Bo Berglund skrev:
...
En idé/undring:
Om man tänker sig att man bygger huset på låga gjutna plintar (säg 25-30 cm) och sen lägger man ut lecablock emellan dem efter att det är klart. Så fyller man på jord runtom till i höjd med botten på huset.
Får man då inte en liten "källare" för ventilationen under huset och ett hus som utifrån ser ut att stå direkt på marken?
Borde gå att på så sätt utnyttja hela 4m bygghöjd, eller vad tror ni?
Vad måste man tänka på när det gäller ventilationen i så fall?
Det låter som att be om fukt- och mögelproblem!

Du kombinerar nog krypgrundens nackdelar med plintgrundens.
Och två fel brukar inte ge ett rätt tyvärr :confused:
 
Vilka är plintgrundens nackdelar?
 
Jag lämnade bara in fasadritning, planritning, kontrollplan och situationsplan när jag sökte. Nu har ju inte jag fått besked än, men dom kollade iaf på ansökan när jag lämnade in den...skrev inget om innerhöjd eller höjd på loftet, bara byggnadshöjden.

Ur fuktsynpunkt tror jag väl inte de är dåligt med plintgrund, det blir ju såpass mycket ventilation att all fukt blåser ur. Nackdelen är väl att de blir kalla golv om dom inte är väl isolerade, samlat att en öppen grund inte är så snyggt...

Stänger man grunden som du säger blir de ju mer som en låg krypgrund. Om de ska funka utan mögel beror nog helt på om man har dränering eller väldigt bra mark.

Mitt bostadshus är en gammalt timmerkåk med stängd låg krypgrund. Endel trä ligger direkt på marken, huset är snart 200 år gammalt så de spm ligger direkt på marken har börjat murkna av markfukten, inte så konstigt efter alla år kanske. Men de är ingen mögel eller fukt, till och med hitta jag isolering när jag rusta som låg direkt på backen runt avloppet, men var ingen mögel. huset Ligger i en backe och marken är snustorr. Poängen är väl att med bra markförutsättningar kan nog de mesta funka...å har man inte bra förutsättningar från början kanske man kan skapa endel av dessa med dränering...
 
I mitt fall så har jag en bergtomt med morän uppepå. Skall bygga i en sluttning och tänkte utnyttja det genom att ha en 60 cm nivåskillnad mellan sovrum och vardagsrum. Då blir ju medelhöjden på marken högre och man borde klara av att sätta byggnadshöjden till 4.2 m i sovrumsänden eftersom den då blir 3.6 m i andra änden och den delen är dessutom större.

Tänkte schakta bort morän/jord och gjuta plintar mot berg. Återfyllning med makadam borde vara perfekt för dräneringens skull. Frågan är mest hur högt jag kan återfylla utan problem med röta etc.

Finns en gäststuga på tomten också och den är byggd av tidigare ägare på plintar. Men på två sidor (en långsida och en kortsida mot vägen) så har de fyllt mellan plintarna som jag beskrev med nån sorts mursten/lecablock eller liknande så att det ser ut som en hel grund. Men de övriga två sidorna är öppna sånär som på plintarna.
Kanske jag skulle göra på liknande sätt nu?
 
Kanske du får prova dig fram och skruva en skiva formplyfa eller liknande mellan singel och panel, alternativt någon annan skiva bara för att lätt kunna byta om de skulle bli röta där singlat ligger mot väggen.

Men med tanke på att du ska gräva ur och de är en sluttning tror inte jag de blir något problem med mögel i grunden även om de förstås är bra att kunna ha lite koll.
Att ha någon några sidor öppna gör ju att d blir god ventilation, så får du till de är de nog ingen fara...
 
J0naz1 skrev:
Jag ska också bygga attefallshus med loft i lös rike.
Har gjort egen ritning och lämnat in för "bygglov".
Tror jag hade satt 3850 som höjd på själva byggnaden. Inte gjort konstruktionsritning än, men har också förstått att de blir svårt att få någon höjd på loftet.
Jag ska vara egen kontrollansvarig, och skulle kunna tänka mig att "råka" bygga lite för högt. Man undrar ju hur hårda dom är med tanke på att endel byggsatser till och med är över 4 m?

