Jag har ganska nyligen köpt ett hus med bergvärme (golvvärme + vattenburet i element). Saken är dock att den frånluftsventilation som fanns i huset har tagits bort (troligen i samband med att bergvärmen installerades) - konstigt, men fråga mig inte varför. Det finns därför ventilationskanaler till flera rum, samt friskluftsventiler från sovrummen. Däremot alltså inget direkt flöde i kanalerna bortsett från självdrag, och ventilationen på badrummet är väldigt dålig. Min tanke är nu att återställa ventilationen, och det finns ju då två alternativ: 1) bara koppla på en mekanisk frånluftsfläkt och ett rör ut genom väggen (den samlade ventilationskanalen inne i huset mynnar nu ovanför bergvärmepumpen i tvättstugan), 2) köpa en värmeåtervinningsenhet som är kopplad till bergvärmepumpen.

Jag är osäker på investering kontra värmevinst för återvinningssystemet, samtidigt som det givetvis känns bäst ur miljösynpunkt. Saken är den att jag fått en offert på båda förslagen som ligger på ca 10000:- för frånluft och 40000:- för återvinning (båda exkl moms). "Återvinningsofferten" är väl ungefär vad jag tänkte, men offerten för att bara återställa ventilation (fläkt + 2m rör + hål i väggen) tycker jag låter hög. Någon med kunskap får gärna bedöma rimligheten i dessa offerter. I mina ögon så bör den frånluftslösingen vara ett enkelt arbete, och 10000:- ex. moms låter mycket.

Värt att nämna är kanske också att huset är utbyggt, så ca 1/3 består av ett äldre hus (1890tal) med torpargrund och vattenburna element, och 2/3 från tidigt 90t på platta med golvvärme. Ventilationskanalerna är bara dragna i den nya delen av huset, och den gamla delen är givetvis otätare/har mer självdrag.

Vore tacksam för alla råd, tips och erfarenheter.
 
Redigerat:
Har du tilluft till flera rum låter ju ett FTX aggregat som den bästa lösningen. Eftersom du redan har bergvärme är jag tveksam till att du tjänar något speciellt på att försöka återvinna värmen i frånluften.

Det du skulle tjäna med ett FTX system är ju betydligt bättre ventliation, filtrerad inluft och ökad komfort (mindre kalldrag).

Men har du inte de flesta kanaler på plats kommer detta bli väldigt dyrt om du skall ta in någon som gör det.
 
Kanske oklart formulerat av mig, men nu finns det bara friskluftsventiler i yttervägg, ingen central tilluft. Så om jag förstått saken rätt så skulle ett FTX-system kräva nydragning av ventilationskanaler in i huset till alla rum. FTX vore helt säkert bra, men dyrt antar jag.
 
Det var förmodligen frånluftsvärmepump innan som bytts mot bergvärme.
Svårt att säga om 10 000 är skäligt eller inte. Hur mycket arbete vs material? ROT?
 
50% arbete (montering + håltagning yttervägg), 50% material (fläkt, ljuddämpare, 2 m rör). 10000: exklusive moms före rotavdrag. Min gissning är enkel mekanisk frånluft tidigare som tagits bort (kanske med ambitionen att köpa till värmeåtervinningsfläkt till bergvärmeenheten sedan som sedan aldrig blev av). Det finns även en luft-luftvärmepump i huset (i den äldre delen, används inte regelbundet av oss och inte heller av förra ägaren) som är äldre än bergvärmen, så jag tror därför inte att det funnits en frånluftsvärmepump också. Kan dock ha fel. Finns även 2 kakelugnar i huset, så uppvärmningslösningen har förändrats över tid och det finns många ben att stå på.
 
Redigerat:
Nu är jag ingen expert på ventilation men jag skulle kunna tänka mig att en fläkt av denna typ skulle fungera i ditt fall:
https://www.soliduct.se/flaktar/yttervaggsflakt/c-214_270.htm

Sedan kostar inte rörbitarna många hundralappar. Så ja, det är ganska bra marginal på den offerten men samtidigt är det ett litet jobb så jag förstår nog att hantverkaren lagt på såpass.

På värmepumpsforum tror jag det var någon som satte in en frånluftsmodul på sin bvp och loggade och kom fram till att återbetalningstiden var ca 15 år och därmed knappast lönsam.
 
Du behöver väl inte till- och frånluftskanaler i varje rum för FTX - tilluften har man i tex sovrum vardagsrum och frånluft i kök och badrum, stämmer inte detta?
 
