Hej,

På mitt hus är det beräknat att jordade uttag bara finns på våtutrymmen d.v.s bad, kök,groventren. Behöver man jorda alla uttagen i huset? Vad brukar det då kosta att jorda ett uttag?
 
Vad menar du med beräknat?

Skall du bygga ett nytt hus eller?
 
Nya uttag måste vara jordade.
Det rum som får ett nytt jordat uttag måste konverteras så alla uttag är jordade i rummet.
 
S
jocke@nybleus.se skrev:
Det rum som får ett nytt jordat uttag måste konverteras så alla uttag är jordade i rummet.
......måste konverteras så ALLTING i rummet är jordat eller dubbelisolerat.
 
Det där har varit upp förr här. I ett gammalt hus med ojordade uttag. Det debaterades i några trådar förra hösten eller liknande. Jag har för mig att de behöriga var inte helt övverens om regeltolkningen där. Men åtminstonde någon av de behöriga menade då att det är OK att installera ett enstaka ojordat uttag i ett rum där befintliga uttag är ojordade.


Däremot så gäller ju jordat alltid vid nybygge. och det lät lite på ursprungsfrågan som att det var nybygge som frågades om.

När man köper uttag så är de billigare i jordat utförande (eftterssom nästan ingen köper ojirdat längre),


 
Håller med sawsaw, allt måste jordas i det rummet om man sätter in ett jordat uttag

Däremot tror jag att man får komplettera ett rum med ojordade uttag med ett ojordat till.
 
jo, det är ett nybygge. Så det är lag på att alla uttag måste vara jordat?
 
I ny byggnation skall alla uttag vara av jordat utförande.

Om du behöver komplettera en gammal anläggningen med ojordade uttag så kan du sätta upp enstaka ojordade uttag.

Bygger man ut en tillbyggnad så skall man följa dagens regler och allt skall jordas.

Låter som du har ett gammat hus då du har jordat i badrum, kök och tvättstuga som det var lag på tidigare men att övriga huset var ojordat.

Detta är vad som gäller detta har Elsäkerhetsverket fastslagit sedan tidigare. Dock så har tyvärr inte alla behöriga installatörer hängt med på detta.

Man får inte blanda ojordade och jordade uttag i samma rum då detta är livsfarligt. Även bör man tänka på att om man lägger klinker i ett rum med ojordade uttag så måste man även byta till jordade uttag då man inte har isolation via golvet som var ett krav vid ojordade uttag.
 
Vid nyproduktion och när man renoverar i större omfattning skall alla uttag (även lamputtag) i de renoverade "rummet" samt i de nya vara jordade
 
S
tosso skrev:
jo, det är ett nybygge. Så det är lag på att alla uttag måste vara jordat?
Ja, du får inte sätta upp ett endaste ojordat uttag i ett nybyggt hus.
 
I hus som byggs idag skall även inkommande vattenrör, armeringen i sulan samt annat som är i metall jordas.

// DeBe
 
sawsaw skrev:
Ja, du får inte sätta upp ett endaste ojordat uttag i ett nybyggt hus.
Nja, man får ju sätta dessa, pga att det bara går att ansluta dubbelisolerade apparater i dem:

1830881.JPG

 
S
Japp! Tänkte inte på dom. Fast vete tusan om jag kallar dom ojordade även om de är det.
 
Vad räknas egentligen som samma rum. Säg att man renoverar delar av huset till en modern "öppnare" planlösning där t.ex. hall, kök och vardagsrum går "i ett". Behöver då hall och vardagsrum ha jordade uttag? Vad avgränsar rummen? Måste det vara 4 väggar och en dörr?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.