Hursomhelst kan vi konstatera att dolda avgifter är något som retar kunderna.

Antingen är man tydlig eller så räknar man in utgifterna för bilen i priset!
Så gör jag i alla fall, ingen har nånsin klagat på mina fakturor...
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Man kanske skulle bli hantverkare. Då har man nog råd att skaffa sig en Hummer.
 
Nerre skrev:
Man kanske skulle bli hantverkare. Då har man nog råd att skaffa sig en Hummer.
Ja, det är ingen dum idè. Enligt de flesta här inne är det ju både enkelt och bra betalt, så jag kan inte för mitt liv förstå hur det kan vara brist på hantverkare när vi har så hög arbetslöshet.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Akahigi
Det kommer vara skillnad i hantverkarens pris beroende på hur dyr bil denne har. Ny stor leasad eller mindre begagnad?

Ser fortfarande en del amerikanska pickups t.ex., nya med företagslogotyp på. Som hantverkare precis som konsult så måste man ju välja en bil som kunderna tycker att det ser ok ut att betala för.

Allting läggs ihop till ett konsumentpris, och man ska ju inte lura någon att det är någon utgift man kan ha som man betalar "själv" som företagare.
 
Som jag försökte få fram tidigare: Om man som hantverkare är otydlig mot kunden om vilka kostnader som tillkommer, så kan ju det bara bero på att man är ute efter att "lura" kunden att betala mer än kunden hade velat.

Är man inte ute efter att "lura" kunden så är man såklart så tydlig man kan med kostnaderna, då blir kunden inte förvånad och känner sig lurad.

"Du skulle ha läst det finstilta" eller "Du skulle ha frågat exakt vad det kostar" är ju inte direkt bra kundvård.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Visst är det bedrägligt beteende, men det är ändå lite svårt att tycka synd om någon som har handlat utan att fråga vad det kostar.

I slutänden är det ju vi konsumenter som styr marknaden!

Man får den regering man förtjänar är ett talesätt, kanske det gäller med hantverkare också?
 
Visst är det lite märkligt att vissa näringsidkare klarar av att räkna ut ett försäljningspris för en vara/tjänst medan andra inte kan det. När jag är hos frisören så tillkommer det inte någon kostnad för frisörens snordyra sax (lätt över 5000 kr/st) eller slipning av den samme. Inte heller behöver jag betala extra för att sophämtaren behöver en sopbil för att hämta mina sopor. Sist sotaren var här så kom det inga extra kostnadsposter för sotarens bil eller dammsugare. En gång var dom här och filmade avloppet, inga extra kostnader för stor filmbil, kamera eller den dvd som överlämnades efteråt. Vissa kan medan andra inte kan eller vill. Tror personligen att det mest handlar om "inte vill" och då endast för att blåsa kunder som ändå inte kommer tillbaka. Alla hantverkare som är beroende av återkommande kunder behandlar dom med respekt. Men man bygger inte om sin elanläggning speciellt ofta, likaså bygger man bara om sitt badrum/kök/uterum/tak vart 15-20 år, detta vet och utnyttjar ju givetvis vissa hantverksgrupper.
 
Redigerat:
  • Gilla
vilpi
  • Laddar…
blackadder skrev:
Visst är det bedrägligt beteende, men det är ändå lite svårt att tycka synd om någon som har handlat utan att fråga vad det kostar.
Jag tycker inte det är svårt att tycka synd om nån som tagit för givet att en hantverkare varit ärlig.

Jag tycker också illa om resturanger som frågar om man vill ha vatten till vinet utan att informera om att deras kranvatten kostar 25 spänn karaffen.


Man kan ju reflektera över det faktum att vi faktiskt har lagstiftning som säger att om man riktar sig till konsument så måste alla priser vara inklusive moms. Jag är ju rätt övertygad om att den lagstiftningen tillkom just eftersom en massa företagare försökte "lura" kunderna att tro att de var billiga genom att ange priser utan moms.
 
