Vad skulle ni satsa på att ha i reserv för södra Sverige? Vi får strömavbrott circa 3-4 gånger per år. Mellan 1 och 6 timmar.
Om vi säger ett pris på 3000-3500. Vad skulle ni satsa på?
2 fritidsbatterier och en inverter 1200W, eller liten generator på 1200W?
 
En generator är ju betydligt bättre än batterier. Batterier måste ju underhållsladdas och när strömmen är slut så är den slut.
 
Jag har ett 100 ah bilbatteri och en 300W inverter i en bod. Dessa bär jag in för att kunna få lite belysning när strömmen går. Jag har förvisso aldrig haft strömavbrott i 6 timmar, men har inte varit i närheten av att tömma batteriet. Jag tror att batteriet är 10 år gammalt, så det har säkerligen inte full kapacitet kvar. Jag brukar koppla det på underhållsladdning någon gång ibland förutom att det laddas efter användning. Det beror givetvis på hur mycket du vill kunna driva med batteriet, men för egen del skulle jag anstränga mig för att slippa ha ett bullrande elverk utanför.
 
Generatorn 11 dagar av 10, kombinerat med förberett uttag för reservkraft. Strömbrott i några timmar gör väl inte så mycket men om varorna i frysen börjar tina och huset kallnar för att cirkulationspump och/eller värmepumpen inte går så är det inte lika roligt längre.
 
Eftersom vi har Fortum som el distributör så kommer jag att köpa en Kipor KDE 5700 TA3 och en reservkraftsomkopplare RI63 Två st strömavbrott under 1 månad är inte ok första under Simone 16 timmar nästa Sven 42 timmar förra året vid ungefär samma tid 6 timma , året dessförinnan 24 timmar också i Nov/Dec så nu får det var nog. Vi har inga luftledningar i närheten av oss så problemet är längre bort.
 
Korvgubbe
Utan tvekan generator.
 
Det beror ju både på hur långa avbrott man brukar ha och hur mycket energi man vill ha tillgängligt. Vill man hålla kyl och frys igång i 42 timmar jämte några hundra watt belysning blir det stora batterier. Då är kanske ett elverk ett bättre alternativ. Om man tror att man inte kommer ha längre avbrott än 6 timmar och under den tiden klarar sig med 100W belysning så räcker en inverter och ett eller två fritidsbatterier bra. Elverk har sina givna användningsområden, men invertern är lättare, tystare, snabbare att få igång och luktar inte. Dessutom kan man ha den inomhus så att inte sladden måste klämmas i dörren.
 
På avbrott 1-6 timmar så skulle jag bara ha några ficklampor och värmeljus som reserv.
Efter 6 timmar så skulle jag börja fundera på batteri och inverter för att få igång TVn.
Vid avbrott längre än ett dygn så skulle jag börja fundera på kyl och frysen, är det tillräckligt kallt ute så är det ju bara att ställa ut prylarna, annars så blir det till att börja laga mat på vedspisen.
Så tror jag att det skulle fungera hos oss, men då finns det 2köksspisar och 4kakelugnar i huset som det går att elda i om det blir för kallt.

Salle
 
Idag kan det vara 6 timmar. Vid nästa storm, kanske 100 timmar!
 
I ditt förstainlägg så var frågan på 1-6 timmar.
Jag svarade hur jag skulle göra.
Vid Gudrun så var vi utan ström i 3 dygn och vi gjorde enligt mitt förra inlägg och jag skulle göra så igen.

Salle
 
Elverk alla gånger, 1-2kw bensinare finns under 3000kr på Biltema, Jula etc vilket borde fungera utmärkt att köras några timmar om året. Vill man ha en riktig arbetshäst är det Diesel som gäller då de håller bättre, är enklare att underhålla och drar mindre bränsle. Diesel blir inte heller "gammalt" såsom bensin kan bli när det står länge.
 
trionic skrev:
Diesel blir inte heller "gammalt" såsom bensin kan bli när det står länge.
Dagens diesel (miljödiesel) klarar tyvärr lagring betydligt sämre än förr, står den för länge kan det bildas alger i tanken.

Röstar också på elverk, där dieselverken som sagt är riktiga arbetshästar!

Har själv ett Hägglunds Elverk på 35Kva, den driver hela huset med max belastning utan att svettas.
Samt att den startar automatiskt vid strömavbrott (y)
[video=youtube;kMSh0QyOeSg]https://www.youtube.com/watch?v=kMSh0QyOeSg[/video]

Lite "over kill" kanske, du kommer långt nog med ett 2000w elverk!
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Fördelen med en dieselverk är, att den drar mycket mindre bränsle.
 
Generator är helt klart bäst, men man måste reda ut bränslelogistiken innan man springer och köper ett elverk.

Ett elverk drar lätt 25-50 liter bensin per dygn och då gäller det att ha det hemma eller kunna köpa på en mack som inte har elavbrott.

Man kan inte heller lagra bensin årsvis, då blir den förstörd. Har man tankat elverket med vanlig bensin kan man ge sig sjutton på att förgasaren har kleggat igen när man behöver verket som bäst.

Jag bor på landet, ca 20 km från närmsta mack, har mängder med elavbrott och ett mindre elverk.

För att detta ska fungera ser jag till att alltid köra verket på 4-takts alkrylatbensin. Kostar visserligen 25 kr litern, men verket startar garanterat. Blir det ett längre avbrott så finns det typiskt 20 liter vanlig bensin hemma vilken jag omsätter ett par gånger om året genom använda den i gräsklipparen på sommaren och slabba över den i bilarna på vintern.

Meckigt med andra ord. För att inte tala om dyrt. Man kommer lätt upp i 1000 kr per dygn bara i bränslekostnad.

Kan man förhindra att golvvärmen fryser sönder så må det väl vara hänt, men för många andra behov är det lite svårt att rekommendera ett elverk.
 
Det ena utesluter väl inte det andra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.