Krilleman
peternicklas skrev:
Ingen som använder Loctite gängtätning, en ljusbrun trögflytande vätska?
[länk]
Denna klassar jag även till "nya metoder". Det är nästan aldrig nödvändigt i en vanlig villa-installation att använda något annat än lin+locher.

Ett nystan lin och en tub locher räcker (nästan) en livstid för en glad hobby-pulare!
 
  • Gilla
Patrick E
  • Laddar…
Tack alla för er input i frågan!
Min slutsats är att den tråd som använts inte är den allra bästa i sammanhanget, att lin borde ha använts istället, att slutresultatet på bilden ser lite halvbra ut, att jag borde prata med hantverkaren igen och be dem "göra om, göra rätt". :)
 
Krilleman
Stina71 skrev:
Tack alla för er input i frågan!
Min slutsats är att den tråd som använts inte är den allra bästa i sammanhanget, att lin borde ha använts istället, att slutresultatet på bilden ser lite halvbra ut, att jag borde prata med hantverkaren igen och be dem "göra om, göra rätt". :)
Om det är tätt så går det nog inte direkt att klaga. Möjligtvis på estetiken, men det fixar du lätt själv genom att skära bort överflödet.

Snöret är faktiskt en godkänd produkt som får användas.
 
  • Gilla
Kjällå och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
krilleman_215 skrev:
Denna klassar jag även till "nya metoder". Det är nästan aldrig nödvändigt i en vanlig villa-installation att använda något annat än lin+locher.

Ett nystan lin och en tub locher räcker (nästan) en livstid för en glad hobby-pulare!
jag tycker det är väldigt smidigt. Bara på med det gånga ihop och efter några sekunder så är det tät. Att använda lin kräver lite skicklighet, något som vi amatörer inte har:( Använde en halv burk till min värmeinstallation, inte en enda skarv har läckt, det är jag stolt över oavsett vilken metod man använder.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Krilleman
Smidigt absolut! Men gängan ska helst vara ren och torr. Och vad gör man när man märker att man behöver dra lite extra? Tex i en vinkel?

Lin är enkelt även för amatören, och är man osäker fanns det en länk till en guide på tuben. Det var uppe i en tråd för ett tag sen, men jag hittar den inte just nu.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.