Hej! Jag har bestämt mig för att försöka modellera fram stommen till mitt fritidshus för hand. Har någon förslag på vilket material man kan jobba i?

  • Lego tror jag inte passar. Det är fråga om en tomt med en del nivåskillnader och bergsklackar som jag vill få in i helheten. Lego blir då för "fyrkantigt".
  • Modellera? Hmm. Kanske det... Finns det något annat material med bättre egenskaper för att modellera hus?
  • Google SketchUp. Har provat. Kan funka längre fram i processen, men just nu behöver jag vara lite mer kreativ. Kunna ändra snabbare och jobba med stora former snarare än detaljer och perfekta vinklar.
  • Glasspinnar?
Vad använder ni?
 
Till tomten tycker jag du skall försöka med gips.
Det är lätt att forma, lätt att bearbeta och stelnar snabbt.

Men till huset skall du använda furulister.
De köper du i en modellbyggeaffär. Ock det är lätt och roligt att bygga en husmodell.
Min salig far gjorde det inför bygget av sommarstugan. Han använde papp, men det blev en fin modell.

Och jag byggde en modell av vårt förr-förra hus i spånplatta och lister från modellbyggeaffären.
Vart husmodellen tog vägen minns jag inte, men har för mig att barnen hade den som dockhus.

(Och jag byggde en jul en kopia av de närmaste grannarnas stuga som pepparkakshus :) )
 
I
Cellplast, sån där kompakt man har till golvisolering, borde man kunna skära ut reglar av som man kan nåla ihop.
Skulle jag byggt en träfasad hade jag nog letat upp billiga träpersienner att ha till brädor, då hade bredden på dessa givit skalan.
Vilken skala var det tänkt?
 
Jag är främst ute efter att just nu ta mig igenom den kreativa processen att hitta husets läge, form och ungefärliga struktur - inplacerat på tomten. Just nu inga ytor eller detaljer. Bara de grova dragen.

Kanske gips för tomten... Sedan modellera. Eller massor av lera, bara.

Hmm
 
I
Blanda cement med kutterspån. Gips tror jag bränner för snabbt. Huskroppen skulle kunna bestå av en fyrkantigt sydd påse innehållande potatismjöl, eller liknande, som ändrar form efter underlaget.
 
  • Gilla
claeschrister
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.