E
Skrivet av: Rasmus

Min 15 år gamla välanvända Sandvik 2600 Superior XT sågar fortfarande med bättre snitt än min nyköpta Bahco Superior 2600 som ska vara efterträdaren. Nu köpte jag Bahcon för under 200kr, men fullpris är den absolut inte värd, till skillnad från den gamla Sandvikaren. Kvalitetsmärken är nog bra, men då gäller det att inte bara leva på namnet utan även behålla eller förbättra kvaliteten.Skriv din kommentar här
 
E
Skrivet av: PH Lundblom

- Sten Möller och Rasmus:

Upplever precis som många andra att Bahcos kvalitet har dykt rätt rejält vilket ju troligtvis hänger ihop med att namnet numera endast är ett varumärke ägt av en stor multinationell koncern. Tycker Att Bahco-mejslar med Ergo-greppet tillverkade i Tyskland är rejält mycket bättre än de från Spanien. De tyska går inte att få tag på längre. Skulle vilja ha Weras klingor men med Ergo-greppet.

Hur som helst tycker jag att Bahco nog hamnar i mellanklassegmentet. Man vet vad man får även om det tyvärr inte är lika mycket som man fick för tio år sedan.
 
B
Min strategi var att köpa billigt, för att få en någorlunda komplett uppsättning, utan att lägga ut månadslöner... Därefter har jag successivt valt bättre kvalitet när grejjerna lägger av, ofta inköpt från tyskland eller england ofta till kanonpris.

Lågprissegmentet innehåller mycket skit. i princip engångsprylar, och sådant som nästan garanterat sabbar slutresultatet eller rentav är farliga. I princip bör man undvika detta segment, möjligtvis duger prylarna till rena rivjobb. Maskinerna väsnas, vibrerar som regel mycket mer.

Hade jag köpt bra grejer från början hade jag inte insett hur bra delar av mellan och proffsegmentet är, tyvärr klarar jag inte av att köpa billiga verktyg längre.
 
peternicklas
Jag började med maskiner från Rusta. Gick ett tag, sedan tröttnade man på att alltid var sönder. Köpte sedan bara kvalitetsmaskiner och det har jag aldrig ångrat. Hade ett billigt vattenpass, tråkigt nog så upptäckte jag försent att det inte var bra.Handverktyg har jag alltid använt Bahco från 80-talet, det då de var som bäst. Det lönar sig i längden att lägga mer pengar på färre verktyg.
 
G
Det värsta som finns är tänger av billigast kvalité, som inte går ihop ordentligt från början. Där är biltemes billiga helt klart av de bättre, riktigt fint stål för prisklassen, och bekväma hantag, skruvmejslar har jag uppmärksammat att bachos mellanklass mejslar är favorit hos de flesta hantverkare !
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.