Funderade på en resa till Usa, men blir det extra dyrt nu med urstark dollar och svag krona 😣
 
:) Det blir med stor sannolikhet så dyrt som ökningen på dollarn är samt hur mycket LillaHon handlar! ^^ Ha en trevlig resa.....
 
  • Gilla
LillaHon
  • Laddar…
Hihi, det lite omvänt i min familj- det är maken o sönerna som handlar! Jag o döttrarna tillhör de ekonomiska o fönstertittar, går på vernissager o njuter av livets goda gratis 😘
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
peternicklas
LillaHon skrev:
Hihi, det lite omvänt i min familj- det är maken o sönerna som handlar! Jag o döttrarna tillhör de ekonomiska o fönstertittar, går på vernissager o njuter av livets goda gratis 😘
Har du inte besökt outlets som t.ex. premium outlet?
Det borde få alla att öppna på börsen.
 
Jag har varit I usa när dollarn stod i 11 kr. Det gick det med. Man lever bara en gång...
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
peternicklas
pelle242 skrev:
Jag har varit I usa när dollarn stod i 11 kr. Det gick det med. Man lever bara en gång...
Det var högt. Sist vi var där så stod den i 6,30, blev lite för mycket handel!
 
Minns 3,90..

Men det var när USA lät Europa betala Vietnamkriget genom att trycka Dollars.
 
Ni Gutar har gott minne! Dollarn låg runt det på 90-talet också ett tag har jag för mig, men är det någon som vet om priserna i USA har gått ner på varor? Tänkte på all arbetslöshet, har för mig att det diskuterades innan sommaren att amerikanska staten funderade på att sänka priser på varor och tjänster så att inte hela landet kollapsar! Någon som vet? Hrm, får skämmas lite, det var kanske som så att kronan var svag mot dollarn på 90- talet!:surprised:
 
Redigerat:
peternicklas
Det som vi framförallt har köpt är kläder och då Amerikanska märke. Ligger på c:a 20% av det Svenska priset ibland lägre. Elektronik skilde inte så mycket sist vi var där. Man måste även titta på garantisidan, inte alla som har World Wide warrenty.
 
Senast vi var i Kanada köpte vi en Macbook. Laddaren gick sönder här hemma i Sverige, men det var inga problem, de skickade en ny laddare gratis eftersom det var garanti kvar, behövde bara uppge serienumret på datorn. Så Apple är jag faktiskt nöjd med.

Sen måste man ju tänka på att man ska ju egentligen betala moms på varor man köper över ett visst värde, iofs är väl risken att måsta betala ganska liten om man åker privat, men om de kommer på att man köpt varor kan det bli dyrt i slutändan.
 
Det är olämpligt att ta hem datorer i originalkartongen om det är så att man vill behålla denna. Svårt att snacka sig ur i den svenska tullen när dom vill ta ut moms och tull.

Lägg istället datorn i handbagaget och skicka hem den tomma lådan med posten.
 
mycke_nu skrev:
Det är olämpligt att ta hem datorer i originalkartongen om det är så att man vill behålla denna. Svårt att snacka sig ur i den svenska tullen när dom vill ta ut moms och tull.

Lägg istället datorn i handbagaget och skicka hem den tomma lådan med posten.
Vi lämnade lådan hos svärföräldrarna i Kanada :) Iom att ipad- och macbookladdarna har så att man kopplar in vilken elkontakt det ska vara så stoppade vi dit den svenska kontakten på datorladdaren och den kanadensiska på ipadladdaren, eftersom ipaden är rätt sliten så är det ju lätt att se att den är gammal, medan datorn har ju svensk kontakt, så den måste ju varit köpt i sverige :D
 
peternicklas
AntonBe skrev:
Vi lämnade lådan hos svärföräldrarna i Kanada :) Iom att ipad- och macbookladdarna har så att man kopplar in vilken elkontakt det ska vara så stoppade vi dit den svenska kontakten på datorladdaren och den kanadensiska på ipadladdaren, eftersom ipaden är rätt sliten så är det ju lätt att se att den är gammal, medan datorn har ju svensk kontakt, så den måste ju varit köpt i sverige :D
Hjälper inte OM de verkligen vill kolla. Serienummer, modellbeteckning mm. avslöjar på vilken marknad produkten är såld. Vi packar alltid lätt, handlar kläder i USA och använder det under resan. Köper man t.ex. dyra klockor eller liknande så är detta även svårt att förklara bort. Man får väl föra in runt 5000:- utan att betala moms?
 
peternicklas skrev:
Hjälper inte OM de verkligen vill kolla. Serienummer, modellbeteckning mm. avslöjar på vilken marknad produkten är såld. Vi packar alltid lätt, handlar kläder i USA och använder det under resan. Köper man t.ex. dyra klockor eller liknande så är detta även svårt att förklara bort. Man får väl föra in runt 5000:- utan att betala moms?
Ja, om de verkligen hade kollat hade det blivit dyrt, men som tur är kollar de sällan. Jag vet faktiskt inte vad gränsen är, men jag tror det är runt 5000 kr.
 
peternicklas
AntonBe skrev:
Ja, om de verkligen hade kollat hade det blivit dyrt, men som tur är kollar de sällan. Jag vet faktiskt inte vad gränsen är, men jag tror det är runt 5000 kr.
Är lite lägre, från Skatteverket.
"Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om inresan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.