Som många andra hade jag en massiv översvämning i min källare för lite drygt fyra veckor sen. I mitt område är det gemensamma ledningar, så det var helt enkelt toalettvatten som trängde upp genom brunnarna i källaren. Som högst stod det c:a 50 cm över golvet i hela källaren.

Källaren är inte inredd, men det finns en bastu och uppspikad panel på innerväggarna. Bastun är isolerad och avloppsvatten har sugits in i isoleringen. Det luktar inte hallon om man säger så. Körde med värmefläktar och öppna fönster för att få bort iaf det vatten man kunde se.

Ringde försäkringsbolaget (Folksam) dagen efter översvämningen och upprättade skadeanmälan. Sen hände absolut ingenting. Har ringt 4-5 ggr, skickat ett antal email och undrat. I lördags (alltså nästan fyra veckor efter) kom det en firma och installerade en avfuktare.

Men fortfarande är det ingen som har inspekterat skadorna. Vet inte riktigt vad jag skall göra? Vad hade ni gjort? Jag har deras största villaförsäkring, till vilken nytta kan man undra.
 
Precis som du skriver så var det ju onormalt många som drabbades vilket naturligtvis gör att handläggningstiderna är enormt långa.

Själv hade jag en skada i den stora stormen förra hösten på huset i Skåne vilket också var en sådan dag då massor av fastighetsägare hade problem.

Jag gjorde så här:

Anmälde direkt till LF via telefon fick samtidigt under telefonsamtalet ett skadenr som jag kunde referera till vid kontakt med LF.

Tog en massa bilder på skadorna samtidigt som jag kontaktade den firma som bla gjort plåtarbeten på huset året innan för prisuppgifter och för att ta bort bla sådant löst som skulle orsaka mer skador ifall det föll ner.

Skrev en egen skaderapport med bilder inlagda samt gjorde ett förslag på åtgärdsplan med den ca pris offert som jag fått för att reparera skadorna som bas för den totala kostnaden.

Sen skickade jag en komplett skaderapport, bilder, förslag till åtgärder och offert till LF och väntade några dagar varvid jag fick ett go ahead på att börja reparera.

Jag la ut jobbet på firman som tidigare kontaktats och fick en specad faktura med hänvisning till skadenummret som jag betalade och skickade den sedan vidare till LF som betalade mig beloppet minus självrisk.

Nu är det så att jag skriver rapporter, av andra men liknade slag, ganska ofta så det var inget större jobb för mig men jag tog nog en stor del av detta jobb och underlättade för skaderegleraren som slapp en hel del jobb. Jag var också själv aktiv i alla hantverkarkontakter och såg till att allt blev gjort vilket också skyndade på arbetet inför den då kommande vintern.

Så mitt råd är att var själv aktiv och kanske kan du föreslå och göra samma sak istället för att bara vänta för då händer inget. Och det beror nog på allt det jobb dom har för att reda ut ännu mer komplicerade fall än ditt.

Lycka till.
 
O
Det är en extrem situation som råder. Man får faktiskt för engångsskull förstå att det är extremt långa vänte tider just nu....
 
Odjuret skrev:
Det är en extrem situation som råder. Man får faktiskt för engångsskull förstå att det är extremt långa vänte tider just nu....
Jo, det förstår jag. Men att skicka ut en gubbe som kan göra en bedömning tycker jag man ändå borde klara på en månad? Eller bara ge en prognos iaf
 
O
Galten skrev:
Jo, det förstår jag. Men att skicka ut en gubbe som kan göra en bedömning tycker jag man ändå borde klara på en månad? Eller bara ge en prognos iaf
Tja.... det hänger väl ihop med att det inte finns nån gubbe och skicka ut? Det finns bara ett begränsat antal gubbar och gummor och skicka ut... :)
Sen kan man tänka sig att det tyvärr är väldigt lätt att hamna "mellan stolarna". Det kan man också förstå men inte acceptera!
Det är som det är just nu.... Även om det är väldigt jobbigt. Vi får hoppas att de inte bråkar sen bara.... Det är i slutändan ändå det viktigaste....
 
