Hej,
Jag tänkte hyra ut en del av en villa, och funderar på vilket sätt som ger mest pengar. Och kanske minst arbetsinsats.

Det är en lägenhet med egen ingång, kök, badrum, vardagsrum och tre sovrum, kort och gott en komplett 4:a.

Alternativen jag tänkte mig är
1. tre studenter med delat toa/kök/vrum, eller
2. ett par till hela lägenheten, eller
3. till nåt företag som vill ha övernattningslgh.

Skicket är inte så jättefint, ytskikten måste målas om och toan + handfat ska bytas, men köket är från 40talet och väldigt slitet. Det finns inga vitvaror förutom spisen så det blir ny kyl/diskmaskin/micro. Tvättstugan ligger i källaren som är sliten och klart risig.

Vad tror ni, jag tänker mig att studenter är mer överseende med skicket, och hyr man ut till tre stycken blir det ju ganska mycket tillsammans. Ett företag gissar jag ställer högre krav, men kanske ger mer pengar totalt ändå?
 
1. Bara problem med studenter.
Helt plötsligt vill 1 eller 2 flytta. Om du inte i princip har lägenheten på gångavstånd från skola/-or så ökar denna risk.
Studenter ovarsamma hyresgäster speciellt om det är ett "kollektiv"
2. Kanske det bästa alternativet.
3. Företag kräver nog i allmänhet som du skriver - toppskick.

Men allra viktigast är läget.

Detta styr till 100% vilken kategori du skall vända dig till.

Dåligt skick kan accepteras, men bara om hyran är väldigt låg.

Om läget är bra så skulle jag nog satsat på att rusta lägenheten och därmed få in högre hyra. Bra skick genererar oftast bra hyresgäster.
 
Läget är bra skulle jag säga, det
- ligger i en attraktiv förort till stockholm ca 30 min från city dörr till dörr. 5 min promenad till buss.
- Stor trädgård i lugnt område.
- Det finns några mindre skolor med möjliga studenter (men inget univeritet på gångavstånd :)

Med tanke på det läget, vilken kategori tror du är lämpligast?

Tror att skicket kommer kännas ok med ommålning och nytt porslin i tolett. Kruxet är köket, vitvarorna blir ju nya, men det kommer definitivt inte kännas som ett nytt kök eftersom stommarna är från 40-talet och rätt så slitna. Alternativet där är nog endast att måla om luckorna, att dra in ett nytt kök kostar ju skjortan och det känns som en stor risk att lägga mycket pengar på nåt som man inte är säker på ger utdelning. Samma är det med tvättstugan, den kommer också kosta mycket om man ska fixa till den bra.

Kollade med en studentförmedling och de sa att en skälig hyra är 3-5000kr/månad för del i lägenhet. Så tar man 4000kr/mån per rum så blir det om man har tur 12000/mån, kanske kan räkna med uthyrt 10 månader om året.

Kan man matcha den hyran för ett par i en 4:a?
 
Om du hyr ut till studenter så är det viktigt att tänka på att 12 månders hyra tas ut Sept-Juni och att dom bor gratis Juli-Aug.
Annars är risken stor att du står utan hyra 2 månader om året då studenterna dragit hem.

Kök från 40/50-talet var oftast platsbyggd och stommar i massivt trä.
Kvalite´!
Kan oftast fräschas upp genom målning och eventuellt nya luckor.
 
ja det är platsbyggt, stommarna är stadiga men typ fernissade/oljade inuti, vilket gör att de känns sunkiga pga av matos och smuts. Men de går kanske att måla invändigt. Luckorna går nog att måla om så de blir ok.
 
Hur gick det med detta?
 
Hej!

Allt tar lite längre tid än beräknat så lägenheten är inte uthyrd ännu, vi har precis börjat annonsera och det har kommit en del svar. Men vi kommer rikta oss mot företag i första hand och privatpersoner i andra. Studenter är inte aktuellt längre.
Vi har fixat till ytskikten, det blev billigare än beräknat, men så fixade vi lite med elen och det drog iväg i pris.
Får se hur det faller ut.
 
  • Gilla
perlundstrom och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.