Är ingen som skulle klaga, däremot kommer jag om något år göra en rejäl ombyggnad av kåken där de kommer krävas bygglov med annan kontrollansvarig och allt vad det innebär. Är rätt att jag då ska få problem om attefallshuset är lite för högt?
Själv har jag inte lyckats få in ansökan ännu. Kört fast med U-värdet. Har också börjat fundera på att köpa en färdig byggsats, men isoleringen verkar tunn, 70mm. Hur mycket isolering ska ni ha?:confused:
 
Mitt bygge blir egentligen bara en gäststuga och en del förråd. Iaf till en början, då jag har behov av förvaring innan jag byggt ut kåken. Så jag har angett gäststuga i ansökan, men ansökte om vatten, avlopp och kamin på en gång. Dock sedd ut som jag väntar lite med vatten och avlopp, vill undersöka mer vAd de kostbarast attan inte skulle hinna börja bygga innan vintern om jag ska ha det.

Men kommer ha en ritning med färdigt allrum, liten köksdel och badrum Samt sovloft. Kommer sannolikt färdigställa senare, antingen ha det som tonårsboende, gäststuga, eller kanske till och med hyra ut, även om de sista inte är så troligt...

À de är klent med isolering i byggsatserna. Jag tänkte köra 200 i golv och tak, 150 i väggar.
Men de beror också mycket på att jag fått tag på rätt mycket 150 isolering gratis...
 
Var sattes isoleringen? Och hur tjock isolering använde du?
Och vad blir det för takhöjd på loftet ifall du har 200 mm takisolering?
Om isoleringen sätts invändigt så minskar ju rumsytorna ganska mycket...
 
En öppen plintgrund har nackdelen att det blir kallt under grunden iom att det är utetemp även vintertid.
Detta kan man ju möta med god isolering.
 
Om man brukar huset vintertid ja....
Men vårt hus skall bara användas på sommaren och då är isoleringen till att stänga ute värmen så att det inte blir odrägligt inne när solen lyser.
 
S
Atom skrev:
Kan man tänka sig bygga i egen regi, kan man sänka plintarna en del. Eller rent av gjuta betongplattan. Allt för att få golvets nivå i våg med marken! Och plotsligt har man över 3,6 invändigt till tak!
Använd "i" balkar invändigt och sovloftet får nästan ståhöjd. Allt detta kräver fungerande dränering.
Vad gäller höjden så kanske det beror på hur seriös byggnadsnämnden är i just din kommun.
Exempel på några som det verkar seriösa byggnadsnämnder ( slumpmässigt valda):
http://www.taby.se/Bygga-bo-och-mil...regler/KomplementbostadshusKomplementbyggnad/
http://www.nacka.se/web/bo_bygga/bygglov/bygglovfritt/Sidor/Attefallshus.aspx
Dessa kommuner kräver bland annat att man anger +FG (höjd färdigt golv).
Sedan finns det mindre seriösa- beror troligen inte på partifärg utan på hur starka resurser man har. En glesbyggdskommun har inte samma krav som storstockholm/göteborg/malmö. (så har det alltid varit)
 
Hur har det gått?
 
Enk Projektet skrev:
Hur har det gått?
Jag har övergett tanken på attefallshus och ska istället inreda en lägenhet i källaren...
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Gäller detta med attefallshus även fritidstomter, eller är det bara för permanentbostäder? Jag har en friggebod på 10m2 som jag skulle vilja bygga till vid sommarstugan. Stugan ska efter tillbyggnad användas som gäststuga och förråd. Det står på Boverkets sida att "Attefallshus får uppföras i bostadshusets omedelbara närhet". Vad innebär det? I mitt fall är det ca 20 meter mellan boningshuset och friggeboden.
Behöver man göra nån bygganmälan, eller är det bara att köra igång?
 
Gäller även fritidstomter, men du måste ha en byggnad, men du måste nog ha en "riktig" byggnad på tomten. Har du bara en frigga så går det inte. Du måste lämna en bygganmälan. Närhet vet jag inget om men har diskuterats här tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.