Hej jag ska bygga ett hus i Gävle! Kanske blir i forsby....
Bor idag i lägenhet på stan i samma kvadrat som jag har Gävle rostfria. Med verkstad, lokaler lägenhet mm.

Tanken är att köpa en tomt på ca 2000m2
Sen bygga ett hus ifrån Lövånger Bygg upp i Sverige. Ska åka upp och prata med en dag senare.
Måtten ska vara 9,6 x 18 x 4,8 takvinkel 20 grader med 15grader inne. Så man får lite höjd inne...
Sen ska väggmåtten stå på platta sen, lecasten typ 80cm.
Så tanken är 9,6 x 18 m platta
80cm lecasten runt om hela. Förutom riktigt portar.
480cm väggblock.
Plus takstolar...
Sen kommer verkstad vara 3m nere.
Sen blir väl golvet till lägenheten ca 30cm.......

Sen rusta hela övervåningen. Kök toa, 4 sovrum mm. Men har en ganska bra skiss på det.

Frågan är bara om jag ska köpa väggskalet igenom Lövånger Bygg, sen köpa platta i Gävle, har pratat lite med dahls i Gävle.
Köpa takstolar i hedesunda. takplåt råspont själv reglarna till golvet, samma med isolering? De kan man ta genom Lövånger bygg, frågan är ju om de är värt att köpa de igenom eller om man ska lämna iväg de helt till nån som bara isolerar????

Mycket att tänk!!!!

Om någon har nån ide får ni gärna säga det! Ikring allting.
Men de känns ok att köpa verkstad genom dom. Men frågar när bara hur mycket man ska ta genom dem.tttt
De har ju riktiga portar fönster dörrar. Och allt som ska ha till slut.
Frågan är ju bara om de är lättare att dom eller en annan mer gärna firma i stad.

Men man har ju ändå tänk att bygga mycket själv, men just med vissa saker är ju vissa helt prefekt att hyra in....
 
Jag tror inte du har så stor fördel av att blanda in Lövångers bygg.
Detta blir ju ingen standard hall, utan det blir ju mera special.

Vad ska du ha bottenvåningen till? Skruva med bilar? Eller träsnickeri?
Det kanske behövs några stolpar, (eller balkar) för att stötta upp bjälklaget.
Försök hitta en lokal byggfirma som du kan bolla idéer med, och en konstruktör som kan beräkna.

Du kanske ska hitta tomten först så det vet vad som gäller just där. (Slipper gissa en massa, och göra om sen.)

//AA
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Det låter som en verkstad för plåtbearbetning. Något att tänka på när det krävs utsug från svetsning, slipning, punktsvets mm är att det går åt mycket värme till ersättningsluften. Tex ett vanligt svetsutsug ligger ofta runt 1000 kubikmeter luft/timme. Under den tid som utsuget är igång och det är -15 grader utomhus försvinner ca 12 kw ut från lokalen. En värmeeffekt som måste kompenseras och behöver lokalen fler utsug som används mer än mycket sporadiskt så bör du nog fundera på nåt kraftfullare än luftvärmepumpar. Brandsektioneringen får ju även tas med i beräkningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.