Vi bor i ett område med väldigt kalkrikt vatten och har sedan vi flyttade in i huset för två år sedan varit tvungna att ringa hit en rörmokare två gånger för att kalka av värmepannan efter att varmvattentrycket försvunnit nästa helt. Det blir både dyrt och jobbigt i längden och vi har nu bestämt oss för att lägga ut lite mer pengar och installera ett avhärdningsfilter för att förhoppningsvis slippa frekventa besök av röris i framtiden.

Rörmokaren är bra att ha och göra med och har lämat ett par produktförslag som ligger i 12-15000 kronorsklassen (Brava 300 heter varianten vi lutar åt) men givetvis kommer de förslagen från tillverkare de har något slags samarbete med, så jag tänkte först höra här om det finns något slags konsesus kring vad som är "bra" märken och modeller då jag själv inte har någon koll alls. Det brukar ju kunna finnas det nämligen.

Vi har en egen brunn och en hydropress.
 
ullberg
Någon konsensus tror jag inte finns. Jag har själv det filter du tittar på (tror jag, mitt heter Brava S300 vill jag minnas) och är nöjd med det, även om det har funnits några små fadäser, se min tråd:

http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/210789-rena-vatten-primart-mangan.html

Det filtret är väldigt salt & vattensnålt vilket gjorde att jag var villig att betala några kronor extra för det (det finns billigare lösningar som gör samma sak men med högre förbrukning), och jag uppskattar också att det inte finns någon elektronik i filtret. några parametrar att tänka på:
Volym vs. tidsstyrt (fördel volym)
dubbeltub vs. enkeltub (fördel dubbel)
alltid renat vatten i kran vs. råvatten under regenerering (fördel alltid renat)
och säkert andra faktorer som jag missat...

Men som vanligt är väl rekommendationen att göra ett riktigt (eurofins el. alcontrol) vattenprov så man faktiskt åtgärdar rätt problem (och att det inte finns andra saker i vattnet som man kanske inte ser).
 
ullberg skrev:
Någon konsensus tror jag inte finns. Jag har själv det filter du tittar på (tror jag, mitt heter Brava S300 vill jag minnas) och är nöjd med det, även om det har funnits några små fadäser, se min tråd:

[länk]

Det filtret är väldigt salt & vattensnålt vilket gjorde att jag var villig att betala några kronor extra för det (det finns billigare lösningar som gör samma sak men med högre förbrukning), och jag uppskattar också att det inte finns någon elektronik i filtret. några parametrar att tänka på:
Volym vs. tidsstyrt (fördel volym)
dubbeltub vs. enkeltub (fördel dubbel)
alltid renat vatten i kran vs. råvatten under regenerering (fördel alltid renat)
och säkert andra faktorer som jag missat...

Men som vanligt är väl rekommendationen att göra ett riktigt (eurofins el. alcontrol) vattenprov så man faktiskt åtgärdar rätt problem (och att det inte finns andra saker i vattnet som man kanske inte ser).
Lite dyrare men mindre förbrukning låter som att det skulle passa oss väldigt bra.

Vattenprov tog vi första gången pannan avkalkades och vattnet smakar och luktar lite annorlunda och har mer järn än normalt, men alla värden var inom det normala så vi har valt att inte göra något åt det andra.

Tack för svaret!
 
leversnitt skrev:
Lite dyrare men mindre förbrukning låter som att det skulle passa oss väldigt bra.

Vattenprov tog vi första gången pannan avkalkades och vattnet smakar och luktar lite annorlunda och har mer järn än normalt, men alla värden var inom det normala så vi har valt att inte göra något åt det andra.

Tack för svaret!
Vad menar du med smakar eller luktar annorlunda? Hur mycket järn pratar vi om?
Lukten kan vara svavelväte, svavelväte måste neutraliseras innan det tas in i ett joniseringsfilter. Risken är annars stor att svavelvätet sätter igen filtret vilket ger en fruktansvärt kraftig lukt på vattnet . Filtret tappar då även sin kapacitet att jonbyta bort kalken.

Mvh Morgan
 
mogge_73 skrev:
Vad menar du med smakar eller luktar annorlunda? Hur mycket järn pratar vi om?
Lukten kan vara svavelväte, svavelväte måste neutraliseras innan det tas in i ett joniseringsfilter. Risken är annars stor att svavelvätet sätter igen filtret vilket ger en fruktansvärt kraftig lukt på vattnet . Filtret tappar då även sin kapacitet att jonbyta bort kalken.

Mvh Morgan
Jag ska leta fram siffrorna från vattenanalysen vi gjorde när jag kommer hem från jobbet.

Den här problematiken är väl något som rörmokaren borde känna till, eller?
 
Så här såg resultaten av vattenprovet ut, om det kan vara någon vägledning.

Provad analysparameter Analysresultat
Bottensats: Ingen
Grumlighet: Ingen
Lukt: Ingen
Färg, mg/l Pt: 7
pH vid 25°C, enheter: 7,6
Alkalinitet, mg/lHCO3: 343
Aggressiv kolsyra, mg/l: < 5
Klorid, mg/l Cl: 10
Hårdhet Tyska grader dH°: 8,3
Järn, mg/l Fe: 0,13
Mangan, mg/l Mn: 0,13
Nitrit-kväve, mg/l NO2-N: < 0,005
Nitrat-kväve, mg/l NO3-N: < 1
 
leversnitt skrev:
Jag ska leta fram siffrorna från vattenanalysen vi gjorde när jag kommer hem från jobbet.

Den här problematiken är väl något som rörmokaren borde känna till, eller?
Man kan ju tycka det, men den kunskapen har dessvärre inte alla rörmokare.
Spola kallvattnet i 5-10 min.
Spola sedan vattnet i ett glas medans du luktar. luktar det svavel, har du svavelväte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.