Hej! Jag håller på att bygga pumphus till min vattenbrunn, och har tänkt ha yttre dimensioner på 100x100cm, pulpettak som är 70cm högt i låga delen och 90cm i höga delen. Det är tänkt att ha en Pumpanläggning 10T/60 (se Rinkabyrör) 60 liters tank eller liknande. Hushållet är för tillfället en person med mycket normal vattenförbrukning.

Frågan är nu, om man ser i förhållande till själva brunnsröret (160mm har jag för mig) som sticker upp - hur långt ifrån bör man placera själva pumpanläggningen - hur mycket utrymme krävs bredvid brunnsröret? Tänkte gjuta en 1x1m stor betongplatta i veckan, men bör då veta var man ska placera själva röret i plattan. El-slangen går upp precis bredvid brunnsröret...

Tack på förhand, mvh PeppeRonin
 
  • pumphuset_ver02a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är lämpligt att gå direkt upp ur röret till pumpen, annars får du göra en större loop med PEM för att komma rätt.
Ett alt är bygga en sidoförskjutning med PRK-böjar för att komma rätt.
Oavsett så är det nog lämpligt om röret kommer upp i mitten längs med en av sidorna, så du har maximalt med utrymme för pump och ev framtida pump.
 
  • Gilla
Peppe_Ronin
  • Laddar…
Tack för det! Det låter förnuftigt. På återläsande! :)
 
En fråga till då - kan foderröret (brunnsröret) sticka upp en dm eller så från betongplattan, eller måste man kapa det i nivå med betongen?
 
hum, hur djupt har du borrat? Eftersom du har foderrör och tänkt använda en pumpautomat?
Max 6-7m till vatten annars fungerar det inte då.

Foderröret kan sticka upp en bit, minst 5cm är nog bra, men mer än 10cm är nog inte alls bra.
Tänk på att du behöver en tätning på foderröret så inget skit kommer ned i röret.
http://www.emspump.se/main/page/42/productgroup/91/product/1092
 
Hej Corre! Tack för svaret! Jag har borrat 24 meter, men vattnet ligger på 4 meter, foderröret är 6 meter långt. Som det är nu går det upp ca 15 cm över betongplattan jag gjort. Tack för länken, är nog nödvändigt med en sån där manschett. Får kapa lite innan rörmokaren kommer. Blir nog en dyr extrakostnad annars.. :)
mvh Peppe
 
  • Gilla
visibaba
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.