med att "den brukar vi inte lämna" ....

Summa sumarum så kändes det overkligt från början till slut. Det ena problemet efter det andra. Först blev man sur o grinig på snickaren och andra entreprenörer men allt var faktiskt brahus ansvariga för. Ibland är det lätt att skylla på hantverkarna men i detta fall var det brahus som var katastrofala. Min svärfar sade mitt under bygget: "är det ett kalle anka hus ni bygger"

Så ni som funderar på att bygga Brahus, tänk er för och även om säljaren låter bra och trygg, kanske hamnar ni också i samma sits som vi. Det finns andra bättre leverantörer. Vi valde Brahus för att det lät bra och hade hyfsade priser men i slutändan blev det 250 000kr dyrare.
 
Redigerat:
P
Jag beklagar verkligen allt elände ni har fått utstå.

Jag förstår att BraHus vill svära sig fri från allt ansvar gällande agentens agerande men jag är inte övertygad om att de inte har något ansvar.

Om man utgår från att säljaren/agenten verkligen agerat som handelsagent i lagens mening innebär detta dock inte att BraHus inte behöver ta något ansvar för sin agents utfästelser. BraHus (huvudmannen) skyldigheter gentemot TS (tredje part) styrs av handelsagenturlagen, §17-23. TS har rätt att reklamera fel i BraHus leverans till agenten/säljaren.

Om man granskar säljarens/agentens verksamhet mer i detalj, är det tveksamt om den uppfyller kraven på oberoende från huvudmannen. Den som bedriver sin verksamhet i huvudmannens lokaler, använder huvudmannens e-post adress, får sina kunder anvisade av huvudmannen, säljer entreprenadtjänster där huvudmannen betalar provisionen och är helt beroende av inkomster från huvudmannen är snarare att betrakta som anställd.

Är/var agenten möjligtvis verksam vid BraHus Borlängekontor?
 
N nisse31 skrev:
Hej, jag kan definitivt ge lite fakta att bita i
Ja, det var en rejäl problemlista!
Men vad jag egentligen menade med min kanske lite flummiga kommentar var, att husköparen egentligen behöver en bättre konkret handlingsplan att följa vid upphandlingen, och i tillräcklig utsträckning utnyttja oberoende experthjälp där han/hon inte själv har tillräcklig kompetens för att fatta de bästa besluten. Själv hade jag t.ex. mycket stor hjälp av vår kontrollansvariga (fast då hette det kvalitetsansvariga) när vi skulle bygga, med att bland annat hitta rätt personer att rådfråga i tekniska frågor där jag själv var novis.

Men vad är säljarens/entreprenörens roll vis à vis husfabrikens egentligen?
Er säljare var ju ett självständigt företag, vilket sålde ett färdigt hus till er, och köpte en "byggsats" från husfabriken.
Har ni tittat på vad som låg bakom entreprenörens konkurs? Jag skulle kunna tänka mig att husfabriken blev lika lurad som ni själva vid konkursen, med levererat, ej betalt material.
Ring till tingsrätten och beställ konkurshandlingarna för säljarens företag.
Kan vara intressant att se vilka andra som blev lurade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.