Har funderat väldigt länge på denna fråga och inte kommit frma till någnting vettigt. Nu tänker jag främs tpå 1 1/2 plans hus med väldigt hög taklutning. Har bott i ett sådant under ca 4 år efter att ha bott i ett enplanshus i 20 år. Jag kan inte komma på en endaste fördel med detta tak. Däremot är nackdelarna påtagliga:

* Rummen är hopplösa att möblera, speciellt när det gäller garderober.Inget av sovrummen på övervåningen har plats för vanliga 2.10 garderober utan det är byråer i varje rum och sen en större klädkammare (med snedtak) där man kan hänga saker på klädhängare.

* Vet inte hur många gånger man slagit i huvudet, speciellt i närheten av sängen när man ska gå och lägga sig eller stiga upp.

* SVårt att vara uppe och jobba på taket, t.ex. rengöra takpannor osv.

* Verkar vara svårt att placera trappen vart man vill. Står ofta precis där man kommer in och gärna vill ha t.ex. garderob för ytterkläder istället.

En bekant har köpt ett 2plans radhus på ca 60 + 60 m2 och kan säga att de får in betydligt mer förvaring och möblemang i deras hus även då vårat är större till ytan, 91 + 51. T.ex. har alla deras sovrum en rejäl skjutdörrsgarderob, de har både dusch och badkar på övervåningen, vi får bara plats med badkar och ja hela huset känns betydligt mer "optimerat" än vårat hus som är fullt av kompromisser just pga snedtaket. Oerhört mycket "dö-yta" som inte kan användas. Lycka till att hitta en garderobsinredning från t.ex. Elfa som kan monteras mot snedvägg. Deras trappa finns mitt i huset, precis där den ska vara.

Så, nån som vet varför dessa förbenade snedtak är så pass populära i vårat avlånga land? Finns det nån slags ekonomisk vinning att bygga sneda väggar? Här i södra sverige är det knappast snön som man måste ta hänsyn till, det går ju att bygga 2-plans hus med pulpettak eller valmat tak med svag taklutning, och dessa hus har inte mer snö på taken än de 1 1/2 planshus med extrem taklutning.


/S - aldrig mer 1 1/2 plans hus.
 
Exakt min tanke också, helt värdelöst byggsätt.
Tror det härstammar från stallbyggnader mm. då man bara slängde upp lite hö på ovanvåningen. Varför den förste som inredde ovanvåningen för boende inte insåg problemet och meddelade resten av världen via twitter el liknande förstår jag icke....
 
Nissepisse skrev:
Varför den förste som inredde ovanvåningen för boende inte insåg problemet och meddelade resten av världen via twitter el liknande förstår jag icke....
Du är nära problemet. Eftersom inte Twitter fanns när de första 1 ½ plans husen byggdes så nåddes inte övriga världen av varningarna. :cool:
 
På många ställen är det reglerat i detaljplanen att man bara får bygga 1 plan med inredd vind (vilket alltså blir det som kallas 1½ plan). Så är det på vår tomt men byggrätten är så liten att vi inte skulle få plats med ett tillräckligt stort enplanshus.
Jag håller med om att många 1½-plansvillor i huskatalogerna och som redan är byggda har väldigt dålig planlösning. Det är svårt att få till det med snedtaket och då har man kompromissat lite väl fort kanske...
Vi har löst problemet genom att rita och rita om under ett halvår och har nu fått till en planlösning som inte kommer ha något av de problem du beskriver utom det vad gäller arbeten på taket (det kommer man ju aldrig ifrån på den här hustypen).
 
Som weyk redan skrivit så beror det sannolikt på detaljplanerna. Ett 1.5-planshus är per definition ett 1-planshus och får alltså byggas där detaljplanen begränsar byggandet till ett plan. Varför taken görs så branta/spetsiga beror såklart på att de ger mer volym invändigt på övervåningen.
1.5-planshus är ett utmärkt sätt att få mer boyta på en tomt där detaljplanen begränsar byggandet till ett plan. Att det sedan är sämre och/eller mindre praktiskt jämfört med 2-planshus är en annan (subjektiv)sak.
 
Ett tak med skarp lutning står emot regn och röta bättre än ett flackt. Så om man bortser från möbleringproblematik, så är hög taklutning en bättre byggstandard.
 
Intressanta svar, det verkar inte som om jag är ensam i mitt "förakt" mot denna typ av hus. Tycker argumentet mot 2-planshus pga detaljplanen är fånigt, ett 1 1/2 plans hus är ju minst lika högt som ett 2-planshus, och i vårat område finns det ett antal 2-planshus samt även ett antal modernistiska skapelser som har hur många hörn och vinklar som helst samt 2 hela våningar, så just här verkar inte det vara en begränsning. Begriper inte varför det över huvud taget skulle vara ett problem att bygga 2-planshus i ett vanligt villaghetto...

Det verkar ju finnas nån sorts röd tråd i ekonomin då de två budgettillverkarna SMV och Alvsbyhus endast producerar 1 och 1 1/2 planshus. SMV har väl visst tagit fram ett riktigt 2-planshus men det tycker jag har skum planlösning och form, där man inte utnyttjar 2-planshusets fördelar med att skapa intressanta terrasser etc.

Är det ett moment 22, folk efterfrågar inte 2-planshus (av oklar anledning) och därför riktar sig dessa volymtillverkare sig in på det man efterfrågar dvs. 1 och 1 1/2 plans hus...

För vår del fastnade vi i detta huset pga ändrad jobbsituation som krävde flytt snabbt och då var detta det enda vi hittade med kort varsel. Hade aldrig valt att bygga med denna typ av tak annars, om inte ekonomin absolut hade varit prio 1, t.ex. om man är ensamstående med barn som behöver sovrum.

+1 för minimering av röta, dock tar jag alla dagar den ökade risken mot att få slippa snedtaket.
/S
 
I
Minns jag rätt så byggdes det enplanshus med "möjlighet att inreda övervåningen". Det gav lägre taxeringsvärde och även lägre pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.