2 frågor:
1. om jag tex får ett byggkreditiv på 5.5 milj och skall lägga 10% (500 000) själv men sedan bara bygger för 4 milj tex, behöver jag då inte lägga min sista 10% till bygget? För visst lägger banken ut till 5 milj och fastställer lånet. Sedan får man betala resten av beloppet själv, vilket borde betyda att jag slipper de sista 10%??
2. Vad händer om jag bygger för 5,5 milj men huset sedan värderas till 5 miljoner? ???
 
1: Du behöver normalt inte lägga 10% som kontantinsats numer, sedan är det ju förstås en förhandlingsfråga mellan dig och din bank.

Det är dock föga intressant exakt hur mycket du lagt ut på bygget, utan det som avgör om banken vill att du inte lånar till hela byggkostnaderna är vad huset värderas till när det är färdigt. Om du bygger för 4 miljoner men får ett hus som är värt 5,5 miljoner så kommer inte banken att kräva någon kontantinsats ifall ni har hygglig lön.

Om ni dock bygger ett hus för 4 miljoner som sedan blir värt 3,8 miljoner så kan de vilja att ni lägger en del pengar i det själva, istället för att låna upp alla 4 miljonerna, även om de beviljat kreditiv på 5,5 miljoner. Vad de har beviljat för kreditiv spelar normalt sätt liten roll.

2: Det spelar i och för sig ingen roll vad ni har byggt för, utan det som spelar roll är hur mycket ni vill låna. Om du menar att ni vill låna 5,5 miljoner på ett nytt hus som är värderat till 5 miljoner så kan du, om du har betalningsförmåga för att klara lånen, få ta ett rätt stort topplån med högre ränta och kanske ett blancolån (utan huset som säkerhet) ovanpå topplånet med ännu högre ränta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.