Halloj!
Jag har en fråga som jag hoppas att någon av er där ute kan hjälpa mig med. Det är så att jag har en Honda gräsklippare som jag råkade glömma ute över 2 nätter. Nätterna kom som vanligt med väldigt mycket dagg. Jag provade att starta gräsklipparen men utan framgång. Den har nu stått i garaget ett par dagar men vill fortfarande inte starta. Finns det någon jag kan göra eller måste jag lämna in den för reparation. Jag är inte speciellt haj när det kommer till motorer.
 
Vilken modell och vilken årgång?
Snörstart eller elstart?

Skruva loss tändstiftet och sätt på tändhatten, lägg tändstiftets gänga mot motorblocket, försök starta å titta på om/hur det blixtrar i gapet på tändstiftet.
 
Kan för övrigt informera om att det kommer bränsle ur avgassystemet när man ska dra igång den och att tändstiftet var oljigt när jag skruvade loss det.
 
Tycker inte lite dagg ska påverka... Jag har haft min Husqvarna klippare ute hela säsonger innan, dock så "välte" jag en skottkärra över den....


AndKorr skrev:
Jag är inte speciellt haj när det kommer till motorer.
Provat o tanka den.... ;)


Jag måste va lite elak oxå...det vanligaste felet som folk har med gräsklippare som inte startar är att man helt enkelt "glömmer" säkerhetshandtaget/dödmans grepp vid startögonblicket.... iaf enl min lokala reparatör....fast detta är oftast i början på säsong...
 
Redigerat:
Det är snörstart. Det är en Honda HRS årgång -11 skulle jag tro.
 
Haha, självklart har jag fyllt på soppa.
 
MrPlow
Tankar du Aspen eller vanlig soppa?
 
Olka på stiftet låter inte sådär jättebra, har du gnista?
 
Jag kör med Aspen. Hur kollar man gnistan? Jag antar att det är något med tändstiftet för varenda gång man drar i startsnöret så spottar det ut bränsle från avgassystemet. Provade att dra igång den idag, den startade nästan på första försöket men sen var det lika.
 
  • Gilla
MrPlow
  • Laddar…
Om den har stått ute med lite bensin så kan det blivit kondens i tanken.

Töm ut all bensin och kör i ny soppa, sen drar du igång fanskapet. gnistan kollar du genom att ta lös tändstiftet stoppar in det i tändhatten och håller tändstiftet mot metall utan färg.
Sen drar du i snöret, då ser du om du får gnista eller inte.
 
Om det kommer bränsle ur ljuddämparen så får den nog för mycket av den varan? Kanske luftfiltret är av skumgummimodellen och blev genomblött över natten - och funkar nu som en ofrivillig choke?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.