Skulle för ett tag sedan byta gummikantlist på mina fsn-skenor. Hade svårt att få av dem men väldigt mycket mycket svårare att få dit dem. Testade lite olika typer av smörjning men det blev mest bara kladdigt. Fick ta i så att gummit till viss del gick sönder. Hur gör ni för att byta gummi på ett smidigt sätt?
 
Jag använde lite diskmedel, hade inga problem med att det gick sönder.
 
Provade diskmedel också, tyckte även då att det gick tungt efter någon decimeter. Vill du beskriva kort hur du gjorde?
 
Jag tyckte att största problemet var att få av den gamla. Jag blandade diskmedel med lite vatten i en duschflaska och duschade spåren, sedan började jag föra in den nya listen tills det började ta emot. då tog jag en trasa om listen och skenan och började pressa in listen samtidigt som jag lät greppet vara såpass löst att handen med trasan glider upp längst listen med motstånd och för med sig slacket som blir i listen, upprepade detta förfarande tills listen var på plats.

Jag försökte filma med mobilen men det blev så dåligt att jag gav upp. Det tog mig nu kanske två minuter att få dit listen på detta vis.
 
ceson skrev:
Jag tyckte att största problemet var att få av den gamla. Jag blandade diskmedel med lite vatten i en duschflaska och duschade spåren, sedan började jag föra in den nya listen tills det började ta emot. då tog jag en trasa om listen och skenan och började pressa in listen samtidigt som jag lät greppet vara såpass löst att handen med trasan glider upp längst listen med motstånd och för med sig slacket som blir i listen, upprepade detta förfarande tills listen var på plats.

Jag försökte filma med mobilen men det blev så dåligt att jag gav upp. Det tog mig nu kanske två minuter att få dit listen på detta vis.
Blir till att försöka med detta på nästa skena. Höll på över en timme med den förra (1600mm) och det blev ändå inte bra.
 
Jag har inte Bosch, men Flex stensåg med skena och det är samma skena som Bosch och Mafell och har bytt gummi hur många gånger som helst pga stensågen käkar gummi något oerhört.

Man ska inte dra in den från ena änden ända till andra änden!

Man ska lägga den på skenan längs hela längden och sen "klicka" in.

Man kan dra in ena flänsen in i skenan och sedan klicka in resten.
 
Enligt uppgifter jag fått från bosch representant skall den skjutas in. Men det kanske fungerar bättre att snäppa in den. Får kolla på det nästa gång det blir aktuellt:)
 
Redigerat:
Hehe, den där representanten kan inte ha tänkt.... Säg att man har 3,1 meter skena (Mafell har det i sitt sortiment, vet ej om Bosch har) så ska man dra listen över 3 meter?

Nu har jag bara 1,6 m skena men i och med att det finns längre skenor så sa min logik att det borde finnas ett annat sätt att få in gummit så jag hittade "klick-metoden", antar att det är så man ska göra.
 
Tack för den här tråden! Hade jag inte blivit varnad innan så hade jag nog fått psykbryt!

1 - Silikonspray i måttliga mängder och försöka följa instruktionsbokens anvisning om att trä in gummit i skenan. FAIL!

2 - Blanding av Yes och varmt vatten som kladdade ner halva verkstaden och fortfarande kom jag bara in cirka 1/3 av skenlängden. FAIL!

3 - Värma skenan med varmluftpistol för att försöka vinna några tiondelar i dimension, mer Yes och vatten. Blev förstås avbruten när skenan var lagom varm och go. FAIL!

4 - Kopiösa mängder Yes och varmt vatten, tvinga fast skenan, utrustad med två ganska snälla tänger. Äntligen lyckades jag dra igenom den hela vägen.

Provade att trycka in gummiremsan mitt på men det tror jag inte på - det är alldeles för små öppningar i profilen. Mycket diskmedel och otroligt mycket tålamod rekommenderas. Det hade nog varit bra att få lite hjälp också...
 
Redigerat:
badtastex skrev:
Tack för den här tråden! Hade jag inte blivit varnad innan så hade jag nog fått psykbryt!

1 - Silikonspray i måttliga mängder och försöka följa instruktionsbokens anvisning om att trä in gummit i skenan. FAIL!

2 - Blanding av Yes och varmt vatten som kladdade ner halva verkstaden och fortfarande kom jag bara in cirka 1/3 av skenlängden. FAIL!

3 - Värma skenan med varmluftpistol för att försöka vinna några tiondelar i dimension, mer Yes och vatten. Blev förstås avbruten när skenan var lagom varm och go. FAIL!

4 - Kopiösa mängder Yes och varmt vatten, tvinga fast skenan, utrustad med två ganska snälla tänger. Äntligen lyckades jag dra igenom den hela vägen.

Provade att trycka in gummiremsan mitt på men det tror jag inte på - det är alldeles för små öppningar i profilen. Mycket diskmedel och otroligt mycket tålamod rekommenderas. Det hade nog varit bra att få lite hjälp också...
Vad skönt det är att höra att det inte bara är jag. Har ännu inte försökt på skena nr 2. Ska återkoppla när jag gjort det.
 
Undvik silikonspray i närheten av något du tänkt ytbehandla på något sätt. Ser framför mig rester av silikonspray på remsan som sedan läggs på en obehandlad MDF-skiva som sedan ska målas. Det blir inget bra...
 
När jag bytte så upplevde jag att det var bökigt tills jag gjorde som jag skrivit tidigare i tråden, då gick det ganska lätt.
Så när TS kom med sin fråga passade jag på att byta igen för att se om jag mindes fel. Försökte som sagt att filma med dåligt resultat men jag fick i alla fall en tid på filmen och från det jag startade filmen tills jag fått i gummit med lite fippel tog det 1,15min. på 1600 skena.

Principen är ungefär samma som jag använt när jag dragit kabel i hölje att låta materialet jobba.Jag tror nog att detta skulle fungera på FSN 3100 också. Ett tips om man nu gör så här är att låta gummit sätta sig i längd efteråt innan man kortar av det efter skenan, fråga mig inte hur jag vet;) Prova med en tunn blandning av diskmedel och vatten, jag upplevde vid mitt första byte att detta gick lättare än med mycket diskmedel.

Jag börjar fundera på om jag har rymligare profil :confused:

Lycka till med bytet.
 
Profil är väl mer normalstor... ;)

Skämt åsido så tror jag nog att det är väldigt små toleranser på aluminiumprofiler. Kanske är det snarare gummilisten som kan skilja.
 
:):)
Kan nog ligga något i gummiteorin, tyckte bara att det var lite konstigt att vi upplevde det så olika med bytet.
 
Har nu försökt med "klick-metoden". Gick inte heller det något bra. Ägnade 15-30 min åt gången vid tre tillfällen innan jag fått i alla 80 cm. Efterlyser en film på någon som gör ett smidigt byte!
En tanke är om gummit sväller vid kontakt med några kemikalier. Någon som har koll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.