Johan Jatko skrev:
Men det finns väl brytare som kopplar på "snällt"? Minns att svärfar har en kap vars omkopplare ska först vridas till ett "för"-läge, nästa steg slår igång motorn.
YD-start. Motorn sparkas igång med 230V, för att sedan drivas på 400V.
 
Minst 20A rekommenderas vid direktstart av 4kW, så att 16A säkringarna ryker då och då är helt normalt.
 
I första inlägget skriver TS "4kw 230/16A" vilket jag tolkar som att det skulle vara en 230 V (enfas) motor.

I inlägg #7 säger TS också att den är kopplad enligt: "Såg-förlängningssladd-adapter (stickpropp till trefashandske)-byggcentral."

Jag tolkar detta som att TS plockar en av de tre faserna från trefasuttaget till sågen.

Jag är dålig på det här med motorer men 4 KW på 230 V får jag till 17,4 A. Så om säkringen är på 16 A så låter det rimligt att den skulle gå ibland.

Finns möjlighet att säkra upp till 20A?
 
Anna_H skrev:
Startströmmen varar väl oftast mindre än en sekund, därför hjälper som Gsssson säger troligen tröga säkringar om det är det som är problemet. Dock måste man ju kolla först att det verkligen är det som är problemet.
På de motorer vi drog igång i skolan höll startströmmen i 2-3 sek innan den sjönk.
Som sagt, en bra tångampere och en kallstart borde kunna visa.
 
Jag funderar ju på att förlängningssladden är nog på 1,5mm o inget är nog dimensionerat för vare sig 16 eller 20A. Visst är startströmmen kortvarig och bör inte slita på kablaget nämnvät men som jac säger, 17,4A på en förlängningssladd låter inte alls bra i mina öron. (Om den nu inte ligger inom rätt area vill säga.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.