Hej
Jag har problem med expansionstrycket i min TMV-Alpha panna från 1990. Det verkar som så att trycket i expansionskärlet (på vinden) ökar då jag öppnar för kallvattnet till varmvattensberedaren i pannan.
Trycket går upp tills expansionskärlet öppnar. Finns en påfyllningskran för radiatorvatten på pannan men den är ok. Är krets för tappvatten och krets för radiatorvatten både placerade i förrådsberedaren? Kan det finnas en läcka för radiatorvattnet i denna ? Har någon haft nåt liknande problem? Finns någon lösning på problemet? Kan man använda något slags tätningsmedel liknande kylartätning?
knutte2
 
Du har en läcka på beredaren, inte mycket att göra åt om det inte är ett flänsat batteri som man kan byta. Se till att koppla bort den så du inte får ut radiatorvatten i tappvattnet.
 
kulle
Rätt så säker på att det är förrådsberedare på runt 100 L i den pannan.
Om du inte vill byta panna så går det att sätta en el vvb vid sidan om.
Men som GK100 skrev se till att koppla bort och plugga rören till vv på pannan nu direkt.
 
Ja, tack för hjälpen, det blir nog till att koppla in en varmvattenberedare till det är dags att byta pannan, eldar med ved men har drygt 1 kbm olja som jag ska använda upp till det är dags att installera ny panna, denna gång vedpanna utan olja.
 
Det finns en stor fläns (diam ca 20 cm) på pannans ovansida fäst med 8 bultar med anslutning för kall och varmvatten, vad finns under det? kan det vara batteripaketet för varmvattnet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.