Hej!

Vi har nyss flyttat in i vår nya fina bostadsrätt. Den totalrenoverades 2010, sedan såldes lägenheten till förra ägaren 2013 som nyss sålde den till oss.

Igår var första dagen i lägenheten med allt vad det innebär. Vi upptäckte att duschblandaren beter sig märkligt. Jag är inte hemma just nu men den är av märket Svedbergs.

Problemet: Temperaturvredet vrider sig självt. Man kan sätta den på precis under "spärren" för 38 grader. Försöker man vrida till kallare och sedan släpper så fjädrar den sakta tillbaka upp till 38 grader. Klickar man förbi värmespärren och ökar över 38 grader kommer den vrida sig och bli hetare och hetare tills den når maximal temperatur. Den bestämmer alltså tempen själv, och det blir inte så behagligt.

Det märkliga är att själva rörelsen verkar så mjuk och exakt, nästan som att det finns någon tanke med att den ska röra sig så. Vi har letat efter knappar och testat och dragit åt olika håll utan att bli klokare. Efter ett kort telefonsamtal med den förra ägaren sade han att den varit så under hela tiden de bott där och att de inte brytt sig om det.

Fråga: Finns det någon rimlig förklaring till duschblandarens beteende? Är detta en ny funktion jag aldrig sett förut eller är det bara ett rent och skärt fel på blandaren? Hur ser chanserna ut att detta är ett dolt fel? (Inte så lätt att upptäcka dessa saker trots noggrann inspektion)

Tack för hjälpen! Jag ska försöka ta reda på mer när jag kommer hem.
 
Det finns en del blandare som har återfjädrande temperaturinställniing. Kanske en sådan som blivit felmonterad eller gått sönder? Listar du ut modellbeteckningen kan du ju läsa dig till om den ska ha det.
 
Etnoy skrev:
Hur ser chanserna ut att detta är ett dolt fel? (Inte så lätt att upptäcka dessa saker trots noggrann inspektion)
Chanserna är nog mycket små, eftersom du lätt kunde hittat felet genom att testa blandaren när du undersökte lägenheten.
 
Tack för svaren!

Jag hade ingen aning om att det finns blandare med temperaturreglering som vrider sig. Det låter helt klart som att det systemet kan ha gått sönder eller satts in fel. Ska undersöka saken vidare och kanske fråga tillverkaren, de kanske vet mer.
 
Vad vi hade för blandare vet jag inte men åldern var något liknande och hade samma problem. Vi löste det genom att sälja lägenheten. Nu är det inte vårat problem. :cool:
 
kioskdavid skrev:
Vad vi hade för blandare vet jag inte men åldern var något liknande och hade samma problem. Vi löste det genom att sälja lägenheten. Nu är det inte vårat problem. :cool:
Haha :p

I alla fall har jag tagit isär rasket och satt ihop det igen. Instruktionerna hittade jag här: http://www.tapwell.se/Dynamics/Documents/c23e8ac2-57c5-41d3-a9f3-b047212e2200/BIT168-160 D_U.pdf

När allt var isärplockat verkade allt fungera bra. Återfjädringen arbetar då om drar reglaget till det kallaste läget (under 20 grader) för att fjädra tillbaka och bli lite varmare igen. Redan det verkar dock skumt, bör inte vitsen med återfjädring vara att man inte spolar hetvatten alltför länge?

När jag sedan sätter tillbaka allt och slår på vattnet blir dock allt som vanligt igen, kanske är det en liten förbättring. Eftersom felet verkar sitta i termostaten och jag inte kan se någon synlig fjädringsmekanism känns det som att jag får byta hela insatsen. Tyvärr verkar det rätt dyrt, en butik på nätet listar delen som heter ZVIT060 med priset 549 kr plus frakt.

Jag tror jag går till någon välsorterad VVS-butik och frågar mig för.

Verkar vara ett riktigt skräp som går sönder efter bara fyra år...

Någon som har någon idé på vad som hänt med termostatinsatsen?
 
köp en ny Mora eller FMM blandare istället (om det funkar)
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Tapwell är tyvärr en lågbudgetblandare i dyrt skal. Jag hade bytt ut den.
 
Jag hade inte lagt mer tid eller pengar på denna blandare. Köp en FMM och sätt dit stället så slipper du skruva blandare de närmaste 20-30 åren.;)
 
Hej alla och tack för era svar! Jag kontaktade Tapwell och de skickade direkt en ny termostatinsats utan kostnad. Detta trots att jag är tredje ägaren av lägenheten och det var fyra år sedan badrummet renoverades. Med den nya termostatinsatsen fungerar äntligen duschen som den ska.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.