Jag håller på att få en kamin installerad och funderar på om det verkligen är tillåtet att göra såhär med stenullen (jag tror att det är det, men vill vara säker innan något muras igen...).

DSC_0626.jpg

Alltså, det är ett utrymme mellan lecaväggar där det längst upp inte garanterat är obrännbart. Då satte installatören in stenull "uppåt" i utrymmet för att skärma av det. (det är rätt tjockt, fler dm i alla fall).
Det blir inte så stort avstånd mellan stenull och oisolerad rökkanal, men det är kanske ok?

Här är en mer överskådligt bild:
DSC_0629.jpg

och en ännu mer överskådlig:
DSC_0630.jpg
 
För ventilationsrör till köksfläkt isolerar man med just minst 3 cm stenullsmatta för att minska eventuell brand. Lag på detta. :)
Kolla med din sotare annars om du vill ha svart på vitt.
 
Fast ventilationsrör och rökrör borde väl kunna ha lite olika bestämmelser ?
 
Men kraven brukar väl vara att det inte ska finnas något brännbart inom närmsta decimetrarna och på bilden så ser det ut som att röret ska gå in i befintlig kanal precis under isoleringen, stämmer det?
Skulle det bli så varmt att det som är över isoleringen skulle börja brinna så får man nog elda på rätt bra.
Jag skulle nog dock hört med min lokala sotare innan man murar igen.
 
Vad ska förresten det runda hålet till höger vara till?
 
Det stämmer precis! Det är ca 4dm stenull upp till brännbart. Men jag var osäker på om stenull klassades som så "obrännbart" att det är ok att ha någon/några cm från oisolerade rökröret.
 
Solvskaftet skrev:
Vad ska förresten det runda hålet till höger vara till?
Jo, det är ett rum på "baksidan"(alltså bakom lecaväggen som hålet sitter i) också (min bio faktiskt). Det hålet sitter där så jag får varmluft in dit också. I princip så cirkulerar då luften i två rum så att säga, jag tror det blir kanon. Blir ju totalt runt 65kvm som kaminen kan värma upp.
 
nombz skrev:
Jo, det är ett rum på "baksidan"(alltså bakom lecaväggen som hålet sitter i) också (min bio faktiskt). Det hålet sitter där så jag får varmluft in dit också. I princip så cirkulerar då luften i två rum så att säga, jag tror det blir kanon. Blir ju totalt runt 65kvm som kaminen kan värma upp.
Aha smart! Är det luftintag under? I så fall kanske man skulle vilja ha en lucka i ovankant så att man kan dammsuga blivande dammkorvar! Eller vad tror du?
 
Solvskaftet skrev:
"stenull är med sin höga smältpunkt ett perfekt material för brandskyddstillämpningar. Det bibehåller sina egenskaper vid temperaturer upp till 1000 ºC." [länk]

Hur många grader kan man komma upp i i en spiskasett tro? :rolleyes:
Ojojoj, jag brukar elda på rätt bra så det är nog gränsfall det :)

Ok, jag är med på banan. Borde googlat hårdare. Låter ju inte som jag kommer ha några problem med det där....
Installatören har dessutom kollat med sotaren om det är ok att mura igen bara man har digitalbilder tagna innan så sotaren kan se hur det är gjort vid besiktning. Och denna lösning syns ju tydligt på bilderna. De verkar ha ganska tight kontakt dessutom.

Synd att man hela tiden ifrågasätter saker (men ibland lönar det sig).
Solvskaftet skrev:
Aha smart! Är det luftintag under? I så fall kanske man skulle vilja ha en lucka i ovankant så att man kan dammsuga blivande dammkorvar! Eller vad tror du?
Ja, jag tyckte det var en bra ide. Ju mer luft man kan ha desto mjukare temperaturkurva får man ju och det är ju lätt ett problem med alla kW som de där genererar.

Kassetten (eller insatsen egenligen, men det kanske är samma sak) står på en murad hylla. Det finns luft passage mellan vedfacket och övre delen av den hyllan. Dessutom är det hål precis ovan hyllan in till bion. Så luft kommer tas ur båda rummen.

Menar du lucka ovanför kassetten?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.