Hej

La in svart högblankt granitgolv hemma i kök och hall (ca 16m2) för 6 år sedan. Väldigt fint golv så sett, men det är ett helvete att hålla det rent. Räcker med att jag steker ett ägg och det lägger sig en tunn fettfilm på golvet som syns direkt. Helt hopplöst! Skurar jag med Ajax så blir det en flammig hinna på ytan som oxå syns tydligt. Fönsterputs på golvet är det som funkar bäst för att få det blankt och fint. Men det tar 5 min och skiten e fettflammig igen.

Nu har jag ledsnat på skiten och undrar vad man kan göra med golvet? Kan man behandla det med något? Jag har varken ork eller lust att lägga ett nytt. Kanske man kan slipa golvet så det blir lite grövre yta?

Har ni några tips på vad man kan hitta på som är lätt fixat?
 
kleppan skrev:
...

Har ni några tips på vad man kan hitta på som är lätt fixat?
Jobbig situation om man är har en släng av "renlighetsmani" :confused:

Mitt första tips är att sätta igång spisfläkten och steka på de inre plattorna.
Kanske minska på värmen och stekfettet.

Och kombinera med en trasmatta längs köksbänk/spis, som du kan tvätta regelbundet i maskin.

Under mitt långa liv tror jag inte att jag någonsin skurat stekflott från golvet.
 
KnockOnWood skrev:
Jobbig situation om man är har en släng av "renlighetsmani" :confused:

Mitt första tips är att sätta igång spisfläkten och steka på de inre plattorna.
Kanske minska på värmen och stekfettet.

Och kombinera med en trasmatta längs köksbänk/spis, som du kan tvätta regelbundet i maskin.

Under mitt långa liv tror jag inte att jag någonsin skurat stekflott från golvet.

Tro mig, jag har kolfilter och fläkt på fullt. Det hjälper inte. Det är svart golv i kombination att det är spegelblankt som gör att det syns lättare än ett "vanligt golv". Hade en beige linoleummatta tidigare och då syntes det inte. Jag har idag en ännu effektivare köksfläkt än tidigare. Det är inte mina matlagningsvanor som ställer till det det är valet av ett opraktiskt golv
 
Haha KnockOnWood har du aldrig skurat flott från golvet? Hur steker du fläsk då? Blir alltid gris när jag gör det:)

OT
Prova att vaxa golvet, då får du iaf ingen flammig yta men det kanske blir halt. Dock lätt att hålla rent
 
holmberg87 skrev:
Haha KnockOnWood har du aldrig skurat flott från golvet? Hur steker du fläsk då?...
a) Nej
b) Lite bacon, kanske en gång i månaden, på en av de inre plattorna

Men jag friterar rätt ofta, på den inre värmezonen till höger :)
Har dock inte tänkt på golvet.
Har bokgolv, och det är nog tolerantare än blankpolerad svart granit.

Men allvarligt: När man steker ägg skall man ha låg värme och lite stekfett i pannan!
 
Sedärja! Japp det är så ägg blir som bäst!

Nä bok är inte att jämföra med blank granit hehe. Själv har jag klinker och det kan bli halt men det syns iaf inte :)
 
holmberg87 skrev:
...
Nä bok är inte att jämföra med blank granit hehe...
Vet jag väl!
Jag har många hyllmeter med bokhyllor :)

/HELGTRAMS OFF
 
Haha nästan lika bra som mitt gris skämt :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Fortsatt OT: Bacon stekes med fördel i ugnen, bara att sära på skivorna och lägga i ett lager på ett bakplåtspapper. Efter 10 min i 200 grader har man perfekt stekt bacon utan minsta slafs.

Till TS: har du plattor över sen du la golvet? I så fall kan du ju testa att slipa med grovt sandpapper bara för att se hur det blir. Kolla annars med en golvfirma.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.