Hej,

Vi ska efter vi kaklar färdigt vårat nya badrum foga. Vi lägger nu en antracit/grå klinker och vit 15x15 kakel på väggarna.

VI tänkte foga vitt på väggarna och antracit i golvet. Ingen större erfarenhet av fogning men hört att det kan bli problem om man använder olika fogar att dom blandas och att det inte blir snyggt i golvet.

Hur går man tillväga när man ska använda två olika fogar? :)

Fråga nummer två. Är det någon som har erfarenhet av vita fogar på väggarna i badrum. Jag har läst att det kan vara svårt att hålla rent i kök men får man problem även i badurmmet med detta?

Mvh
 
Foga den ena och låt den torka till nästa dag, skrapa ev ur fog där det inte ska vara. Tejpa täck och foga det andra.

Köp en bra fog så minskar det problemet, en fog som tex Ardex FG flex eller G6 innehåller ingen ballast och blir därför väldigt jämn, en fog med mycket ballast får en grov yta och kan bli svårare att hålla ren.

En fog utan ballast repar inte heller tex högblanka svarta plattor (alla plattor blir så klart repade men det syns bäst / mest på svart)
 
Tack för svaret :) Ska man börja med vägg eller golv?

Fogen vi köpte är från Casco, är den ok att använda och om inte, var köper man ardex eller G6 fog?
 
  • Gilla
Tocl67
  • Laddar…
Ang vit fog i badrum, det har diskuterats förrut (sök på vit fog) och de flesta med egen erfarenhet (inkl mig) har tyckt att det inte är något problem att hålla fogarna vita. Finns också fogimpregnring. På golv skulle jag dock inte rekommendera vit fog.
 
T
Skulle nog säga att det är lättast att foga golvet först eftersom antracitfog är något jävla skit att jobba med, färgar av sig överallt och man får tvätta bra mycket mer för att få rent än andra ljusare kulörer.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Men vad händer då om väggfogen rinner ner på golvfogen när man tvättar, det inte bättre att ta väggen först i sådana fall?
 
T
Bobyggarna skrev:
Men vad händer då om väggfogen rinner ner på golvfogen när man tvättar, det inte bättre att ta väggen först i sådana fall?
Givetvis täcker man golvet och tejpar längs kanterna innan man börja foga väggarna men jag kan bara säga att om eventuell vit fog skulle komma på den svarta fogen så det inga problem att torka bort den, vice versa är ingen hit.....alltså svart färsk fog på torkad vit fog = grå fog!
 
Gjorde klar ett badrum igår med grått golv och vit vägg och gjorde precis som tank skriver
När golvet är färdig fogat och det går att gå på det så rensa väggfogarna från golvfog, väntar man till dagen efter eller flera dagar efter så är den stenhård och besvärlig att få bort
 
  • Gilla
henric_eltonson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.