Men han har ju inga tilluftskanaler alls, det är tilluft i väggventiler. Det är en väldigt vanlig lösning när man har FLVP (som jag fortf tror det varit).
 
mushkot skrev:
Du behöver väl inte till- och frånluftskanaler i varje rum för FTX - tilluften har man i tex sovrum vardagsrum och frånluft i kök och badrum, stämmer inte detta?
Jo, sant. Som det är nu finns dock frånluftskanaler (som då inte är aktiva) i 2 badrum, 3 sovrum samt allrum, men det härstammar alltså från ett äldre mekaniskt frånluftssystem. Orsaken till att jag inte funderat så mycket på FTX är kostnad, samt att huset är äldre och inte så tätt (framförallt inte gamla delen), och vad jag förstått så fungerar FTX bäst i relativt täta hus.
 
pelle242 skrev:
Men han har ju inga tilluftskanaler alls, det är tilluft i väggventiler. Det är en väldigt vanlig lösning när man har FLVP (som jag fortf tror det varit).
Fullt möjligt att du har rätt. Jag vet bara att besiktningsmannen påpekade att det "konverterats" från mekanisk frånluft -> självdrag.
 
Gått i samma tankar. Frånluftsmodul till en nibe kostar ca 10000. Finns diskussioner på värmepumpsforum om denna och deras och min slutsats är den endast kan löna sig om man har ett alldeles för grunt hål. Den drar betydligt mer ström än en vanlig frånluftsfläkt så jag hade gått back om jag valt en sån. Köpte istället en Östbergs lpk kanalfläkt. Ca 1200 på nätet. +styrning då. Här tog det knappt 2 h att installera + 20 minuter elektriker som redan var på plats. Sen tillkommer justering av systemet, tog runt 2 h . Slutsats: totalt landar det för mig på max 5000 inkl moms.
 
Redigerat:
Apropå frånluftsofferten; förstår jag saken rätt om det för denna lösning behövs t.ex. en Östberg Väggfläkt för ca 1300:-, en transformator/styrenhet för 800:- och kanske en ljuddämpare för ca 700:- samt lite rör? Detta skulle alltså ge en materialkostnad på kanske 3000:- inkl moms, till skillnad från offerten på 6250:- (5000:- exkl moms). Eller har jag missat något? Givetvis kan olika märken/tillverkare kosta olika, men en fördubbling verkar extremt saftigt.
 
Redigerat:
Drövel skrev:
Gått i samma tankar. Frånluftsmodul till en nibe kostar ca 10000. Finns diskussioner på värmepumpsforum om denna och deras och min slutsats är den endast kan löna sig om man har ett alldeles för grunt hål. Den drar betydligt mer ström än en vanlig frånluftsfläkt så jag hade gått back om jag valt en sån. Köpte istället en Östbergs lpk kanalfläkt. Ca 1200 på nätet. +styrning då. Här tog det knappt 2 h att installera + 20 minuter elektriker som redan var på plats. Sen tillkommer justering av systemet, tog runt 2 h . Slutsats: totalt landar det för mig på max 5000 inkl moms.
Intressant att läsa, och rimmar bättre med min bild av vad det bör behöva kosta.
 
100% påslag jmft med internet priser är inget ovanligt. Återigen, tänk på att detta är ett väldigt litet jobb och om hantverkaren skall tjäna något måste han ta i. Han måste tex få betalt för tiden att komma ut och titta för att ge offert. Denna tid är ofta nästan samma oavsett storleken på jobbet.
Men visst tycker du det är för dyrt så ta in fler offerter eller gör jobbet själv.
 
pelle242 skrev:
100% påslag jmft med internet priser är inget ovanligt. Återigen, tänk på att detta är ett väldigt litet jobb och om hantverkaren skall tjäna något måste han ta i. Han måste tex få betalt för tiden att komma ut och titta för att ge offert. Denna tid är ofta nästan samma oavsett storleken på jobbet.
Men visst tycker du det är för dyrt så ta in fler offerter eller gör jobbet själv.
Visserligen, men inköp för leverantör är ju också lägre än vad konsument betalar. Tiden som läggs på att ge offert är heller inte särskilt lång, och att då ta dubbla materialkostnaden + en beräknad arbetskostnad på 6250:- (12.5 timmars arbete a 500:-/timme?) känns för mig väldigt högt. Jag tror inte att hantverkaren har något större problem att ta ut en vinst på denna offert. Och det lutar nog åt att ta fler offerter, oavsett om jag fastnar för frånluft eller frånluft med återvinning. Att försöka fixa själv är ju också en möjlighet, men jag har ingen som helst erfarenhet med ventilation sedan tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.