Att själv vara proaktiv och föreslå lösningen för dom är inget du vill göra? Det verkar ju inte vara så svårt med tanke på att det är en oinredd källare med en bastu och lite panel, så ett förslag till kostnad som kanske kan godkännas per mail eller telefon verkar ju inte så svår att få fram.

Eller kräver Folksam att dom måste komma ut och ge lösningen till problemet? I stunder som denna med många försäkringsfall borde dom kanske acceptera om någon underlättar för dom. Och samtidigt får du din källare fixad fortare.
 
O
Det var nån tråd med översvämningsproblem. Där godkände väl om jag minns rätt FB firman som skulle sätta igång med avfuktning utan att ens ha besökt huset.
 
Tack för era svar!

Jag hade inte ens tänkt på tanken att ta kontakt med en byggfirma och få ett kostnadsförslag för saneringen!

Några frågor:
- Att sanera och få bort allt vattenskadat trä är nog inga problem, men vad är rimligt att få som ytskikt istället? Vill absolut inte ha panel igen. Det antar jag är upp till FB att avgöra, men finns det någon praxis?

- Jag vill inte ha bastu igen, men själva bastun borde väl haft ett värde i sej?
 
O
Normalt sett så återställer man till ursprungligt skick med åldersavdrag.
Men eftersom det för försäkringsbolaget bara handlar om pengar så är det nog inga problem.....
 
Försök få till att de står för sanering/upptagning och försök få en bra kontantreglering på återuppbyggnaden, då kan du strunta i bastun och lägga pengarna på ytskikt..
 
Har också Folksam ofick översvämning. En besiktningsman var ute efter knappt 1 v och kollade allt. Tycker du ska ringa Folksam och fråga efter din handläggare som har hand om ärendet. De ska vara mkt snabbare än så. Vår skada är redan avklarad med utbetalda pengar. Ring direkt imorgon. Lycka till!
 
Jag har Trygg Hansa och fick bra hjälp. Vi hade en avfuktare på plats samma dag. Efter en vecka skickade de ner en besiktningsman från Göteborg. Vi tittade igenom skadorna och kom överens om ett rimlig summa som betalades ut några dagar senare. Vi ska också få hjälp med sanering och att återställa en del snickerier.

Jag undrar däremot varför inte VA Syd (kommunen) gör något åt saken. Vi bor i det värst utsatta villaområdet. Vi hade ca 60 cm i hela källaren och det är fjärde gången på sju år som vi har översvämning, varav två gånger nu i sommar. Det pratas om en jättetunnel som ska byggas för att magasinera spillvatten vid kraftiga regn. Om den nu byggs ska den vara klar 2023. Innan dess har vi säkert haft 10 översvämningar till... Något måste göras innan dess i de värst utsatta områdena!
 
O
Backventil? Kan inte det vara en lösning?
 
Odjuret skrev:
Backventil? Kan inte det vara en lösning?
Jodå, vi ska sätta en backventil. Blir nog bra för oss när den är på plats. Men det flyttar ju bara problemet så att några andra får desto mer översvämning...

Var just på ett möte med VA Syd och det gav tyvärr inga upplyftande svar. De ska eventuellt dra en ledning som kanske avlastar lite och den är i så fall klar tidigast 2016. De påstår sig helt enkelt inte veta hur de ska lösa problemet i vårt område... Hur svårt kan det vara?
 
Uppdatering:

Blev kontaktad i dag av Folksam och de bad mycket om ursäkt för att mitt ärende ”hade hamnat mellan stolarna”.

Ett firma som heter Polygon skall komma och göra en besiktning av källaren inom kort (väntar på deras samtal).

Folksam öppnade för alla tre lösningarna (FB skickar byggfirma, jag anlitar byggfirma själv eller jag gör arbetet själv och får ersättningen). Hur jag gör beror nog lite på vad som kommer fram i besiktningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.