Jag har fått möjlighet att ta reda på lite bok som jag tänkt låta såga upp.
Det handlar om någon stock på ca 50 cm diameter och några strax under det, kanske 5m långa.

Jag är precis i början av min hobbysnickarkarriär så jag har inte så mycket koll på vad jag ska ha det till än. Därför vet jag inte hur jag ska få det uppsågat. Spontant kändes ca 5 cm tjocka plank lämpligt, kanske 2-3 m långa. Sedan får det väl ligga och torka nåt år eller så. Tänker jag rätt gällande dimensioner?

Eventuellt så tar jag bara redan på en del för eget bruk men funderar på om det kan finnas en marknad för det så att det skulle vara lönt sälja?

Vad säger ni?
 
Bok är mycket trevligt att arbeta med. Däremot är mitt tips att inte börja snickarkarriären med egentorkat virke. Dels för att det är en svår konst att få fram bra bitar, dels för att det tar tid att torka ner virket. Det kommer att finnas mycket utmaningar ändå. Köper du bok får du nog generellt betydligt bättre, rakare bitar med mindre spänning i och dessutom redan torra, det är en lämpligare start för vidare snickerier. Sen kan du klart köpa bok o börja med samtidigt som du väntar på att den uppsågade stocken torkar.

Har du bra hyvel och bandsåg så verkar 50mm lagom, annars hade jag även tagit lite bitar runt 25mm också.
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Jo, tanken var nog att ta hand om detta och låta det ligga till sig ett tag. När det då är läge att börja använda dessa bitar har man förhoppningsvis mera kunskap för att hantera det.

När det gäller maskiner så har jag varken bandsåg eller hyvel än, men det känner jag mer är en tidsfråga. Det är ju heller inte så bråttom utifrån detta virket då det bör få tid på sig att torka.

Finns det en marknad för detta? Inte så mycket för att tjäna pengar, snarare att det känns fel att klyva upp det till ved... Jag tycker det verkar svårt att få tag på roligare träslag än fur, kan man då göra en insats för andra hobbysnickare vore det bra.
 
Anmäler mitt intresse...
 
badtastex skrev:
Anmäler mitt intresse...
Vilka dimensioner är du intresserad av om det blir aktuellt?

Virket ligger för tillfället i Skåne, men jag kommer om det blir aktuellt att ta upp en del till Östergötland.
 
1" och 2" plank är väl aldrig fel, sedan så breda som trädet tillåter. Vet inte hur man bäst skal välja dimensioner för att det skall torka på bästa sätt och sådär...

Bara att höra av dig om du vill bli av med en del av det!
 
Jag återkommer här och/eller med pm när det blir aktuellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.