Alla de här verktyg och prylar som startas genom att stå och dra i ett snöre för att få snurr på startmotorn. Motorsågar, gräsklippare, röjsågar etc.

Efterlyser någon alternativ manick för att starta dem än det där förbannade snöret! Det är inte bra för mitt blodtryck att stå som ett fån och dra, och dra, och svära, och dra, och svära, och dra, och sparka skiten för den inte starta, och dra lite mer, och svära mycket, mycket mer...

I min önskedröm ersätts snöret med en nippel som passar i en vanlig skruvdragare - så den får göra jobbet. Då jävlar skulle det väl bli snurr på den. Och jag sluppe vänta på att gubben kommer hem för att massakrera trädgården.

Om det mot all förmodan skulle finnas, vad heter ett sådant underverk?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Skynda dig att söka patent :)

Gräsklippare finns med elstart, motorsågar med "Soft Start". men i övrigt vet jag ingen lösning.
 
Vettiga maskiner som underhålls kanske?
Min gräsklippare startar på max två ryck annars har jag glömt något typ tändhatten eller soppakranen (Klippo från 2013 med Hondamotor).
Detta gällde även min gamla gräsklippare från tidigt 80-tal (Husqvarna).
Min grästrimmer startar på max tre ryck, oftast får man göra ett chokeryck för att sedan rycka till igen (Husqvarna från sent 1900-tal).
 
  • Gilla
AxxChild
  • Laddar…
Vad är det för maskiner? Jag har även sett en trimmer med elstart. Sedan finns det maskiner som är elektriska. Min erfarenhet av att starta en grinig gräsklippare med en borrmaskin var att det är tungt för borrmaskinen. Det är visserligen länge sedan, men det var en borrmaskin med sladd. Det kanske fungerar med små motorer och stora skruvdragare, men du måste ha handledsmuskler nog att hålla i maskinerna.
 
Montera en startmotor. Finns till alla hondamotorer iaf
 
Köp en "kart starter" (googla) och fixa lämpliga fästen på dina maskiner så är du hemma ;)

TSTweb.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
geekling
  • Laddar…
Jag hade en B&S-gräsklippare som kunde vara väldigt tjurig.Mitt uppe på motorn satt det en rund, perforerad plåt, och under den en mutter som satt på motoraxeln. Jag satte en hylsa på muttern och gjorde ett lagom stort hål i plåten, där hylsan stack ut. Sedan tillverkade jag en metallbit, som var ½" fyrkant i ena änden och rund i den andra. Genom att sätta den i chucken på borrmaskinen kunde jag dra igång gräsklipparen med elstart.
 
Bra idé!

För modellflygplan/modellbåtar/modellhelikoptrar/modellbilar har det där funnits i decennier.

En manick som man satte mot spinnern eller hjulet eller vad som var tillämpligt och sedan tryckte på en knapp.
Och de motorerna var inte mycket mindre än en grästrimmer-motor.
Jag har en själv någonstans i gömmorna, annars hade jag aldrig fått upp ett flygplan i luften :)

Exempel:
S603n01.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Kvartsskalemodellerna var väl ofta försedda med Briggs & Strattons gräsklipparmotorer …
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
I
Jag har provat med borrmaskin och en gummitrissa, sån man brukar sätta slippapper på, batterimaskinen orkade inte men sladdborrmaskinen gjorde.
Det var en sån där gammal med brytarspetsar, den modernare Husqvarnan är inga problem, bara pumpa fram lite bensin och dra igång, men man måste så klart hålla den i ordning.
Klippte en gång med den i år när gräset var för långt för el-klipparen, kan så klart åtgärdas med ytterligare 1 mc-batteri från Jula, men det är lite roligt att brumma ibland.
En bekant köpte en snöslunga, den startar han i vägguttaget sa han, så problemet är nog uppmärksammat hos tillverkare.
 
Helt off topic, men lite på samma tema.

En bekant byggde en segelbåt, ett stort projekt.
Tror att det var 14 meter, stålskrov, kanske 20 tons deplacement.

Och riggen skulle så klart vara riktigt bra, så det blev hydraulmanövrerad ut/inrullning av både storsegel, genuan och kutterstagseglet.
Men det var något som inte funkade med hydraulpumpen.
Så båtägaren skuttade fram till fören med en vanlig batteriskruvdragare med en specialanpassad "bit", satte den i nödvredet på rullfockmekanismen och rullade in seglet.

Men för att starta en motor måste väl startaren släppa när motorn drar igång.
Annars går väl tummarna (och kanske annat) av rätt snabbt.
 
I
KnockOnWood skrev:
Helt off topic, men lite på samma tema.

En bekant byggde en segelbåt, ett stort projekt.
Tror att det var 14 meter, stålskrov, kanske 20 tons deplacement.

Och riggen skulle så klart vara riktigt bra, så det blev hydraulmanövrerad ut/inrullning av både storsegel, genuan och kutterstagseglet.
Men det var något som inte funkade med hydraulpumpen.
Så båtägaren skuttade fram till fören med en vanlig batteriskruvdragare med en specialanpassad "bit", satte den i nödvredet på rullfockmekanismen och rullade in seglet.

Men för att starta en motor måste väl startaren släppa när motorn drar igång.
Annars går väl tummarna (och kanske annat) av rätt snabbt.
Kan bara svara för min historiska lösning. Sliprondellen på svänghjulet funkade, problemet var att hålla borrmaskinen rakt så att den inte började dansa.
Men sånt ska inte behövas numera, egentligen inte då heller, men de var svårare förr. Startar inte maskinen så serva den eller köp en ny som gör det. Aldrig att jag skulle slita kotorna ur led när maskiner är så pass billiga som nu.
 
ion skrev:
...Aldrig att jag skulle slita kotorna ur led när maskiner är så pass billiga som nu.
Nåja, så billiga är inte kvalitetsmaskiner.
Jag har lite problem med min Stihl röjsåg,
men man slänger inte bort en maskin för 4-5 loppor bara för att :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.