Redigerat:
Ladaniva skrev:
Visst är det lite märkligt att vissa näringsidkare klarar av att räkna ut ett försäljningspris för en vara/tjänst medan andra inte kan det. När jag är hos frisören så tillkommer det inte någon kostnad för frisörens snordyra sax (lätt över 5000 kr/st) eller slipning av den samme. Inte heller behöver jag betala extra för att sophämtaren behöver en sopbil för att hämta mina sopor. Sist sotaren var här så kom det inga extra kostnadsposter för sotarens bil eller dammsugare. En gång var dom här och filmade avloppet, inga extra kostnader för stor filmbil, kamera eller den dvd som överlämnades efteråt. Vissa kan medan andra inte kan eller vill. Tror personligen att det mest handlar om "inte vill" och då endast för att blåsa kunder som ändå inte kommer tillbaka. Alla hantverkare som är beroende av återkommande kunder behandlar dom med respekt. Men man bygger inte om sin elanläggning speciellt ofta, likaså bygger man bara om sitt badrum/kök/uterum/tak vart 15-20 år, detta vet och utnyttjar ju givetvis vissa hantverksgrupper.
Vilket är mest ärligt och transparent? En företagare som vågar specificera sina olika poster såsom lön/lönebikostnader per timme, fasta kostnader per timme, rörliga kostnader beroende på förbrukning eller en företagare som klumpar ihop allt så att man inte vet vad man betalar för.

Du verkar tycka det senare......

(inte att förväxla med fastprisavtal som jag nog tror vissa av dina exempel är)
 
Redigerat:
Jag bryr mig faktiskt inte om vilka kostnader en hantverkare har för att lösa en arbetsuppgift. Ge mig ett pris som du kan stå för. Kan du inte det så är du antingen dålig på att ta reda på vad du skall göra, hur du gör det, vad som krävs för utrustning för att göra det. Förstår inte varför jag skall stå för din och dina hantverkskollegors inkompetens. Ett seriöst företag har koll på saker som detta, räknar ni fel så får ni sätta upp det på lärokontot.
 
Nerre skrev:
Jag tycker inte det är svårt att tycka synd om nån som tagit för givet att en hantverkare varit ärlig.

Jag tycker också illa om resturanger som frågar om man vill ha vatten till vinet utan att informera om att deras kranvatten kostar 25 spänn karaffen.


Man kan ju reflektera över det faktum att vi faktiskt har lagstiftning som säger att om man riktar sig till konsument så måste alla priser vara inklusive moms. Jag är ju rätt övertygad om att den lagstiftningen tillkom just eftersom en massa företagare försökte "lura" kunderna att tro att de var billiga genom att ange priser utan moms.
Du efterfrågar alltså en lag där hantverkarna måste lämna fast pris på allt även om dom inte blir tillfrågade?
 
Ladaniva skrev:
Jag bryr mig faktiskt inte om vilka kostnader en hantverkare har för att lösa en arbetsuppgift. Ge mig ett pris som du kan stå för. Kan du inte det så är du antingen dålig på att ta reda på vad du skall göra, hur du gör det, vad som krävs för utrustning för att göra det. Förstår inte varför jag skall stå för din och dina hantverkskollegors inkompetens. Ett seriöst företag har koll på saker som detta, räknar ni fel så får ni sätta upp det på lärokontot.
Vad menar du med "du" och "ni" i hela ditt inlägg. Jag har ingen ambition att vara hantverkare varken till dig eller någon annan och erbjuder inte den tjänsten heller i företagsform!!!

Men det du nu uttrycker i ditt inlägg är en önskan om att få ett fastpris på något vilket är skilt från det som diskuteras. Om du ber om ett fast pris ska du naturligtvis ha det utan tillkommande kostnader.

Men du får nog hålla isär begreppen och samtidigt inte påskina andras inkompetens, för det visar bara att det är du själv som har brist på kompetens.
 
Redigerat:
Endast grammatiska påpekanden, då är vi alltså överens?
 
Ladaniva skrev:
Endast grammatiska påpekanden, då är vi alltså överens?
Absolut inte överens med dig !!!
 
blackadder skrev:
Du efterfrågar alltså en lag där hantverkarna måste lämna fast pris på allt även om dom inte blir tillfrågade?
Nej, var läser du det?

Jag menar att tillverkarna skall ange alla kostnader, det behöver inte vara fast pris, det går utmärkt med timkostnad, men den ska vara specad i förväg.

Det ska inte gå att i efterhand komma och säga "Jo men så tar vi 65 spänn timmen för bilen även när den står parkerad".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.